AnneSophia skrev 2018-06-26 13:40:31 följande:
Ja men ditt exempel med att Oslo ligger i Sverige är ju bara dumt. Fakta är att det är två olika geografiska platser och den person som hävdar att Oslo faktiskt ligger i Sverige är bara blåst.
Religioner däremot är inte bestämda och det är inte fakta. Oftast är en tro ett ihopkok av en massa olika tolkningar. Oftast säger till och med religionen ihop sig själv. Typ; du får inte aga din fru och i en annan del; aga din fru.
Ja inom religioner finns det olika bud, regler och måsten. Till exempel att en kvinna som begår äktenskapsbrott ska stenas eller att den som tror på andra gudar gör fel. Men det är fortfarande upp till individen att bestämma över sin egna tro och hur de tolkar det.
Så jag håller helt enkelt inte med dig.
Jo, du verkar hålla med mig. De saker du tar upp har ju jag också sagt att det finns olika tolkningar av. Att det finns olika tolkningar av lagar och regler har jag också sagt.
Men det som ska tolkas måste ju komma från någonstans, eller hur? En grund.
Kristendomen har sin grund, islam har sin grund.
Och ja, för tusende gången, det är upp till individen hur de tolkar sin religion. Du tar hela tiden upp saker som jag håller med om.
Men för att vara kristen måste du utgå från en grund, sedan kommer tolkningarna.
För att vara muslim måste du utgå från en grund, sedan kommer tolkningarna.
Grunden är faktan som definierar religionerna. Håller du inte med om att det finns olika religioner? Varför finns det olika religioner om det inte finns några grunder?
Mitt exempel om Oslo är för att visa att man kan tycka vad man vill om Oslo, men man kan inte tycka var det ligger. Där finns ett svar.
Man kan tolka islam hur man vill, men för att kalla sig muslim måste man utgå från vissa saker.