• Fredrik1234

Fungerar Voxra?

Hej alla.

Jag är bipolär 2:a, utmattning och utreds för ADD.
    Imorgon kommer jag börja med en medicin som heter Voxra.
    Denna påverkar Noradrenalin och Dopamin och jag vet såklart inte hur effektiv den är. Jag äter även en stämningsstabiliserande (Lamotrigin)

Jag vet att alla påverkas olika men jag undrar hur Voxra påverkat just er?

Vilken effekt?
    När kom effekten?
    Vikt upp/ned?
    Rekommenderar du den?

Jag är väldigt känslig, inte för mediciner utan allmänt överkänslig. Jag läser inga nyheter, gått ut facebook m.m för att jag inte mår bra av allt som händer i världen. Har detta blivit bättre efter du tagit Voxra?

Hoppas ni har svar på mina frågor, kanske någon av dem?

Fredrik

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-31 08:58
    Jag har startat en blogg där jag ska berätta om mina erfarenheter från dag ett och framåt

sirfredrik.bloggo.nu/
  • Svar på tråden Fungerar Voxra?
  • Fredrik1234

Morgon nr 2 med voxra.

Detta är så ovanligt.

Jag lade mig som vanligt vid 01 inatt och började se min serie. Somnade ganska omedelbart.

Kl 07.00 vaknade jag idag och kan inte somna om. Ögonen är trötta men jag vill upp.

Nu till det HELT sjuka.

Min mage brukar skrika av hunger direkt när jag vaknar. Jag känner att magen är tom men hungrig eller sugen på att äta är jag INTE!!!

Tog en banan i vilket fall och sitter nu med en kaffe i trädgården. Funderar på om detta verkligen kan vara sant. Sista gången jag kände såhär var på en semester jag hade 2012.

Jag känner mig lugn, inte stressad över att jag MÅSTE sova mer för att orka med dagen och JAG får vänta på att barnen ska vakna för engångs skull.

• Fredrik1234

Dag 3 med voxra

Morgonen har börjat lite mer som det var innan. Sov lite längre men känner ändå för att gå upp när jag vaknat.

Tog med barnen till bryggan för ett morgondopp i havet med frukost efter...skönt.

Känner inte av Voxran tycker jag. Inga biverkningar eller några sensationer i måendet förutom att jag som sagt är lite piggare.

Imorgon är det jobb och vi får väl se om det är annorlunda. Jag kanske inte reagerar alls på voxra, vem vet.

Dag fyra imorrn och vi kör vidare.

Ha en fin dag

• Fredrik1234

Dag 4 med voxra

Sovit jättebra. Vaknar inte och tänker "fy fan" när får jag sova igen.

Använder melatonin för sömnen och det fungerar bra för mig.

Mer fokus på jobb, har säkert med den goda sömnen att göra.

Är piggare, inga biverkningar i övrigt inget att rapportera.

• Anonym (Monica)

Hej! Skriver här för jag önskar jag hade kunnat byta erfarenheter när jag började med voxra. Äter du 150mg? Mening att du ska stanna där eller öka upp?

Jag blir definitivt piggare, tar tabletten direkt när jag vaknar (för att kunna somna lättare på kvällen sen) så jag är oftast som mest produktiv under fm. Just den effekten kom redan efter ett få tal dagar. Effekten på mitt mående i det stora hela tog ett tag. Åt 150mg i ca 4månader innan jag höjde upp till 300mg som jag äter idag.

Vikten är några kilo mindre, men hade ätit upp mig innan jag började så egentligen + - 0. Men håller med att jag måste planera måltiderna mer för att de ska bli av.

Rekommenderar, svårt att säga när man inte vet hela sjukdomsbilden, men för mig så var det en chansning då biverkningarna är sååååååå mycket mindre än alla de andra jag testat. Så jag skulle definitivt rekommendera om man testat andra och de ej fungerat.

Minus - min sömn är sämre, sover färre timmar och sova middag är bara att glömma. Tog säkert en månad innan det inte tog timmar att somna ;) fick samma problem igen när jag höjde, men det har lagt sig nu.

Min ångest känns också av mera, jag hade inte mycket ångest innan så känner en skillnad, men inget jag inte kan hantera. Tog ca 1 månad att landa där med.

Positiva - först o främst att de två över är de ända biverkningarna. Men mindre känslig? Jag är desamma, och vet som sagt vad som triggar, skillnaden nu än innan är att jag inte känner något behov utav att läsa tidningen eller sitta på Facebook. Jag mår definitivt bättre än när jag började och är mer produktiv.

Hoppas medicinen har god effekt på dig, verkar som om det fungerar så fungerar det jättebra eller så fungerar det inte alls.

• Fredrik1234
    Anonym (Monica) skrev 2018-06-04 19:51:17 följande:

Hej! Skriver här för jag önskar jag hade kunnat byta erfarenheter när jag började med voxra. Äter du 150mg? Mening att du ska stanna där eller öka upp?

