• Anonym (Lin)

Har inte råd att behålla barnen!

Lång historia kort. Jag sitter och gråter och ser knappt vad jag skriver och jag kommer inte att orka skriva ordentligt/rätta stavfel.

Min pojkvän och jag har varit tillsammans i 6 år. Han har ett barn sedan innan som är 9 år.

Han är sjukpensionär pga krossad fot efter en arbetsplatsolycka och jag får ut strax över 15 varje månad.

Vi har en dyr hyra och en 9-åring som så klart kostar pengar. Barnet har en katt som hen håller kär och den kostar också en del.

Vi vill ha ett gemensamt barn (hans barn är som mitt barn, men jag vill så gärna vara gravid och gå igenom allt "från början, ja, ni förstår säkert).

Vi väntadd länge, såg över allt med ekonomin och sedan bestämde vi oss efter många år att försöka. Vi kände att vi skulle klara av en liten.

Efter några månader bara så blev jag gravid och vi var så lyckliga - alla tre i familjen.

Jag vad på RUL för några dagar sedan(vet inte ens när för jag blandat ihop alla dagar för jag sovr inge äter inte bara gråter!!!).

DETÄR TRE!!! Vi skullepå sin höjd ha råd att ta han om ett! det här är tre!!! Trillingar! Vi har inte råd med tre! Det går inte! Men Jah vill inte göra abort jag kan inte det går inte!!! Jag vill bara hoppa framför tåget och dööööö bort från allt!!!

Jag vet inge ens varför jag skriver här. Jag är bara så förstörd ledsen mår skit!

Snälla hjälp mig nån!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Har inte råd att behålla barnen!
  • Anonym (Gk)
    Anonym (anonym 2) skrev 2018-06-07 17:39:23 följande:

Ts säger ju att mannen är sjukpensionär dvs. har sjukersättning och det får man inte om man kan ta ett lättare anpassat arbete, sjukersättning prövas inte utan är för evigt om inte den försäkrade vill ha den vilande för att försöka arbeta

Du har inte koll. Läs på!
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (Gk) skrev 2018-06-07 22:54:11 följande:
    Du har inte koll. Läs på!
    Behöver inte läsa på eftersom jag vet att det numera endast finns en typ av sjukersättning och den omprövas aldrig om det inte finns skäl för FK att anta att den försäkrade blivit arbetsför.
  • Anonym (Trillis)

Ett krab på tvillingföräldrar är att de kan skilj app objekt och subjekt, då får de 10 000 kr extra i bidrag var månad.

• legomum
    Anonym (Trillis) skrev 2018-06-07 23:32:17 följande:

Ett krab på tvillingföräldrar är att de kan skilj app objekt och subjekt, då får de 10 000 kr extra i bidrag var månad.

Och på svenska blev det....????? Bidrag på 10000 för tvillingföräldrar? Du snackar strunt.
  • Anonym (AA)

Det finns olika bidrag och stipendier. Om du skriver information om bådas inkomster och hyra kan säkert någon hjälpa till med någon form av budget.

Hur stort är ert boende nu? Har ni 9-åringen på heltid? Hur har ni det med nätverk i form av familj och vänner?

• Anonym (Rabattkuponger)

Det kommer lösa sig ska du se <3 Förutom alla tips du har fått så se till att anmäla både dig och sambon till libero och pampers. Det kommer rabattcheckar med jämna mellanrum så om man ser till att använda dom så kostar inte blöjorna så jättemycket. Jag skulle tro att man får för varje barn också utan att veta säkert.

När chocken har lagt sig läs på om blw också. Det är helt överlägset, speciellt om man har flera barn. Då kostar inte maten så mycket heller när dom är såpass så stora så dom inte ammar/äter ersättning på heltid. Jättesmidigt är det

Jag skulle nog satsa på att köpa en vanlig vagn och en dubbelvagn för det känns som det är lättare att få tag på begagnat än en trippelvagn. För då kan du och pappan ta en varsin vagn om båda är med annars tar ni en bebis i bärsjal/bärsele. En vagn behöver inte kosta många kronor begagnat heller. Jag köpte min dubbelvagn för en tusenlapp samt enkelvagnarna för 200-300 kr styck har jag för mig. Håll koll på begnatmarknaden det finns jättemycket som skänks bort eller är i princip gratis även om det är jättefräsht

Lycka till med allt <3

• Pentra
    Anonym (Pia) skrev 2018-06-07 12:14:46 följande:
    Varför skaffar man barn med så små marginaler?? Är fan inte invandrarna som kostar, snarare människor överhuvudtaget som fattar dumma beslut!

