• Fredrik1234

Fungerar Voxra?

Dag 6 med voxra

Nationaldagen

Satt klockan på åtta. Sovit gott och det var ok att gå upp.

Städade huset en timme, drack kaffe och inväntade gästerna.

Min dotter (12 år) som sover hos sin mamma denna veckan kom kl 9 och började fixa inför hennes kalas, fin e hon.

Åtta tjejer och tio hundar i trädgården för hundkalas mellan kl 11 och 14.30...fullt ös kan jag säga.

Jag tycker sånt här är jobbigt. Mycket barn, alla hundar och en enstaka förälder. Jag hade dock gjort det enkelt för mig med pizza, läsk, saft och glass och två tjejer som håller i hundarna (agility) eller hur det stavas.

När gästerna gått och dottern åkt till sin mamma är jag HEEEEELT slut och däckar i sängen. Vaknar en och en halv timme senare.

Kontentan:

Jag kommer upp lättare
    Orkar planera, beställa m.m bättre även om det är tröttsamt
    Inga biverkningar

Annars är det nog som vanligt faktiskt. Aktiviteter i hjärnan tar på krafterna lika mycket.

Hmm, bara en vecka så vi får se

• Fredrik1234
    Dag 7 med voxra

Fortfarande på 150 mg

Sovit gott.

Känner inget behov av onyttig mat eller godis och läsk. Dricker dock cola zero så känslan av socker får jag. Kan inte sluta med allt samtidigt.

Känner inte behov av att ha snus under läppen HELA tiden.

Läkarbesök om 4 dagar för en första statusuppdatering och eventuell doshöjning.

Känslan har inte förändrats. Orken oförändrad. Ingen (lycka)

Övrigt inget nytt att rapportera.

• Fredrik1234
    Dag 9 med voxra

Inget nytt. Varken förbättringar eller försämringar.

Inga biverkningar heller vilket är skönt.

På måndag är det läkarbesök

• Fredrik1234
    Dag 9 med voxra

Inget nytt. Varken förbättringar eller försämringar.

Inga biverkningar heller vilket är skönt.

På måndag är det läkarbesök

• Fredrik1234
    Anonym (Bupropion) skrev 2018-06-10 01:26:13 följande:

Voxra är asbra. Tar 300mg/dag sedan vintras och har inte haft några biverkningar alls, men mitt liv har blivit mycket bättre, fått nya goda rutiner etc. I största allmänhet har det hjälpt mig upp ur gyttjan till skillnad från sertralin och mirtazapin som inte märktes alls vare sig när jag började eller slutade med dem.  

Låter ju helt fantastiskt. Hur lång tid tog det innan du kände skillnad?
    Minskat i vikt?
  • Fredrik1234
    Dag 10 med voxra

Testade på eget initiativ ta två tabletter i morse. Alltså 300 mg.
    Inte känt ngn skillnad alls.
    Imorgon är det läkarbesök så vi får se vad som händer.
    Inga biverkningar heller
  • Fredrik1234
    Dag 11 med voxra

Varit på läkarbesök idag.

Berättade om de positiva känslorna efter de första dagarna och enligt henne är det ganska vanligt.

Positiva:

Kommer ihåg siffror bättre, vilket är viktigt i mitt arbete

Inte lika sugen på socker/snacks på kvällarna

Har känt lycka. Första gången på många år

Mindre behov av att sova middag för att orka en hel dag

Tänker inte "fy fan, inte en trött dag till" när jag vaknar

Spelar inte lika mkt datorspel. Har enormt behov av detta för att det lugnar hjärnan

Känner attraktion gentemot kvinnor

Lite mindre känsligt för allt och inget, ältar inte saker i oändlighet

Lugnare, hetsar inte upp mig lika mkt.

Negativa:

Fortfarande ångest när jag vill planera saker framåt i tiden. Kommer skjuta på allt tills det nästan är för sent

Tar mig inte för saker som att städa, tvätta m.m

Mer huvudvärk

Det var allt för denna gång. Jag ska fortsätta med Voxra 150 mg, lamotrigin 250 mg (för humörstabilitet) och Melatonin 4 mg (för sömnen)

Hej hopp

• Fredrik1234
    Anonym (Monica) skrev 2018-06-11 20:00:42 följande:

nu när jag läser ditt hur det var i början så kan jag minns att det tog ett tag innan jag kände någon skillnad. Minst 1 månad, minns jag började städa som en galning :)

Men jag har en telefontid med min läkare på onsdag och ska upp en ev dossänkning, jag har tappat sjukt mycket hår och slog mig idag att det måste vara voxran. Får se vad han säger...