Jag blir definitivt piggare, tar tabletten direkt när jag vaknar (för att kunna somna lättare på kvällen sen) så jag är oftast som mest produktiv under fm. Just den effekten kom redan efter ett få tal dagar. Effekten på mitt mående i det stora hela tog ett tag. Åt 150mg i ca 4månader innan jag höjde upp till 300mg som jag äter idag.

Vikten är några kilo mindre, men hade ätit upp mig innan jag började så egentligen + - 0. Men håller med att jag måste planera måltiderna mer för att de ska bli av.

Rekommenderar, svårt att säga när man inte vet hela sjukdomsbilden, men för mig så var det en chansning då biverkningarna är sååååååå mycket mindre än alla de andra jag testat. Så jag skulle definitivt rekommendera om man testat andra och de ej fungerat.

Minus - min sömn är sämre, sover färre timmar och sova middag är bara att glömma. Tog säkert en månad innan det inte tog timmar att somna ;) fick samma problem igen när jag höjde, men det har lagt sig nu.

Min ångest känns också av mera, jag hade inte mycket ångest innan så känner en skillnad, men inget jag inte kan hantera. Tog ca 1 månad att landa där med.

Positiva - först o främst att de två över är de ända biverkningarna. Men mindre känslig? Jag är desamma, och vet som sagt vad som triggar, skillnaden nu än innan är att jag inte känner något behov utav att läsa tidningen eller sitta på Facebook. Jag mår definitivt bättre än när jag började och är mer produktiv.

Hoppas medicinen har god effekt på dig, verkar som om det fungerar så fungerar det jättebra eller så fungerar det inte alls.

Tack snälla för ditt svar.
    Ja allt annat som ssri har inte fungerat alls på mig. Jag blev bara ännu tröttare av dem.
    Jag och läkaren har inte nämnt att det ska ökas. Ska dit den 11 juni och utvärdera hur det går så kanske beslut tas.
    150 mg är det.

Kände du stor skillnad mellan 150 och 300 mg?
  • Anonym (Monica)
    Fredrik1234 skrev 2018-06-04 22:47:08 följande:

Tack snälla för ditt svar.Ja allt annat som ssri har inte fungerat alls på mig. Jag blev bara ännu tröttare av dem.Jag och läkaren har inte nämnt att det ska ökas. Ska dit den 11 juni och utvärdera hur det går så kanske beslut tas.150 mg är det.Kände du stor skillnad mellan 150 och 300 mg?

Ja så är det nog, om 150mg fungerar så är det ju bäst att stanna där. Jag kände större skillnad ifrån 0 till 150 än 150 till 300. Kändes som om jag bara ökat effekten lite. Kanske skulle kunna sänka igen om ett tag för att utvärdera.
  • Fredrik1234
    Dag 5 med voxra

Hej.

Känns som jag är tillbaka där jag startade innan voxra och känner ingen effekt.

Vill så gärna känna mig uppåt men jag kommer inte riktigt över barriären.

Sovit uruselt inatt. Trött när jag lade mig men kunde inte somna. Varmt i sovrummet och jag har länge haft problemet att när jag lägger mig för att sova börjar tankarna snurra. Så var det inatt igen.

Det har inte gått så många dager med medicinen så det är för tidigt att säga om voxra är en bra medicin eller inte.

Hoppas på bättre sömn inatt och återkommer imorgon

Ha en fin dag

• Fredrik1234
    Dag 6 med voxra

Nationaldagen

Satt klockan på åtta. Sovit gott och det var ok att gå upp.

Städade huset en timme, drack kaffe och inväntade gästerna.

Min dotter (12 år) som sover hos sin mamma denna veckan kom kl 9 och började fixa inför hennes kalas, fin e hon.

Åtta tjejer och tio hundar i trädgården för hundkalas mellan kl 11 och 14.30...fullt ös kan jag säga.

Jag tycker sånt här är jobbigt. Mycket barn, alla hundar och en enstaka förälder. Jag hade dock gjort det enkelt för mig med pizza, läsk, saft och glass och två tjejer som håller i hundarna (agility) eller hur det stavas.

När gästerna gått och dottern åkt till sin mamma är jag HEEEEELT slut och däckar i sängen. Vaknar en och en halv timme senare.

Kontentan:

Jag kommer upp lättare
    Orkar planera, beställa m.m bättre även om det är tröttsamt
    Inga biverkningar

Annars är det nog som vanligt faktiskt. Aktiviteter i hjärnan tar på krafterna lika mycket.

Hmm, bara en vecka så vi får se

• Fredrik1234
    Dag 7 med voxra

Fortfarande på 150 mg

Sovit gott.

Känner inget behov av onyttig mat eller godis och läsk. Dricker dock cola zero så känslan av socker får jag. Kan inte sluta med allt samtidigt.

Känner inte behov av att ha snus under läppen HELA tiden.

Läkarbesök om 4 dagar för en första statusuppdatering och eventuell doshöjning.

Känslan har inte förändrats. Orken oförändrad. Ingen (lycka)

Övrigt inget nytt att rapportera.

Svar på tråden Fungerar Voxra?