• Fredrik1234

Fungerar Voxra?

Hej alla.

Jag är bipolär 2:a, utmattning och utreds för ADD.
    Imorgon kommer jag börja med en medicin som heter Voxra.
    Denna påverkar Noradrenalin och Dopamin och jag vet såklart inte hur effektiv den är. Jag äter även en stämningsstabiliserande (Lamotrigin)

Jag vet att alla påverkas olika men jag undrar hur Voxra påverkat just er?

Vilken effekt?
    När kom effekten?
    Vikt upp/ned?
    Rekommenderar du den?

Jag är väldigt känslig, inte för mediciner utan allmänt överkänslig. Jag läser inga nyheter, gått ut facebook m.m för att jag inte mår bra av allt som händer i världen. Har detta blivit bättre efter du tagit Voxra?

Hoppas ni har svar på mina frågor, kanske någon av dem?

Fredrik

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-31 08:58
    Jag har startat en blogg där jag ska berätta om mina erfarenheter från dag ett och framåt

sirfredrik.bloggo.nu/
  • Svar på tråden Fungerar Voxra?
  • Anonym (Eva)

Jag ligger på gränsen till bipolär och två av mina mediciner är Voxra och Lamotrigin.

Jag blev piggare av Voxra och orkade mer, jag fick också mer ångest (jag har GAD också) så jag fick höja medicinen jag tar för ångest. Jag märkte inte jättestor skillnad på humöret. Voxras struktur liknar amfetamin så den är särskilt bra vid NPF diagnoser.

Jag fick effekt efter två veckor och full effekt efter ca en månad.

Jag gick ner i vikt.

Nja, det är en helt okej medicin men inte superbra (för mig)

Det du beskriver med tidningar mm låter som ångest och det hjälper inte Voxra för men du kan få tilläggsmedicin.

• Fredrik1234
    Anonym (Eva) skrev 2018-05-31 12:07:18 följande:

Jag ligger på gränsen till bipolär och två av mina mediciner är Voxra och Lamotrigin.

Jag blev piggare av Voxra och orkade mer, jag fick också mer ångest (jag har GAD också) så jag fick höja medicinen jag tar för ångest. Jag märkte inte jättestor skillnad på humöret. Voxras struktur liknar amfetamin så den är särskilt bra vid NPF diagnoser.

Jag fick effekt efter två veckor och full effekt efter ca en månad.

Jag gick ner i vikt.

Nja, det är en helt okej medicin men inte superbra (för mig)

Det du beskriver med tidningar mm låter som ångest och det hjälper inte Voxra för men du kan få tilläggsmedicin.

Tack snälla för svar. Jo det stämmer att jag har ångest.
    Det kan gå dagar med ångest men bara enstaka rent fysiska ångestattacker.

Jag är lite sådär med att ta för mkt mediciner men nu är jag beredd att mixtra då det är ohållbart.

Kanske kan jag bli av med nyhetseländesångesten om jag höjer dopamin och noradrenalin...kan ju hoppas =)
  • Anonym (Eva)
    Fredrik1234 skrev 2018-05-31 15:23:30 följande:

Tack snälla för svar. Jo det stämmer att jag har ångest.

Det kan gå dagar med ångest men bara enstaka rent fysiska ångestattacker.

Jag är lite sådär med att ta för mkt mediciner men nu är jag beredd att mixtra då det är ohållbart.

Kanske kan jag bli av med nyhetseländesångesten om jag höjer dopamin och noradrenalin...kan ju hoppas =)

Som sagt Voxra hjälper inte mot ångest.

Du behöver inte vara orolig för att det blir för mycket medicin huvudsaken är att du mår bra och fungerar det inte kan du alltid sluta.

Lycka till
  • Fredrik1234
    Anonym (Eva) skrev 2018-05-31 15:48:52 följande:
    Som sagt Voxra hjälper inte mot ångest.

Du behöver inte vara orolig för att det blir för mycket medicin huvudsaken är att du mår bra och fungerar det inte kan du alltid sluta.

Lycka till
    Tack snälla =)
  • Fjäril Vingad

Jag åt Voxra för depression och tappade totalt matlusten. Det är över tre år sen jag slutade med den och jag har fortfarande problem med maten.

• Anonym (Kee)
    Fjäril Vingad skrev 2018-05-31 21:39:08 följande:

Jag åt Voxra för depression och tappade totalt matlusten. Det är över tre år sen jag slutade med den och jag har fortfarande problem med maten.

Ok. Var det att du tappade lusten? Smaksinnet? Lukter? Illamående?
  • Fjäril Vingad
    Anonym (Kee) skrev 2018-05-31 22:45:45 följande:

Ok. Var det att du tappade lusten? Smaksinnet? Lukter? Illamående?

Rent fysiskt kände jag att jag behövde äta (svag, trött), men hungerkänslor hade jag aldrig nästan. Och maten liksom växte i munnen bara. Smakade konstigt.
  • Fredrik1234
    Fjäril Vingad skrev 2018-06-01 03:15:54 följande:
    Rent fysiskt kände jag att jag behövde äta (svag, trött), men hungerkänslor hade jag aldrig nästan. Och maten liksom växte i munnen bara. Smakade konstigt.
    Det känns ju som det är precis vad jag behöver. Har 30 kg övervikt
    Lite blandade känslor dock för jag ÄLSKAR god mat =)
    Tack för input
  • Fjäril Vingad
    Fredrik1234 skrev 2018-06-01 07:46:09 följande:

Det känns ju som det är precis vad jag behöver. Har 30 kg övervikt

Lite blandade känslor dock för jag ÄLSKAR god mat =)

Tack för input

Det hade jag med. Men när kilona bara rasar av en och mat blir ett problem, då är det inte roligt längre.
  • Fredrik1234
    Första dagen med voxra avklarad 1/6 -18

Lite panik idag när voxra inte fanns på något närliggande apotek.

Jag ville börja idag för jag vill ha helgen att testa. Jag ville också börja just idag för att min läkare ska på semester den 11:e och jag vill testa den innan.

Jag var på jobbet och fick köra en bra bit för att hämta ut den. Fanns en i hela Malmö och den fanns på rosengård.

Nåja

Jag fick tag på den och öste tillbaka till jobb och stoppade i mig första pillan.

Jag tror inte jag kände ngt men vad jag märkte efter ett par timmar var att jag skrev snabbare på datorn, utan fel plus att jag jobbar mkt med siffror i mitt jobb och jag kunde memorera vilket varit omöjligt. Jag tror inte man kommer känna ngt i början utan den kommer efter ett par veckor men det mina tankar stoppade inte mitt arbete på samma sätt

Jag brukar alltid sova/vila en stund när jag kommer hem och jag lade mig som vanligt men efter 20 minuter gick jag upp igen. Kände inte att jag var lika trött som jag varit.

Första dagen som sagt. Inga speciella känslor eller biverkningar.

Trevlig helg på er alla

Svar på tråden Fungerar Voxra?