Vägrar katt inne
Bli särbo.
Bli särbo.
Straffa för att du inte vill ge katten en trygg uppväxt. Handlar inte om att gosa, handlar om att ta ansvaret för en levande varelse.
Du vill att en kattunge som inte är gammal nog att ta hand om sig själv ska bo i stallet/ladan. Sk stallkatter är födda och uppvuxna i sitt stall, de har en mammakatt och syskonkatter, ev. fler vuxna katter i sin närhet. De får "träning" av mamman och syskonen, de får lära sig att överleva. Den ensamma kattungen vet inte vilka faror som finns eller hur den ska hantera dem.
Att utsätta en kattunge för detta är kallt och känslolöst. Att din mamma och syster blir lite rinniga i näsan och får lite kli i ögonen när de hälsar på ibland är inte hela världen. De är vuxna individer, de kan ta allergimedicin, de vet vilka "risker" de utsätter sig för. Kattungen har inget val, den blir intvingad i ett liv den inte har valt eller kanske ens mår bra av, för att du inte kan säga till sin sambo att FÖR HELVETE DET ÄR INTE LÄGE ATT SKAFFA KATT NU!!!!
Och åter igen, vilket du verkligen inte verkar vara kapabel att ta in, är att det är DIN JÄVLA SAMBO som skapar denna situationen.
Du hakar upp dig på att du tror att du måste gosa med katten. Men det är det ingen som har sagt.
Men att sätta ner foten och ställa krav på din sambo att han,och hans barn,får sköta katten är väl inte för mycket begärt.
Det är så mycket mer som ingår i skötseln än att bara gosa med katten.
och det måste du göra klart för dem om det ska funka.
Att sköter de inte katten så får de ge den till någon annan som kan ta hand om den på ett bra sätt.
Om jag förstått dig rätt får katten bo inne tills den är kastrerad och sen kastas ut i ladugården? Ska dina barn, din sambo och hans barn tillbringa kvällarna i ladugården för att kunna mysa och umgås med katten?
Tappar hoppet om mänskligheten när jag läser den här tråden... förhållandet är ju dysfunktionellt om de inte kan komma överens om något så stort att skaffa ett djur. Och ts verkar sakna empatiförmåga för djur och borde inte ha några alls när man har den inställningen. Hoppas kattstackaren får ett bättre hem där den inte är hatad av halva hushållet från början.
Jag vet ju att du uppenbart har en selektiv empati och därför borde ni inte skaffa en katt iaf. Du får väl bara bestämma att inte ta emot den så den får möjlighet att få ett bättre hem där alla älskar den? Hur svårt är det? Barnet blir jätteledsen och det får ju din sambo ta, det är ju hans problem som gått över huvudet på dig. Vad vill du att vi i tråden ska säga egentligen? Vad vill du ha för slags råd?
Absolut! Jag håller med dig helt och hållet!
Ja,vi får väl kanske snart se en tråd med frågan om vad man ska göra åt sin katt som pinkar inne.
Fast det är inte det lättaste att få bort lukten av kattpiss.
Så det är kanske inte något du kan lägga på barnen.
Men låter du katten vara inne och inte släpper ut den som kattunge så lär den inte heller bli osäker och börja markera revir.