Inlägg från: Farsta2014 |Visa alla inlägg
  • Farsta2014

BF Februari 2019

God Jul till er alla! Så skönt med lite ledigt nu. Jag ska jobba 2 veckor till efter helgerna men sedan är det 13 mån ledighet... Jobbar sista dagen den 18 januari. Jag tog så lite ledigt med de andra barnen så nu har jag tänkt ta i ordentligt. Detta är sista barnet och det ska även bli kul att kunna hämta de äldre barnen lite tidigare i ett helt år. De stackarna blir typ hämtade sist nu.

Vi har massor av dagar kvar från de andra barnen så min man tar också ledigt några månader nästa sommar så då är vi lediga hela familjen. Det känns så lyxigt!

Jag trodde aldrig jag skulle må så bra den här gången då jag hade såna ryggproblem förra gången. Jag hade nog räknat med att vara sjukskriven ungefär nu men mår fortfarande bra så det blir nog ingen sjukskrivning denna gång.

• Farsta2014
    Liten 2018 skrev 2018-12-28 11:46:48 följande:

Fler som har jobbigt med mycket sammandragningar?

Min tredje graviditet så då är det vanligare men usch va drygt. Flera ggr per dag blir magen stenhård å då är det bara å vänta ut.

Går in i v 33 i morgon

Inte jag iaf. Hade mycket värre med 2:an och hade förväntat mig liknande nu men det har varit färre sammandragningar denna gång och de har gjort mindre ont. Har också sluppit foglossning denna gång. Men ååh, jag vet hur jobbigt det kan vara med onda sammandragningar, hade det också flera ggr per dag med 2:an. Har du möjlighet att vila något eller behöver du springa efter barnen mycket?
  • Farsta2014
    lillatrollet85 skrev 2018-12-29 18:18:03 följande:

Hur tänker ni... Smärtlindring? Har ni haft stor nytta av förlossningsbrevet?

Jag tar all smärtlindring som erbjuds (lustgas, epidural, morfin, akupunktur mm), det fungerar bra för mig.

Jag har haft med mig förlossningsbrev som varit till lite nytta. Jag har haft erfarna barnmorskor och de har sagt lite ja ja till mina brev, som om det jag skrivit är självklart eller onödigt, men jag tänker att jag likväl tar med mig förlossningsbrev nu också, man vet aldrig vem man får.

Det kommer stå:

1. Vill ha all smärtlindring som finns att få

2. Önskar lavemang (man får påminna dem trots brev, annars blir det inget)

3. Önskar finska greppet / stöd mot mellangården

4. Inga instrument (tång eller klocka)

5. Önskar sen avnavling

Jag har fött två ggr på SÖS och varit väldigt nöjd båda gångerna.
  • Farsta2014
    Farsta2014 skrev 2018-12-28 23:21:25 följande:

Inte jag iaf. Hade mycket värre med 2:an och hade förväntat mig liknande nu men det har varit färre sammandragningar denna gång och de har gjort mindre ont. Har också sluppit foglossning denna gång. Men ååh, jag vet hur jobbigt det kan vara med onda sammandragningar, hade det också flera ggr per dag med 2:an. Har du möjlighet att vila något eller behöver du springa efter barnen mycket?

Skulle inte sagt så, idag hade jag flera onda sammandragningar...
  • Farsta2014

Jag är i 35+2 och börjar bli väldigt trött på graviditeten redan... har TUL om 3 dagar, hoppas få besked om tidigare igångsättning då pga stor bebis. Har haft migrän i 2 dagar och bebis har möljat runt som bara den idag, igår natt också. Var hemma från jobbet idag pga migränen men ska jobba nu tis-fre... längtar riktigt mycket till att vara ledig nu...

• Farsta2014
    LeyasMamma skrev 2019-01-14 22:15:03 följande:

Tänk att flera härinne börjar närma sig bf. Själv har jag vad som känns en evighet kvar! Är beräknad till 25/2 så är nu i 34+0. Ännu värre är det när jag tänker att jag med all garanti kommer gå över 8-14 dagar då dom första 2 kom bf+9 och bf+10.

