• Anonym (bilägare)

Samåkning: Hur mycket hänsyn ska man ta?

Kollektivtrafiken till min arbetsplats fiungerar dåligt. Därför kör jag bil till jobbet och en kollega får åka med. Man sparar ca 30 min per väg genom att ta bilen.
    Kollegan betalar inte för att att åka med. Hon saknar körkort.
    Börjar känna mig ganska låst av detta, bl a för att hon inte orkar gå upp tidigare på morgonen och ibland vill jag med kort varsel stanna längre på jobbet och då hinner hon inte hem innan förskolan stänger.
    Hur mycket hänsyn ska jag ta till hennes behov?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-01 07:52
    Hon betalar inte pga att hon har mycket låg lön.
  • Svar på tråden Samåkning: Hur mycket hänsyn ska man ta?
  • OlgaElvira
    Fiona M skrev 2018-06-01 11:21:19 följande:
    Varför kan hon ställa krav om hon betalar?
    Om man betalar för något så kan man ställa vissa krav, det kan man inte om det är gratis.
  • Anonym (A)
    Panke skrev 2018-06-01 11:31:34 följande:
    Den hänsyn jag tycker du ska visa är att hon behöver få veta i rimlig tid att hemskjutsen inte funkar. Dvs kort varsel får inte vara så kort att hon inte hinner med kollektivtrafiken. Annars är det riktigt svinigt. Oavsett betalning.

I övrigt tycker jag att hon får anpassa sig till dig.
    Håller med
  • Fiona M
    OlgaElvira skrev 2018-06-01 12:41:09 följande:

Om man betalar för något så kan man ställa vissa krav, det kan man inte om det är gratis.

Betalar man självkostnadspris för sin del får man fortfarande rätta sig efter föraren och dens tider.
  • fornminne

Enkelt. Hon åker med dig när det passar er båda. Måste hon åka tidigare för att hämta på förskola får hon åka kollektivt. Prata med henne om det. Hon måste ju kunna ta sig till och från jobbet utan din hjälp, tänk om du blir sjuk eller bilen pajar. Hon kan inte vara helt beroende av din skjuts. Att det är bekvämt och att hon sparar tid på att åka med dig, är en annan sak.

• Anonym (Buss)
    Anonym (Tja) skrev 2018-06-01 07:50:26 följande:

Om TS inte kör nån omväg eller behöver anpassa sig till kollegan kan det vara OK att denne inte betalar. Det blir ju ingen merkostnad då ju. TS skulle haft samma utgifter om hen kört själv. Ska TS däremot anpassa tider efter kollegan ska denne givetvis betala.

Att det inte kostar extra om hon är med eller inte är inget argument, bussen kostar att åka med, det blir ingen merkostnad för bussen med ändå betalar man för resan. Tror busschauffören kastar ut personer som anser att det inte kostar extra, bussen ska ändå åka åt de hållet denne ska. Och bussen kommer inte anpassa sina tider eller köra en omväg för du betalar.
  • fornminne
    Bjoer skrev 2018-06-01 10:08:29 följande:
    Tycker det är bra att du hjälper henne. Vissa behöver mer hjälp än andra. Jag kan förstå om det tär lite att du måste anpassa dig efter henne och tycker att du gott kan be henne gå upp tidigare ifall du måste åka tidigare. Jag vet inte hur det ser ut med förskolan ifall det inte går att hämta senare med kort varsel och isf. så är det ju som det är. Annars kan du be henne ringa de gånger du måste jobba över och förvarna förskolan att ni blir lite sena. Tror ni får ge efter lite på varsin kant, helt enkelt. Förövrigt tycker jag den här tråden är lite deprimerande, där så många direkt dömer istället för att inse att alla inte har det lika lätt i livet.

Det klart att man ska hjälpa varandra, men inom rimliga gränser. Det är inte rimligt att ts blir så låst för att hon är snäll och ställer upp med skjuts. Hur gör kollegan om ts blir sjuk eller är ledig? Hon måste ju kunna ta sig till jobbet på egen hand.
  • Bibbidi
    Anonym (bilägare) skrev 2018-06-01 09:57:42 följande:
    Hon hade fått åka kollektivt. Tror att hon hade gått in I väggen om hon inte kunde åka med mig. Hon har två små barn och pga osäker arbetssituation vågar hon inte arbeta deltid.
    Men hon kan väl betala något? Varför skulle hon gå in i väggen om hon skulle åka kollektivt? 

Jag tycker att du åtminstone kan kräva att hon ska anpassa sig efter när du vill åka, att hon inte orkar gå upp tidigare är inget vettigt argument.
  • complicit

Det är väl bara att säga till henne att "Imorgon måste jag åka vid X-tid, vill du åka med ändå?" eller "På torsdag kommer jag jobba över en timme."
    Om hon åker med dig de flesta dagarna så kan hon ju åka kollektivt de dagar det inte fungerar för henne. Någon speciell hänsyn behöver du inte ta eftersom du är den enda som kör, hon åker med när dina tider passar henne helt enkelt.

• Anonym (nog)

Du är inte skyldig att ta någon hänsyn alls. Självklart får hon anpassa sig efter dig. Kan hon inte det får hon åka kollektivt de dagar det inte funkar. Det får hon väl göra de dagar du är sjuk eller ledig också? Du är snäll som låter henne åka med gratis. Du ska inte behöva bli låst för det, eller anpassa dig efter hennes tider.

• Anonym (Hatar snyltare)

Jag hade sagt att från 1/8 vill jag ha 50kr/dag(25kr enkel väg) för att du åker med mig. Sedan måste du anpassa dig efter mig, om du vill åka med mig.

Absolut inget konstigt att kräva detta.

Du kan ju kolla upp vad bussen kostar per dag till och från jobbet och hänvisa till det.

Svar på tråden Samåkning: Hur mycket hänsyn ska man ta?