Det där var väl ändå jäkligt onödigt skrivet! Man planerar knappast för att skaffa trillingar. ... TS, prata med din BM gällande tips och hjälp med den framtida familjen, laga egen mat och frys in i småportioner (när ni kommer dit), kolla Blocket och gå med i Facebook-grupper där ni kan stötta och ta hjälp av varandra. Grattis till trilling-graviditeten och lycka till! Med vänlig hälsning, Pentra
  • Anonym (anna O)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-06-07 12:24:22 följande:

Kläder och grejor behöver inte bli så dyrt. Vi har köpt det mesta via Erikshjälpen, blocket osv. Babygrejor har man ju bara en kort period, så många säljer billigt (100 kr för en hel påse kläder tex). Mat kan man göra själv. Det blir billigare än burkmat, och säkert bättre. Vår bebis åt det vi åt, minus salt (dvs vi fick salta på vår egen mat, inte i grytan där allt kokades), sedan missade eller mixade vi maten till babykonsistens.

Prata med kyrkan och frivilliga hjälporganisationer som säkert kan hjälpa till!

Fast det där rådet de ger om salt är visst taget ur luften. Det är viss inte farligt att låta barnet få lite salt i maten, utan tvärtom behöver de det. Jag gav inget salt p.g.a. det där rådet från bcc (tror jag?) men hade jag fått barn nu så hade jag givit lite salt. Annars håller jag med om allt=)
  • 1234568
    Andas, andas! Här är en ensamstående tvillingmamma, som varit ensamstående sedan jag var gravid. Och jag har ensam klarat 2. Tillsammans med en till vuxen så klarar ni garanterat 3.

Jag vet vilken chock det är att få höra man har fler i magen än man tänkt. Jag grät i 2 veckor, men precis som du så skulle jag inte klarat en abort. Eter ett tag vände mig, och jag skulle aldrig kunnat tänka mig att det var bara en i magen. Så andas, du kommer få ro igen.

Praktiska. Kläder finns det gott om grupper för på FB. Tex tvillingprylar. Där säljs även vagnar, sängar, sitters, leksaker, nappflaskor mm. Billigt. Och har ni verkligen inte råd med något mellan varven, så lovar jag att du behöver bara knysta om det i tvillingprylar gruppen, så kommer dom hjälpa till. Vi liksom håller ihop vi tvilling och trilling föräldrar : )

Sedan måste du förbereda dig på en tuff graviditet. Du kommer knappast gå på jobb efter v 25 (om du kommer dig dit då..). Och det är en graviditet fylld med risker och mycket läkarbesök. Och du kommer inte vara gravid i 40 veckor. Man låter inte trillingar stanna kvar så länge. Men man tas hand om väl, och även om graviditeten är tuff, så går det bra för de allra flesta. Du ska börja tanka med folsyra och järn redan nu, du kommer behöva det.

Självklart behöver ni se över den ekonomiska biten. Man får liksom kompromissa med saker. Flytta till något billigare, köpa saker begagnat. Barn behöver inte alls äta dyr burkmat. Man kan koka egen mat och frysa ner. Välling är inget måste, havregrynsgröt (som är billigt) fungerar lika bra, om inte bättre (för nattsömnen). Blöjor är ju ett måste.

Och om det blir för knapert så får ni ju ta hjälp av soc. Barnbidraget+flerbarnstillägget är en hel del pengar. Bostadsbidraget höjs med så många fler i familjen. Visst kan det bli knapert, men ni kommer överleva.

Jag känner en tjej som fick trillingar ENSAM 2014. Även hon lever och mår bra idag : )

Lycka till! Jag lovar du kommer få ro snart. Men visst är det en chock.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (anna O) skrev 2018-06-08 18:42:59 följande:
    Fast det där rådet de ger om salt är visst taget ur luften. Det är viss inte farligt att låta barnet få lite salt i maten, utan tvärtom behöver de det. Jag gav inget salt p.g.a. det där rådet från bcc (tror jag?) men hade jag fått barn nu så hade jag givit lite salt. Annars håller jag med om allt=)
    Det finns EN forskare som påstår det- inga andra studier. Hon är väldigt kontroversiell överlag dessutom. Rådet är fortfarande lite/inget salt till barn under ett år.
Svar på tråden Har inte råd att behålla barnen!