• Genne

När berätta stt man är gravid?

När har ni berättat för de närmaste (föräldrar och syskon etc.) att ni har varit gravida?

Jag upplever det så jobbigt att försöka komma med undanflykter till att inte äta eller dricka vissa saker och vill samtidigt inte riskera att försäga mig för tidigt.

• Svar på tråden När berätta stt man är gravid?
  • trash panda

Jag berättade för min familj när jag plussade, fyra dagar före BIM båda gångerna. Maken berättade för sin sida av släkten i vecka 9 med första och i vecka 6 med andra. Vi skulle ju ändå berätta för familjen om vi fick missfall, så vi såg inte poängen med att vänta.

• Anonym (K)

Efter fyra graviditeter där två har slutat i tidiga mf (v 7) kommer jag inte berätta för någon innan jag har gjort kub och vet att det ser bra ut då. Sen kan jag berätta för familj och nära vänner. Även om min familj och närmsta vänner alltid har varit bra stöd vill jag sörja ifred utan en massa frågor om hur jag mår osv. Har inga problem att vara öppen om mina mf sen när det lagt sig. Jobb osv kommer jag nog försöka vänta till efter rul om det är möjligt. På mitt förra jobb frågade chefen i v 6 och jag kände inte att jag kunde ljuga. Var verkligen jobbigt att mejla en vecka senare mitt i semestern om att det blev mf för vi hade ingen nära relation på något sätt. Så blir jag gravid igen och chefen frågar innan kub kommer jag absolut ljuga! Jag kommer inte heller boka tid på mvc förrän efter v 7 för det känns jävligt hårt att behöva ringa och avboka innan man ens har hunnit bli inskriven.

• Anonym (?)

Jag har ärligt talat aldrig hamnat i en situation där det varit konstigt att välja bort en maträtt eller exempelvis alkohol. Hur äter och dricker ni i vanliga fall egentligen?

• OPP
    Anonym (?) skrev 2018-05-30 22:22:44 följande:

Jag har ärligt talat aldrig hamnat i en situation där det varit konstigt att välja bort en maträtt eller exempelvis alkohol. Hur äter och dricker ni i vanliga fall egentligen?

Alltså, jag har alltid blivit avslöjad vid graviditet då jag inte klarat av kaffe. Är annars en person som MÅSTE ha mitt morgonkaffe. Denna graviditet (v9) har jag än så länge inte känt avsmak för kaffe. Men annars finns det ju massa livsmedel som du ska undvika, ex mögelost, vilket jag också älskar. Så allt handlar inte bara om alkohol. 
  • Anonym (M)

Jag är vegan och dricker väldigt sällan alkohol och kaffe, så för mig var det ju inget konstigt. Men är man någon som dricker xx antal koppar kaffe om dagen, är en känd ostälskare eller någon som folk vet om gillar att njuta av ett glas vin till maten, då kan det ju bli ett rätt tydligt tecken. Inget konstigt ju. 
  • Anonym (V)

Brieost och andra (mögel)ostar är rätt vanliga tilltugg när min familj träffas för saker :) annars hade det inte varit några problem för min del. Sedan mådde jag illa de första 5-6 månaderna med första vilket kan ställa till även med mat man brukar äta
  • Glinda från Oz

Gå inte på det där med att du inte kan äta en massa saker, det är ytterst få saker en gravid kvinna bör undvika och det står på livsmedelsverkets hemsida. Själv struntade jag i det och åt som vanligt.

Kan man inte dricka alkoholfritt med de du umgås med behöver ni fundera på hur ni ser alkohol och alkoholnormen. Till ni har gjort det kan du hålla ett glas vin och låta bli att dricka, vid tillfälle häller du ut en skvätt i vasken eller byter glas med din parter, få märker att du inte dricker ur glaset du håller i.

• student2013

För blivande mor och far föräldrar samma helg vi fått veta det.

Min mamma och svärmor misstänkte att jag var gravid innan vi sa något dem hade på känn.

Mina och hans syskon samtidigt där.

Mannens ena kollega typ samtidigt som min man då han sa jag måste köra hem min fru är gravid typ. Hans chef hörde på villovägar av kollegorna men från oss i 4:e månaden då han glömt säga det.

Min ena kollega fick veta i vecka 7 då jag inte kunde hålla mig längre berättade veckan efter för dåvarande chefen då jag hade väldigt ont i sidan och visste inte om det var gravid relaterat eller ej. Dem andra 2 fick veta inom en vecka.

Hade provanställning som inte blev förlängt orkade knappt i slutet.

• student2013

För blivande mor och far föräldrar samma helg vi fått veta det.

Min mamma och svärmor misstänkte att jag var gravid innan vi sa något dem hade på känn.

Mina och hans syskon samtidigt där.

Mannens ena kollega typ samtidigt som min man då han sa jag måste köra hem min fru är gravid typ. Hans chef hörde på villovägar av kollegorna men från oss i 4:e månaden då han glömt säga det.

Min ena kollega fick veta i vecka 7 då jag inte kunde hålla mig längre berättade veckan efter för dåvarande chefen då jag hade väldigt ont i sidan och visste inte om det var gravid relaterat eller ej. Dem andra 2 fick veta inom en vecka.

Hade provanställning som inte blev förlängt orkade knappt i slutet.

• T90

Man berättar precis när man vill å för vilka man vill enligt mig :)

Svar på tråden När berätta stt man är gravid?