• Anonym (Lin)

Har inte råd att behålla barnen!

Lång historia kort. Jag sitter och gråter och ser knappt vad jag skriver och jag kommer inte att orka skriva ordentligt/rätta stavfel.

Min pojkvän och jag har varit tillsammans i 6 år. Han har ett barn sedan innan som är 9 år.

Han är sjukpensionär pga krossad fot efter en arbetsplatsolycka och jag får ut strax över 15 varje månad.

Vi har en dyr hyra och en 9-åring som så klart kostar pengar. Barnet har en katt som hen håller kär och den kostar också en del.

Vi vill ha ett gemensamt barn (hans barn är som mitt barn, men jag vill så gärna vara gravid och gå igenom allt "från början, ja, ni förstår säkert).

Vi väntadd länge, såg över allt med ekonomin och sedan bestämde vi oss efter många år att försöka. Vi kände att vi skulle klara av en liten.

Efter några månader bara så blev jag gravid och vi var så lyckliga - alla tre i familjen.

Jag vad på RUL för några dagar sedan(vet inte ens när för jag blandat ihop alla dagar för jag sovr inge äter inte bara gråter!!!).

DETÄR TRE!!! Vi skullepå sin höjd ha råd att ta han om ett! det här är tre!!! Trillingar! Vi har inte råd med tre! Det går inte! Men Jah vill inte göra abort jag kan inte det går inte!!! Jag vill bara hoppa framför tåget och dööööö bort från allt!!!

Jag vet inge ens varför jag skriver här. Jag är bara så förstörd ledsen mår skit!

Snälla hjälp mig nån!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Har inte råd att behålla barnen!
  • Azurblå76

Hej,

Vilken chock du måste fått, tre istället för en, det blir en enorm omställning av livet.

Men det behöver inte vara dåligt, du får en stor familj och mycket av det goda i livet kommer ifrån familjen.

När du lugnat dig lite så får ni lägga upp en plan hur ni ska ta hand om de små, både arbetsmässigt hemma och ekonomiskt.

Den dyra hyran får nog bli det första som ni tar tag i. Byt, flytta till något billigare, om ni bor i storstadsområdena kan ni tänka er att flytta ut på landet där det är lite billigare boende med större yta. Ni kan redan nu börja leta billiga kläder och dyl, fråga kompisar som redan har fått barn om de har över? Kan mannen omskola sig så att han kan ha ett stillasittande arbete? Jobba hemifrån, starta eget? Se över allt ni kan tänka er, brainstorma, inga idéer är för dumma. Men klart är att ert liv kommer för alltid att förändras, men det behöver faktiskt inte vara så dumt.

Lycka Till!

• Anonym (A)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-06-07 12:24:22 följande:
    Kläder och grejor behöver inte bli så dyrt. Vi har köpt det mesta via Erikshjälpen, blocket osv. Babygrejor har man ju bara en kort period, så många säljer billigt (100 kr för en hel påse kläder tex). Mat kan man göra själv. Det blir billigare än burkmat, och säkert bättre. Vår bebis åt det vi åt, minus salt (dvs vi fick salta på vår egen mat, inte i grytan där allt kokades), sedan missade eller mixade vi maten till babykonsistens.

Prata med kyrkan och frivilliga hjälporganisationer som säkert kan hjälpa till!
    Bra tips.
  • LFF
    Anonym (anonym 2) skrev 2018-06-07 13:49:24 följande:
    Kläder och prylar kan man hitta billigt till ett barn men att hitta kläder och prylar till tre lika gamla barn och dessutom vara mer eller mindre ensamstående till trillingbebisar och samtidigt ägna sig åt att leta billig utrustning, laga egen barnmat och dessutom ta hand om så många bebisar själv kräver oerhört mycket. Är någon sjukpensionär efter svår skada lär den personen inte vara att räkna med gällande att ta halva ansvaret för 3 bebisar.
    Man behöver inte ha lika dana kläder till tre. Det går faktiskt att ha olika kläder och vips så är det precis lika enkelt att hitta som till en bebis, speciellt om man tittar på de grupper som speciellt riktar sig till flerlingsföräldrar på Facebook. Många är dessutom ofta givmilda om man berättar omständigheterna. Detta gäller även såna saker som spjälsängar etc.

