• Anonym (Sofia)

Bör vi göra en fertilitetsutredning?

Jag är en tjej på 26 år som försöker bli gravid. Jag och min man har kört med avbrutet samlag i 2 år och tänkt att ?händer det så händer det? men inget hände. Nu vill vi skaffa barn så jag köpte äl test som visade positivt förra månaden då vi prickade in äl. Trots det så kom mensen och jag blev inte gravid.

Problemet är att min sambo har en sjukdom och måste ta medicin varje dag, i bipacksedeln står det under sällsynta biverkningar- infertilitet. Jag tog TSH prov förra året som låg på 5,9 och detta är lite högt men blev inte satt på levaxin eftersom nästa prov visade 2,6 som är normalt enligt läkare på vårdcentral.

Jag är orolig över att vi inte kommer kunna få barn på naturlig väg och skulle vilja få en utredning. Är det onödigt av mig att tänka så eller borde jag kontakta vården?

• Svar på tråden Bör vi göra en fertilitetsutredning?
  • Anonym (Läkare)

Än så länge är det inte aktuellt med en utredning, eftersom man då skall ha försökt aktivt i minst ett år. Risken/chansen att bli gravid vid avbryter samlag (pearl index) är 4% per år vid perfekt användning och 22% vid typisk användning, det är alltså inte alls konstigt att du inte blivit gravid under denna tid. Chansen att bli gravid på första försöket är ca 30%, att det inte hänt är alltså vanligare än att det händer. TSH kan stiga tillfälligt av ex. Infektion, men vill du vara säker på att det ligger bra inför era försök att skaffa barn kan du alltid be om att få ta ett nytt test. Lycka till!

• Anonym (H)

När man har försökt aktivt och träffat ägglossningen varje månad i ett år, då kan man söka utredning. Det är helt normalt att inte ha råkat bli gravid.

Sen kan din kille så klart höra med sin läkare om hans fertilitet påverkas, det är absolut inte alltid så.

• Anonym (?)
    Anonym (Läkare) skrev 2018-06-03 00:45:27 följande:

Än så länge är det inte aktuellt med en utredning, eftersom man då skall ha försökt aktivt i minst ett år. Risken/chansen att bli gravid vid avbryter samlag (pearl index) är 4% per år vid perfekt användning och 22% vid typisk användning, det är alltså inte alls konstigt att du inte blivit gravid under denna tid. Chansen att bli gravid på första försöket är ca 30%, att det inte hänt är alltså vanligare än att det händer. TSH kan stiga tillfälligt av ex. Infektion, men vill du vara säker på att det ligger bra inför era försök att skaffa barn kan du alltid be om att få ta ett nytt test. Lycka till!

Så två års prövande är mindre än 1 års prövade för dig?! Du är knappast läkare. Hobbyläkare möjligen men inte leg.läkare.
  • Anonym (Caroline)
    Anonym (?) skrev 2018-06-03 08:42:58 följande:

Så två års prövande är mindre än 1 års prövade för dig?! Du är knappast läkare. Hobbyläkare möjligen men inte leg.läkare.

Om du läser TS ser du att de har försökt i en månad. De har kört med avbrutet samlag tidigare i två år. Alltså har de bara aktivt försökt bli gravida i en månad. Dessutom behöver man knappast vara läkare för att kolla upp såna här saker. Det är statistik som finns tillgängligt för allmänheten. Men visst var det skönt att få ut lite aggressioner så här tidigt på dagen?
  • Totinona11

Läkare är ju åtminstone läskunnig. Du har totalt missuppfattat TS.
  • Anonym (Läkare)

Som flera andra skrivit efter din kommentar så är det uppenbart att du inte läst Ts ordentligt, de har kört avbrutet samlag i 2 år och det är inte att aktivt försöka, det är en preventivmetod (om än inte en väldigt effektiv sådan).

Jo jag är legitimerad läkare, men om du tror på det spelar mindre roll för mig. Jag skrev det mest för Ts skull för att hon skulle kunna värdera mitt svar eftersom det finns en oändlig massa tyckare på familjeliv som bara gissar när de svarar och presenterar det som sanning, på samma vis som jag i andra trådar uppskattar om någon skriver att de är ex. jurist i en tråd där detta är relevant.
  • Anonym (S)

Om ni har kört med avbrutet samlag har ni inte haft oskyddat sex så det är för tidigt att misstänka att ni är infertila.

Om ni vill ha barn så ha sex regelbundet, 2-3 gånger per vecka när andan faller på och naturligtvis måste spermierna träffa ägget för att det ska bli något.

Däremot kan du kolla upp dina sköldkörtelvärden igen. Säg att ni vill ha barn och att du vill vara säker på att det inte är något problem där.

Dessutom, en personlig reflektion. Har ni pratat om vad ni egentligen vill båda två? Det verkar som att du så smått hoppas bli gravid, men vill din kille det lika mycket med tanke på att han drar ut i sista ögonblicket? Lycka till, hoppas att allt ordnar sig.

• Anonym (Sofia)
    Anonym (S) skrev 2018-06-03 11:27:52 följande:

Om ni har kört med avbrutet samlag har ni inte haft oskyddat sex så det är för tidigt att misstänka att ni är infertila.

Om ni vill ha barn så ha sex regelbundet, 2-3 gånger per vecka när andan faller på och naturligtvis måste spermierna träffa ägget för att det ska bli något.

Däremot kan du kolla upp dina sköldkörtelvärden igen. Säg att ni vill ha barn och att du vill vara säker på att det inte är något problem där.

Dessutom, en personlig reflektion. Har ni pratat om vad ni egentligen vill båda två? Det verkar som att du så smått hoppas bli gravid, men vill din kille det lika mycket med tanke på att han drar ut i sista ögonblicket? Lycka till, hoppas att allt ordnar sig.

Vi har använt oss utav avbrutet samlag för att inte bli gravida tidigare men nu försöker vi skaffa barn och har fullbordade samlag, så det är ett gemensamt beslut :)
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Läkare) skrev 2018-06-03 00:45:27 följande:

Tack så mycket för ditt svar!
  • Anonym (A)

Hur gammal är din partner? Vad är det för sjukdom? Men nej, om ni inte försökt aktivt mer än nån månad så är det väl helt normalt att inget hänt än.

• Anonym (Sofia)
    Anonym (A) skrev 2018-06-03 14:08:02 följande:

Hur gammal är din partner? Vad är det för sjukdom? Men nej, om ni inte försökt aktivt mer än nån månad så är det väl helt normalt att inget hänt än.

Min partner är 29 år. Han har en neurologisk sjukdom som gör att han behöver äta tabletter med valproat. Vi har försökt aktivt med ägglossningstest i en månad så det är inte länge, dock har många av mina vänner och släktingar blivit gravida på första försöket utan att använda äl test dessutom så man blir uppstressad lite väl snabbt kanske...
  • Anonym (BM)

Först och främst måste ditt TSH ner under 2,0 för att det ska vara optimalt. Att bara ha försökt i en månad när man är 26 år är ingenting. Ha lite tålamod så löser det sig säkert. Lycka till

• Anonym (Sofia)
    Anonym (BM) skrev 2018-06-16 16:46:11 följande:

Först och främst måste ditt TSH ner under 2,0 för att det ska vara optimalt. Att bara ha försökt i en månad när man är 26 år är ingenting. Ha lite tålamod så löser det sig säkert. Lycka till

De tog om mitt TSH som låg på 2,6 denna gången. Är det jätte liten chans att bli gravid med ett högt TSH värde?
Svar på tråden Bör vi göra en fertilitetsutredning?