• Anonym (bilägare)

Samåkning: Hur mycket hänsyn ska man ta?

Kollektivtrafiken till min arbetsplats fiungerar dåligt. Därför kör jag bil till jobbet och en kollega får åka med. Man sparar ca 30 min per väg genom att ta bilen.
    Kollegan betalar inte för att att åka med. Hon saknar körkort.
    Börjar känna mig ganska låst av detta, bl a för att hon inte orkar gå upp tidigare på morgonen och ibland vill jag med kort varsel stanna längre på jobbet och då hinner hon inte hem innan förskolan stänger.
    Hur mycket hänsyn ska jag ta till hennes behov?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-01 07:52
    Hon betalar inte pga att hon har mycket låg lön.
  • Svar på tråden Samåkning: Hur mycket hänsyn ska man ta?
  • Anonym (Vem vet inte jag vem vet inte du)
    viseversa skrev 2018-06-01 08:01:24 följande:

Ts kan inte stanna kvar längre på jobbet för då hinner hon inte hämta på förskolan. Fattar hon inte att det begränsar ts är hon bara dum i huvudet.

Har ts SAGT att det är ett hinder för hen?

Man är inte dum i huvudet för att man har svårt för socialt samspel.
  • viseversa
    Anonym (Vem vet inte jag vem vet inte du) skrev 2018-06-01 08:05:00 följande:
    Har ts SAGT att det är ett hinder för hen?
    Man är inte dum i huvudet för att man har svårt för socialt samspel.
    Nej men ts kan med gott samvete avsäga sig snyltgästen utan att behöva känna sig hemsk.
  • Anonym (Vem vet inte jag vem vet inte du)
    viseversa skrev 2018-06-01 08:06:24 följande:

Nej men ts kan med gott samvete avsäga sig snyltgästen utan att behöva känna sig hemsk.

Ts behöver inte köra henne om ts inte vill, men det enda jag försöker få fram är att det inte behöver röra sig om snyltande. Sorgligt att du inte kan förstå det.
  • Sandraberg
    Anonym (bilägare) skrev 2018-06-01 07:15:13 följande:

Kollektivtrafiken till min arbetsplats fiungerar dåligt. Därför kör jag bil till jobbet och en kollega får åka med. Man sparar ca 30 min per väg genom att ta bilen.

Kollegan betalar inte för att att åka med. Hon saknar körkort.

Börjar känna mig ganska låst av detta, bl a för att hon inte orkar gå upp tidigare på morgonen och ibland vill jag med kort varsel stanna längre på jobbet och då hinner hon inte hem innan förskolan stänger.

Hur mycket hänsyn ska jag ta till hennes behov?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-01 07:52

Hon betalar inte pga att hon har mycket låg lön.

Jobbar hon heltid borde hon väl inte ha så låg lön att hon inte kan betala. Behöver du börja tidigare så får hon ju ta bussen de dagarna.

Tycker man ska samåka de dagar det fungerar och givetvis betala om man inte kan dela på körningen.
  • Glinda från Oz

Jag tycker inte du ska ta någon hänsyn utan säga vilka tider som gäller att hon gärna får åka med men de är de här tiderna som gäller. Kör du förbi henne eller bor hon väldigt nära dig? Om det blir en större omväg tycker jag hon kan ta sig till dig (eller något ställe som är påvägen)

• Anonym (mmm)
    Anonym (Vem vet inte jag vem vet inte du) skrev 2018-06-01 08:11:05 följande:
    Ts behöver inte köra henne om ts inte vill, men det enda jag försöker få fram är att det inte behöver röra sig om snyltande. Sorgligt att du inte kan förstå det.
    Så kan det vara men faktum kvarstår att det är TS som får ta "smällen" när det inte fungerar pga att kollegan vill något som inte stämmer med ursprungstiderna. Då behöver de prata om det och om TS inte är bekväm med upplägget behöver det bli en förändring.
    Som jag skrev i mitt förra inlägg: hur hade kollegan tagit sig till jobbet om TS inte arbetade där? 
  • Anonym (bilägare)
    Anonym (mmm) skrev 2018-06-01 08:47:47 följande:
    Så kan det vara men faktum kvarstår att det är TS som får ta "smällen" när det inte fungerar pga att kollegan vill något som inte stämmer med ursprungstiderna. Då behöver de prata om det och om TS inte är bekväm med upplägget behöver det bli en förändring.
    Som jag skrev i mitt förra inlägg: hur hade kollegan tagit sig till jobbet om TS inte arbetade där? 
    Hon hade fått åka kollektivt. Tror att hon hade gått in I väggen om hon inte kunde åka med mig. Hon har två små barn och pga osäker arbetssituation vågar hon inte arbeta deltid.
  • Ms H

Jag tycker att den hänsyn du behöver ta om att du ska stanna längre än förskolan har öppet, är att säga till i tid för att hon ska ha chans att ta bussen istället. Behöver/ du åka tidigare än ni normalt gör bör du berätta det senast dagen innan.

Svar på tråden Samåkning: Hur mycket hänsyn ska man ta?