Nu börjar det snart ?trilla ut? små knyten här i tråden! Spännande :)

Ja, det är så spännande att det snart kommer komma massa bebisar här!

Om jag inte får tidigare igångsättning så räknar jag också med att gå över. Har blivit igångsatt 2 ggr pga överburenhet, det skulle isf betyda bebis runt den 27/2 för mig vilket är superlångt i framtiden!! Hua!

Det har börjat ila i höger ljumske idag när jag går, kan det vara att bebis fixerat sig efter allt möljande igår? Tycker magen ev är lägre men vet inte om jag inbillar mig.

Läste nyss detta:

?En anledning till att barnmorskan kontrollerar om barnet är fixerat är risken för navelsträngsprolaps. Detta är när navelsträngen hamnar före barnets huvud. Det finns då en risk att navelsträngen kläms. Risken för detta är störst om barnets huvud är rörligt när vattnet går. Om detta inträffar ska du genast lägga dig ner på rygg, gärna med rumpan högt, och ringa till förlossningen.?

Så tjejer, om ni vet att barnet är helt ofixerat när vattnet går, ner på rygg och upp med rumpan!
  • Farsta2014

Man lär sig alltid något nytt. Väntar 3:an men hade inte en aning om att man ska undvika att sova på rygg eller slappa i soffan på rygg sent i graviditeten. Jag visste att man vid minskade rörelser ska lägga sig på vänster sida och att det kan vara obekvämt att sova på rygg, men att man ska undvika att sova på rygg visste jag inte. Jag blir lite arg att min BM inte informerat mig om detta.

www.viforaldrar.se/gravid/sova-pa-sidan-som-gravid-battre-an-att-sova-pa-rygg/

• Farsta2014

Var på TUL idag, fick bekräftat att vi väntar en pojke och det var bra för jag har köpt massor av killkläder eftersom vi har 2 tjejer sen tidigare. Är i v 36+0 enligt tidigare UL och pojken uppskattas väga 3500gr just nu, vilket är + 25,9%. Så har nu fått remiss till SÖS för förlossningsplanering. Jag har ingen diabetes eller dylikt, detta är bara genetiskt, arvsmassa.... Min BM visste inte alls om jag får tid om 1 eller 3 veckor för planeringsmötet. Jag hoppas på planeringsmöte inom 2v och igångsättning senast om 3 veckor, då bebis kan väga ca 4100 gr redan då... men får se vad läkaren säger.... ny väntan...

Vi har också haft lite magsjuka hemma men än så länge bara 1 barn drabbat, ingen annan. Hon är 3 och hanterade det förvånansvärt bra, vid andra spyan sa hon: mamma, det är inget roligt att kräkas och sen böjde hon sig över hinken för att kräkas. Sorry för detaljerna men jag var på nåt konstigt sätt stolt att hon var så duktig och spydde i hinken....

• Farsta2014

Hej tjejer! Hur mår ni? Jag mår bra men börjar bli riktigt otålig, och ändå är det 15-17 dagar kvar till Bf för mig. Jag blev ju lovad remiss till SÖS för förlossningsplanering pga. stort barn. Har inte hört något än men enligt mina efterforskningar på nätet så känns det inte alls säkert som att de gör något eftersom jag är omföderska och redan klämt ut ett stort barn utan problem. Har tid hos BM på torsdag, är då i v 39+0 enligt dem, tänkte be BM kolla mig då för att se om något hänt med tappen etc. Vet ej om hon går med på det. Ååh denna eviga väntan....

• Farsta2014

Tänkte det kan vara spännande att uppdatera bf-listan.

Orkar inte leta upp den gamla listan och vet inte vilka som är kvar i tråden så gör en ny. Fyll gärna på.

Farsta2014 - bf 13/2 enligt BM, bf 16/2 enligt mig, 3:e barnet, väntar pojke

Svar på tråden BF Februari 2019