Inlägg från: Anonym (Läkare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Läkare)

Bör vi göra en fertilitetsutredning?

Än så länge är det inte aktuellt med en utredning, eftersom man då skall ha försökt aktivt i minst ett år. Risken/chansen att bli gravid vid avbryter samlag (pearl index) är 4% per år vid perfekt användning och 22% vid typisk användning, det är alltså inte alls konstigt att du inte blivit gravid under denna tid. Chansen att bli gravid på första försöket är ca 30%, att det inte hänt är alltså vanligare än att det händer. TSH kan stiga tillfälligt av ex. Infektion, men vill du vara säker på att det ligger bra inför era försök att skaffa barn kan du alltid be om att få ta ett nytt test. Lycka till!

• Anonym (Läkare)
    Anonym (?) skrev 2018-06-03 08:42:58 följande:

Så två års prövande är mindre än 1 års prövade för dig?! Du är knappast läkare. Hobbyläkare möjligen men inte leg.läkare.

Som flera andra skrivit efter din kommentar så är det uppenbart att du inte läst Ts ordentligt, de har kört avbrutet samlag i 2 år och det är inte att aktivt försöka, det är en preventivmetod (om än inte en väldigt effektiv sådan).

Jo jag är legitimerad läkare, men om du tror på det spelar mindre roll för mig. Jag skrev det mest för Ts skull för att hon skulle kunna värdera mitt svar eftersom det finns en oändlig massa tyckare på familjeliv som bara gissar när de svarar och presenterar det som sanning, på samma vis som jag i andra trådar uppskattar om någon skriver att de är ex. jurist i en tråd där detta är relevant.
Svar på tråden Bör vi göra en fertilitetsutredning?