Inlägg från: Anonym (..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (..)

Anmäla familjehem

Anonym (Barnsekreterare) skrev 2018-05-27 08:52:27 följande:

För att det uppenbart finns brister i vården kring TS och då är det ju bra att det blir granskas. Att hålla på och skuldbelägga TS för hur hon upplever sin situation som de flesta gör i hennes trådar lär ju inte göra att det blir bättre för någon.

Uppenbarligen finns brister? Vad syftar du på för brister då?
  • Anonym (..)
    smulpaj01 skrev 2018-05-27 09:52:28 följande:

Ja det finns tydliga brister och ts söker hjälp gång på gång men ingen lyssnar på henne och det är enormt tragiskt!

Kan ni inte berätta vad det är för brister då? Uppenbarligen kan ingen se dem
  • Anonym (..)
    Anonym (.) skrev 2018-05-27 14:06:03 följande:

Barn ska så långt det är möjligt kunna stanna hos sina riktiga föräldrar

Ja? Tror inte att det är något som säger emot det men ibland går det inte. Därför finns jour och familjehem.
  • Anonym (..)
    Anonym (ts) skrev 2018-05-26 20:56:02 följande:

Min fråga var IVO eller soc, jag har bestämt mig för att anmäla dom och jag hoppas jag får flytta och att dom inte får bli familjehem till nån till. nu har jag skicka ett mejl och berättat vad dom har gjort+ vad dom har gjort innan. vissa av reglerna som jag fråga om det var normalt så då får vi bevisat vem som har rätt.

Spännande. Skriv gärna vad du får för svar.
  • Anonym (..)
    Anonym (ts) skrev 2018-05-28 20:52:01 följande:

nä, dom måste inte ha hårda eller många regler eller ge straff. Bott i andra familjer som inte har det som är normala familjer och att ge straff för att det är omöjligt att hålla reda på alla regler eller att aldrig göra misstag är att vilja straffa och inte hjälpa. Plus att dom försöker minska kontakten med min syster utan skäl, det är verkligen inte att bry sig. inte ett bra familjehem, punkt.

Varför skulle de försöka minska kontakten med din syster?
  • Anonym (..)
    Anonym (ts) skrev 2018-05-30 23:20:41 följande:
    familjehem betyder långt ifrån att man får bo där till man flyttar hemifrån eller hem igen, dom kan bara säga upp sig när som helst och det är vanligt att dom gör det för att sen skylla på att soc bestämt flytten.
    Vanligt skulle jag inte säga att det är, familjehem ska vara beredda att ta hand om ett barn så länge det behövs. Ibland hela uppväxten. De flesta (eller jag skulle säga alla) går in för det. Sedan är det inte alltid det fungerar såklart.
  • Anonym (..)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-02 00:53:09 följande:
    om jag räknar bort dom jag bott i vissa helger har jag bott i 4 familjehem. allra första gången jag flytta till en okänd familj var jag 8 år men då fick vi flytta hem igen. vi bodde i olika jourhem och när jag var 10 år flytta jag till mitt första familjehem. Jag har nästan ingen kontakt med mina föräldrar. min mamma träffar jag ibland men vi får inte vara ensamma och jag är nästan säker på att jag kommer bo i familjehem till jag får flytta hemifrån....
    Ta kontakt med en advokat. Du har rätt att träffa båda dina föräldrar regelbundet och det ska finnas en plan för hemflytt. 
  • Anonym (..)
    Anonym (Åhhh du igen.....) skrev 2018-06-02 02:28:26 följande:

DU svammlar som vanligt i varje tråd som handlar om familjehem! Nej Ts har inte rätt att träffa sina föräldrar om det gjorts en bedömning att föräldrarna eller någon av dem inte är lämplig av någon anledning!!!!! Och det behöver INTE ALLS finnas en plan för hemflytt om inte föräldrarna har gjort det som krävs av dem för att få hem sina barn som t.e.x slutat sitt missbruk! Och dessutom så är det så att föräldrarna i många fall själva undviker att träffa sina barn p.g.a pågående missbruk. Det är inte ovanligt alls. Så sluta bara med ditt svammel som du försöker få människor att gå på i varje tråd som handlar om familjehem. Alla familjehem är inte dåliga vad du än försöker inbilla folk att tro.

Du har fel. Barn har alltid rätt att träffa sina föräldrar, i alla fall i den ålder Ts är i. Målet är alltid att barn ska flytta hem (om de är i livet). Det finns hjälp vid missbruk. Föräldrarna ska få hjälp att kunna ta hand om sina barn. Det är inte bra för barn att växa upp i familjehem vad du än vill påstå, du har all forskning emot dig.
  • Anonym (..)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-03 00:55:19 följande:

svar och svar. allt dom skrev var att jag skulle prata med socsekreteraren. hon som alltid håller med familjehemmet. pga att dom säger att dom varit familjehem i 20 år och tror dom är bra men jag tycker synd om alla som bott med dom...

Du har rätt att byta socialsekreterare. Gör det och kontakta en advokat. Lycka till!
  • Anonym (..)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2018-06-03 12:18:19 följande:

Finns ingen rättighet som berättigar till att byta socialsekreterare.

TS, är du på SoL eller LVU vård? Dröjer det länge innan du fyller 15?

Rättighet eller inte. Barn och vuxna har rätt att byta socialsekreterare.
Svar på tråden Anmäla familjehem