Jo det är tydligen vanligast att man märker något först efter ett par veckor. Läkaren sa dock att det är vanligt att man kan känna skillnad direkt.
    De känslor jag hade i början har jämnat ut sig och det fortsatte inte i samma positiva trend tyvärr men jag får nog vänta på effekt ett tag
  • Fredrik1234
    Missfnul skrev 2018-06-12 06:34:55 följande:

Hej! Tack för din rapportering i tråden ???? Jag har ätit Voxra i tre veckor nu och känner ingen större skillnad ännu tyvärr. Det har dragit igång mer panik ångest hos mig och jag hoppas på att det snart ska ge sig.

Hur går en utredning till för att se om man är biopolär? Med vänlig hälsning, Miss fnul

Min bipolära diagnos har jag haft i många år. Det jag utreds för nu är ADD. Det är därför jag får voxra som i vissa fall används för ADHD/ADD-patienter. I.o.m att jag inte har diagnosen ännu får jag inte ta den vanliga ADHD-medicinen som är centralstimulerande (typ ritalin, elvanse m.fl)

När man utredde min bipolära diagnos träffade jag psykolog ett antal gånger. Gick igenom mycket om hur åren sett ut tidigare i livet. När problemen började och hur det är ett handikapp idag. Det var längesedan nu så jag minns inte allt i detalj tyvärr. Det är lite därför jag skriver nu, lite som en dagbok för att minnas. Samtidigt hoppas jag det kan hjälpa någon i samma situation.
  • Fredrik1234
    Dag 12 med voxra

Inget att rapportera. Kommer fortsätta rapportera veckovis eller när det händer något oväntat

• Fredrik1234
    Dag 17 med voxra

Fortfarande 150 mg voxra på morgonen.

Kan säga att jag inte upplever några biverkningar alls, peppar peppar.

Vad jag märkt de senaste dagarna är skillnad på sömnen.

Jag har tidigare haft enorma problem med att somna, sova och vakna. Nuförtiden lägger jag mig trots att jag inte är speciellt trött, somnar ofta inom ett par minuter och sover hela natten. Jag vaknar efter kanske 6-8 timmar och orkar gå upp. Kan väl säga att jag levt som en zombie under många år i jämförelse...skönt

Jag drömmer mer (eller kommer ihåg drömmarna). Inga mardrömmar som jag läst att många får. Jag har inte kommit ihåg en dröm så länge jag minns, också kul ju.

Upplever att jag har mer ork med barnens aktiviteter och jag har inte lika stort behov av att sova middag, än en gång....mindre zombie.

Fortsättning följer

• Fredrik1234
    Dag 38 med Voxra

Hej igen efter ett tag.

Fortfarande 150 mg

Igår kom jag hem från en semestervecka i Stockholms skärgård, jag och mina två barn.

När jag bokade detta fick jag genast ångest över all planering det innebär att vara på en ganska öde ö i yttre skärgården. Det är en pytteliten ö utan affärer, bilar eller andra bekvämligheter. Utedass och inte mkt att göra. Det gäller således att planera inköpen av mat mycket väl och det kan jag inte riktigt...med eller utan voxra.

För första gången bad jag min mamma hjälpa till med planeringen och då jag är 45 år gammal bär det emot. Det var hon som erbjöd sig och jag tackade ja. Maten infryst för 4 dagar på ön och resterande 3 dagar kunde vi använda vår lilla båt för att inhandla på ön Utö.

Jag kan nog säga att detta hade inte gått utan voxra. Jag hade förmågan att planera dessa inköp, ta båten och handla och jag kunde fokusera på att ge mina barn en skön vistelse.

Jag har inte sedan jag skilde mig haft en så härlig tid med endast mina barn och vi hade en riktigt lugn och skön semester utan att jag var rastlös, irriterad och trött. Jag vaknade tidigt av fåglarna utan att vilja skjuta dem och kunde i lugn och ro ta en kaffe och invänta barnens uppvaknande...härligt.

Jag kan nog säga att voxra har en del av detta då jag inte känt så på länge. Resan upp (120 mil tur och retur i bil + taxibåt) gick utan problem.

Kontaktade läkaren och meddelade att jag vill höja dosen till 300 mg och vi får se vad hon säger.

Jag känner inte av några biverkningar alls, tack och lov, och jag återkommer när det sker något igen.

Ha det

• Fredrik1234
    Dag 54 med Voxra

Fortfarande på 150 mg.

