AnneSophia skrev 2018-06-27 11:30:27 följande:
Fjantigt, enligt dig ja.
Att någon säger att den är en häst är inte samma som att någon säger att den är troende (ex kristen) eller har en tro (exempelvis en kristen tro). En häst är något bestämt, en tro är inte det. Det är därför det kallas "tro".
"Jag avgör min acceptans utifrån VAD de tror. Däremot accepterar jag deras rätt att ha sin tro" skriver du. Det var exakt detta jag skrev (apropå "härmapa").
Haha jaja vi kommer nog inte längre än så!
Men det här klippet är ganska kul och passande:
Du kanske sett det förut?
Det är alltså skillnad på att tro att man är något, med att ha en tro.
Ett förtydligande alltså: Jag tycker inte att en person som säger att den är en häst är en häst. Jag vet att det är fel. Eftersom det är fakta och något bestämt. Har aldrig påstått något annat utan du missuppfattar och skiljer inte på saker. En tro och angående vem som är kristen, muslim etc är en ständigt pågående tolkingsfråga och alla kommer ge olika svar. Även religionerna kommer ge olika svar eftersom de är motsägelsefulla.
Ja, jag har sett det klippet förut.
Och jag hävdar att det även finns gränser inom religioner.
En kristen tro är något bestämt, vissa delar måste finnas där. Inom dessa gränser kan man sedan tolka lite hur som helst. Tro är individuellt, religiös tillhörighet är inte de. Det bestäms av vad man tror. Tror man på massa olika religioner och gudar så är man alllt och inget, kan man säga. En monoteistisk religion kan inte innehålla flera gudar. Det hörs på namnet.
Att jag automatskt inte accepterar folks tro, men jag accepterar deras rätt att ha sin tro har jag skrivit fler ggr. (Se inlägg 165) Så det har inget med härmning att göra.
Jag håller med om att en häst är en häst. Men jag håller inte med om att en muslim eller kristen kan tro vad som helst. Då blir de inte kristen eller muslim längre. Även om religioner är tolkningsbara så finns det saker som skiljer de åt. En individuell tro kan däremot vara ett hopkok av allt möjligt.
Enligt mig kan man inte tro att jorden är platt och klotformad samtidgt, t.ex.
Det finns gränser inom dessa två åskådningar.