• Missmli

Vi som planerar barn efter pillerstopp

Hej ! Jag slutade med mina mini piller (ceracette) den 13 april och har aktivt försökt vli gravid sen dess . Jag fick min första ägglossning den 27 april (positivt ägglossningstest) och min första mens efter pillerstopp den 8 maj. Sen är jag osäker på om jag haft någon mer ägglossning då alla test Visat negativt och jag inte känt av någon ägglossning :( fick min andra mens idag 7 juni. Att bli gravid känns så långt bort just nu, de känns som de aldrig kommer . Har två barn sen tidigare och har en förlossningskada efter sista barnet. Går massa tankar i huvudet om jag kanske inte kan bli gravid efter skadan eller om de kommer ta super lång tid efter mini pillren. Tänkte kanske att de är fler som försöker bli gravida så kan vi följas åt och stötta varandra ! Jag hoppas så att jag kommer ha en normal ägglossning nästa månad och ha tur att bli gravid med mitt 3 och såna fall sista barn .

• Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-09-14 15:34:28 följande:

Hej,

Är någon fortfarande aktiv här? 

Jag slutade med Neovletta 5/8 efter ca 15 år men med ett uppehåll ca 1-2 år i mitten. Då testade jag en sån där p-stav i armen och det var det värsta jag gjort. Hade konstant mens/spottings i 3 månader och gick då tillbaka och ville ta ut den, men de lyckades övertala mig att låta den sitta kvar i 3 mån till. Jag hade alltså konstant mens i 6 mån.. 

Köpte Natural Cycles och började med det en vecka efter sista pillret (som rekommenderat). Fick pillermens CD5-9 (CD1 var dagen jag tog sista pillret enligt NC). Sen ägglossning enligt temperaturhöjning CD27 och mens på ÄL+7. Så lite orolig för att jag ska ha en kort lutealfas men hoppas att nästa ÄL och mens blir lite bättre.

Hade regelbundna men längre (ca 6 veckor) cykler när jag inte gick på någonting innan jag satte i p-staven, så hoppas på att de inte blir konstiga(re) nu. 

Grattis till alla plus! Fantastiskt att kroppen är så spännande. 

Nog är vi aktiva med tråden har halkat ner lite :). Uh, har hört både bra o dåligt med p-stav men aldrig vågat testa själv. Vill gärna ha kontroll själv o inte behöva oroa mig för blödningar helt plötsligt. Har själv kört p-piller i 17 år o slutade i juni år. Första äl kom ca 70 dagar senare o mensen redan på äl+8. Blev med det också orolig för kort lutealfas men håller tummarna att det bara var en engångsföreteelse. Innan pillerna hade jag 28 dagars cykel och nu idag på cd15 är jag mitt i äl så hoppas/räknar med att denna cykel blir mer normallång o att lutealfasen med det ska vara 13-14 dagar lång! Enda positiva med tidig mens förra cykeln var att jag aldrig hann så långt att jag började leta symtom eller fundera på när det var dax att testa ;).
  • oshark
    WanderChild skrev 2018-09-14 16:18:55 följande:
    Nog är vi aktiva med tråden har halkat ner lite :). Uh, har hört både bra o dåligt med p-stav men aldrig vågat testa själv. Vill gärna ha kontroll själv o inte behöva oroa mig för blödningar helt plötsligt. Har själv kört p-piller i 17 år o slutade i juni år. Första äl kom ca 70 dagar senare o mensen redan på äl+8. Blev med det också orolig för kort lutealfas men håller tummarna att det bara var en engångsföreteelse. Innan pillerna hade jag 28 dagars cykel och nu idag på cd15 är jag mitt i äl så hoppas/räknar med att denna cykel blir mer normallång o att lutealfasen med det ska vara 13-14 dagar lång! Enda positiva med tidig mens förra cykeln var att jag aldrig hann så långt att jag började leta symtom eller fundera på när det var dax att testa ;).
    Ja, för mig verkar det vara så att fullhormon eller nollhormon är det enda som funkar. Fick minipiller en gång när de var lite oroliga för mitt blodtryck och hade konstanta blödningar då också. 