Jag var på tredje testdagen igår i min ADD-utredning.

5,5 timmars testande. Kan tro att jag var trött efteråt...och huvudvärk. 

Denna del bestod av bla intelligenstest, motorik, förmåga att lösa uppgifter (pussla ihop mönster av klossar). Repetera siffror och bokstäver som de sade. 

Har inte fått några svar ännu men det blir nog IQ badboll för mig då jag till slut inte alls kunde koncentrera mig som såklart också var en del av testen. 

Nu väntar sammanställning och genomgång av eventuella diagnoser. Det känns väldigt livsavgörande för mig då jag haft stora problem genom hela livet. Har känt mig korkad och måste hela tiden repetera gång på gång för att förstå saker. 

Jag har ju utvecklat strategier för att klara vardagen men det tar ju på krafterna.

Läkare vill inte höja dosen förrän add-utredningen är klar vilket beräknas till tidig höst (efter semestrarna) Tidigast vecka 33 då läkaren är tillbaka.

Jag tror voxran hjälper, lite iallafall. Jag var tillsammans med släkten hela helgen. Jag och barnen tältade i deras trädgård och firade kusinerna födelsedagar. Det var fullt ös på barn och vuxna i två hela dagar och detta hade jag INTE utsatt mig för frivilligt tidigare. Jag kände mig ganska lugn och jag behövde inte gå ifrån vilket jag ständigt behövt tidigare då intrycken blivit överväldigande. Skönt att kunna vara med och jag tror voxran kan ha del i det.

Jag vill prova centralstimulerande mediciner som jag tror kommer hjälpa. Men vad händer om det visar sig att det inte är ADD jag lider av??? Vad gör jag då...

Läkaren är väldigt försiktig då jag har en bipolär diagnos sedan tidigare, så CS kanske inte är aktuellt i början. Kanske voxran gör underverk efter doshöjning?

Jag ska inte gå händelserna i förväg nu och får avvakta

• Fredrik1234

Dag 70 med Voxra

Dosen höjd sen igår. Nu är det 300 mg som gäller.

Igår morse tog jag 2 st 150 mg tabletter. Kände absolut ingen skillnad.

Idag, andra dagen tog jag samma dos vid kl 06 i morse. Nu kl 11 har jag ont i magen. Hoppas det inte beror på medicinen för ont i magen kan man ju ha ändå. Inte så vanligt att jag har det dock.

Tröttheten sitter i men hoppas jag kan klara en hel dag utan att behöva vila efter ett tag. Hoppet är ju det sista som lämnar.

Kommer förhoppningsvis träffa läkare och psykologen för utvärdering av ADHD-testerna och eventuellt få diagnos eller bara få reda på att jag är lat och korkad =)

Later dudes

• Fredrik1234
    Dag 76 med Voxra

Hej.

Som sagt, doshöjning från 150 mg till 300 mg och nu har det snart gått 7 dagar. Hela denna vecka har jag haft extrem huvudvärk. Har försökt utesluta vätskebrist, stel nacke och annat jag brukar få huvudvärk av men inget hjälper.

Inga värktabletter hjälper heller. Tidigare har jag haft huvudvärk då och då och det brukar bero på att jag spänner mig och det sätter sig i axlar och ända upp i nacke, alltså över baksidan av huvudet. Nu sitter det i tinningar och fram över panna och det börjar bli jobbigt.

Har även börjat spänna käkarna och bita hårt (gnissla tänderna). Självklart kan det ena leda till det andra.

Det är de första biverkningarna jag känner och de brukar ju lägga sig efter ett tag så jag kämpar vidare. Jag vill ju så gärna att de ska fungera.

Later dude

• Fredrik1234
    Dag 98 med voxra

För ett par dagar sedan återgick jag på eget bevåg till 150 mg voxra/dag.

Jag klarade inte av huvudvärken och fick mycket ångest och oro av dem. Sen jag drog ner på dosen har det lagt sig igen, skönt.

Igår var jag på sjukhuset för att gå igenom resultatet av neuropsykiatriska utredningen jag gjort och jag HAR add. Det är ju något jag vetat om väldigt länge men det känns skönt att få det bekräftat så jag kanske kan få hjälp med ursprungsproblematiken.

Nästa vecka ska jag diskutera eventuell medicinering och kolla min fysik, längd, vikt och puls. 

Kommer fortsätta med voxra 150 mg tills läkaren säger annorlunda.

Dagen jag slutar kommer jag skriva ihop utlåtande gällande "mina dagar med voxra"

Shalom

Svar på tråden Fungerar Voxra?