Vad gäller att laga egen mat: Man lagar mat till sig själv, minus extra salt och kryddor, mixar och vips så har man barnmat. Inte alls svårt, vare sig med 1, 2 eller 3 bebisar.

Att sambon är sjukpensionär är måhända det största problemet jag kan se i hela ekvationen, men det betyder inte att han inte kan sitta i en soffa med ett par bebisar och mata med flaska eller sitta vid ett bord och mata med sked när de blir större. Om rullstolsbundna kan vara föräldrar så kan även TS sambo vara det.

Söker man dessutom hjälp från kommunen och faktiskt får det (vilket TS familj bör kunna få med tanke på omständigheterna med TS sambo) så blir det också bättre.

Det jobbigaste just nu är att TS har bara ca 10-15v på sig att förbereda sig för tre istället för 1, de flesta flerlingsföräldrar brukar ha fått beskedet långt tidigare (i synnerhet om man väntar 3 och därmed är betydligt större än en enlingsgraviditet).
  • Anonym (Gk)
    Anonym (anonym 2) skrev 2018-06-07 10:15:51 följande:

TS skriver att hennes man är vad som förr kallades förr kallades för sjukpensionär och då är man för all framtid ansedd som oförmögen att arbeta inom något på arbetsmarknaden förekommande yrke oavsett anpassning och lönestöd. Alla har inte förmåga att studera till "tjänsteman" vilket är vad de flesta kontorsarbeten inebär

Borta för alltid från arbetsmarknaden för en krossad fot..? Telefonjobb/försäljning? Kundsupport/helpdesk? Det finns folk i rullstol (ovh med fantomsmärtor m m) som jobbar.

Sjukersättning prövas på nytt efter ett tag. Man får bara inte ligga på sjukpenning i över ett år, då blir det sjukersättning (olika ersättningar). Det är inte som förr.
  • Anonym (Pia)
    legomum skrev 2018-06-07 13:34:31 följande:

Det är en jävla skillnad att få ett barn mot två. Nu blev det tre ännu större både kostnad och känslomässigt kaos.

Man skaffar inte trillingar, det händer bara.

Det händer också att folk separerar. Då är TS mer än körd.
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (Gk) skrev 2018-06-07 15:18:07 följande:
    Borta för alltid från arbetsmarknaden för en krossad fot..? Telefonjobb/försäljning? Kundsupport/helpdesk? Det finns folk i rullstol (ovh med fantomsmärtor m m) som jobbar.

Sjukersättning prövas på nytt efter ett tag. Man får bara inte ligga på sjukpenning i över ett år, då blir det sjukersättning (olika ersättningar). Det är inte som förr.
    Ts säger ju att mannen är sjukpensionär dvs. har sjukersättning och det får man inte om man kan ta ett lättare anpassat arbete, sjukersättning prövas inte utan är för evigt om inte den försäkrade vill ha den vilande för att försöka arbeta
  • viseversa

Fast rul gör man väl i v 17-21 så abort är ändå försent. och inte göt man abort med sina barn. Och jo man har råd.

• Anonym (Falabella)
    Anonym (Pia) skrev 2018-06-07 12:14:46 följande:

Varför skaffar man barn med så små marginaler?? Är fan inte invandrarna som kostar, snarare människor överhuvudtaget som fattar dumma beslut!

Ja för alla borde ju planera  för att få trillingar som är en chans på 6800 graviditeter?

Plats i korgen om du inte kan bidra med nåt.
  • Anonym (T)
    viseversa skrev 2018-06-07 17:58:39 följande:

Fast rul gör man väl i v 17-21 så abort är ändå försent. och inte göt man abort med sina barn. Och jo man har råd.

Vissa får RUL redan i v.16, sverige har fri abort till v.18 men det går att söka tillstånd att göra abort till v.22

Dessutom kan TS ansöka om fosterreduktion, dvs. Abort på 1 eller 2 foster.

Och jo, vill hon göra abort så kan hon göra abort.

Men det verkar inte som att hon vill egentligen, bara att hon har panik
  • legomum
    Anonym (Pia) skrev 2018-06-07 17:11:47 följande:

Det händer också att folk separerar. Då är TS mer än körd.

Faller ett träd över henne är hon också körd... vart vill du komma? Du hittar ju bara på en massa dumheter och spekulerar "uti fall att - cenarie"
Svar på tråden Har inte råd att behålla barnen!