Vi kommer inte försöka aktivt ännu då långdistans med boende i olika länder gör det i princip omöjligt, men har börjat tempa med Natural Cycles för att ha bättre koll och se om min kropp fungerar som den ska. Sen om vi lyckas vara i samma land runt ÄL blir det ett plus i kanten Tungan ute så är inte i fullt planera-mode, men vill ju väldigt gärna förstås, så de flesta cykler kommer jag troligtvis veta redan när ÄL sker huruvida det finns någon anledning att testa eller inte!
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-09-14 16:45:56 följande:

Ja, för mig verkar det vara så att fullhormon eller nollhormon är det enda som funkar. Fick minipiller en gång när de var lite oroliga för mitt blodtryck och hade konstanta blödningar då också. 

Vi kommer inte försöka aktivt ännu då långdistans med boende i olika länder gör det i princip omöjligt, men har börjat tempa med Natural Cycles för att ha bättre koll och se om min kropp fungerar som den ska. Sen om vi lyckas vara i samma land runt ÄL blir det ett plus i kanten  så är inte i fullt planera-mode, men vill ju väldigt gärna förstås, så de flesta cykler kommer jag troligtvis veta redan när ÄL sker huruvida det finns någon anledning att testa eller inte!

Hade samma när jag testade minipiller en tid, mådde verkligen skit (är normalt väldigt mentalt stabil) och hade blödning till o från konstant i 5 veckor innan jag gav upp o slutade med dem! Efter många olika landade jag i Zoely som funkade bra!

Intressant med distansförhållande i bebisverkstan, får man fråga var det tilltänkta fadern bor? Har ni nån plan på att landa i samma land inom en nära framtid?
  • oshark
    WanderChild skrev 2018-09-14 18:01:48 följande:

Hade samma när jag testade minipiller en tid, mådde verkligen skit (är normalt väldigt mentalt stabil) och hade blödning till o från konstant i 5 veckor innan jag gav upp o slutade med dem! Efter många olika landade jag i Zoely som funkade bra!

Intressant med distansförhållande i bebisverkstan, får man fråga var det tilltänkta fadern bor? Har ni nån plan på att landa i samma land inom en nära framtid?

Han bor i England. Vi träffades när jag pluggade där och var tillsammans i ca sex år, sen var min hemlängtan för stor. Tanken är att han ska komma hit så snart som möjligt, håller på och söker jobb. Tyvärr är det inte helt enkelt, men England är iaf tillräckligt nära att det går att ses nästan varje helg.
  • oshark
    oshark skrev 2018-09-14 22:07:29 följande:

Han bor i England. Vi träffades när jag pluggade där och var tillsammans i ca sex år, sen var min hemlängtan för stor. Tanken är att han ska komma hit så snart som möjligt, håller på och söker jobb. Tyvärr är det inte helt enkelt, men England är iaf tillräckligt nära att det går att ses nästan varje helg.

Alltså vi är ju fortfarande tillsammans - gifta dessutom - men bodde tillsammans i England i ca sex år.
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-09-14 22:07:29 följande:

Aha jag förstår! Bra att det inte är jättelångt bort iaf, hoppas han hittar ett jobb snart så ni kan va tillsammans igen! :)
  • EmmalinneaS

Jag plussade imorse! Kan inte fatta det, kommer nog ta några veckor att smälta.

Slutade med cerazette i februari, fick mens igen i april och plussade nu i september. Detta blev bara vårt fjärde försök till nummer ett, eftersom min cykel snittade på 40 dagar efter pillerstoppet. Är så lycklig.

Hur mår ni andra? :)

• JenniB
    EmmalinneaS skrev 2018-09-17 08:31:53 följande:

Slutade med cerazette i februari, fick mens igen i april och plussade nu i september. Detta blev bara vårt fjärde försök till nummer ett, eftersom min cykel snittade på 40 dagar efter pillerstoppet. Är så lycklig.

Stooooort Grattis!! Dettas ger mig lite hopp om att även vi lyckas på vårt fjärde försök som vi är på nu! <3 
  • oshark
    EmmalinneaS skrev 2018-09-17 08:31:53 följande:

Grattis!!  Baby Hjärta Plus
  • EmmalinneaS
    JenniB skrev 2018-09-17 08:44:56 följande:

Stooooort Grattis!! Dettas ger mig lite hopp om att även vi lyckas på vårt fjärde försök som vi är på nu! <3 

oshark skrev 2018-09-17 10:03:58 följande:

Grattis!!    

Tack till er båda <3

Ja hoppas ni också lyckas nu på fjärde försöket. Jag märkte att min cykel blev mer regelbunden hela tiden och att jag kände av ÄL mer för varje gång. Så fort kroppen var helt igång igen plussade vi känns det som :)
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp