Inlägg från: Farsta2014 |Visa alla inlägg
  • Farsta2014

BF Februari 2019

lillatrollet85 skrev 2018-12-02 07:53:40 följande:

Ja väntar min första.. Å min kompis sa att "bara max 2 ombyte till bebis.. Man ligger så mycket hud mot hud"...

Men ja tänker lite som du... Tänk om... Å kan de va bra att ha nåt mer byte iaf.. Man vet ju inte...

Tvättade bebis kläder för nån vecka se... Konstig känsla.. Så små.. Dock kläder... Ja... Ett nytt kapitel börjar ta vid.. <3

Ja, det beror nog väldigt mycket på hur länge man stannar. Det är en hel del tid hud mot hud men 3ggr om dagen går man och äter i restaurangen, man går iväg och gör hörseltest, man tar ev emot besök, man träffar läkare, man sover ut, tar en liten promenad inomhus mm så jag tycker kläder behövs. Jag tar med mig lite extra plagg utifall man behöver stanna ett par dagar. Det är i vart fall jättebra om man har med sig en babyfilt.

Jag har också alltid haft med mig tunna vantar som bebben får ha på sig inomhus så hen inte river sig själv i ansiktet.

Och nu kom jag precis på att jag inte ska glömma andningslarmet Snuza hero. Heter ev något annat i sin nyare version. Vi har använt det till båda våra barn från start till ca 4-5 månader. Det har gett en trygghet mot plötslig spädbarnsdöd. Man vet att den fungerar för om man råkat sätta på den fel eller att den åkt av så piper det. Den är dock väldigt lätt att använda så skulle säga att ev falsklarm är väldigt få.
  • Farsta2014
    Bebis201901 skrev 2018-12-02 10:48:14 följande:

En fråga, vad vägde du och din partner när ni föddes? Så intressant det här med vad som gör vissa bebisar större och inte...

Jo, jag vägde 4320gr och min man något mer så vi har det i generna....
  • Farsta2014

[quote=79256172][quote-nick]

Och nu kom jag precis på att jag inte ska glömma andningslarmet Snuza hero. Heter ev något annat i sin nyare version. Vi har använt det till båda våra barn från start till ca 4-5 månader. Det har gett en trygghet mot plötslig spädbarnsdöd. Man vet att den fungerar för om man råkat sätta på den fel eller att den åkt av så piper det. Den är dock väldigt lätt att använda så skulle säga att ev falsklarm är väldig

[/quote]

Tack för tips... Var kan man hitta en sån apparat? Kan ju va skönt att kunna slappna av å sova någorlunda de stunder man får... ;)[/quote]

När jag googlar snuza hero så dyker det upp flera förslag på butiker via nätet så det är nog bara att kolla på nätet. Deras nya modell verkar heta snuza pico och den verkar vara lite mer hightech med fler funktioner. Om man bara är intesserad av funktionen ?andningslarm? så duger snuza hero mycket väl, det andra verkar vara extra. Observera också att pico verkar fungera med uppladdningsbart batteri....vilket kan vara jobbigt... på snuza hero räckte batteriet genom två barn, har köpt nytt nu till 3:an...

Ja, det var precis för min sömn som jag köpte snuza hero då den hjälpte mig att somna och sova bättre då jag visste att SH skulle larma om bebben slutade andas.

• Farsta2014
    MinlillaE skrev 2018-12-03 21:45:17 följande:

Hej, hoppas allt är bra med alla!

Nu är jag nyfiken på vad ni har köpt/planerar att köpa till era kommande småttingar. Min syster drog med mig till Ullared i helgen så det blev lite småsaker där men har så himla dålig koll på vad en bebis verkligen behöver? Hur myclet kläder ska man köpa till en nyfödd? Vad har varit guldvärt för er att ha med tidigare barn? Känner mig lite lost i djungeln.

Vad gäller kläder beror det nog på vad du har för tvättmöjligheter samt om du har lust att tvätta varannan dag eller mer sällan. Det kommer kiss, kräks och bajs på kläderna så det blir en del byten på en dag.

Jag har tyckt det varit bra att ha minst 4-5 omlottbodies, 3-4 byxor, 3-4 pyjamasar, någon onesie, någon kofta, 3-4 strumpor, i varje storlek 56, 62, 68. Dregellappar är superbra att ha, ca 5-6 stycken, då spar man på tvätt av bodies och pyjamasar. Lämpliga ytterkläder.Totalt onödigt att ha finkläder som klänningar och skjortor.

Jag har aldrig köpt kläder i stl 50 och då har min barn vägt 4-4,6 kg. Jag har 50/56 kläder, men inga rena 50-kläder. Om man tror att man får ett barn på 3,5 kg och ca 50 cm lång så kan man köpa några bodies i 50. Man kan titta lite hur det ser ut i släkten, brukar barnen väga 3,3 eller 4,3? Och så kan man i vart fall ha en kvalificerad gissning om vart det kommer landa ungefär.

Jag har även alltid bunkrat på med blöjor i förväg, som jag köper på extrapris innan. Har i princip aldrig betalat fullt pris för ett paket blöjor. Man kan lugnt köpa i vart fall 4 paket av varje storlek 2,3 och 4 utan att riskera att köpa på sig för mycket. Jag har aldrig köpt blöjor i storlek 1, men om barnet skulle väga 3,5 eller mindre skulle jag nog köpa något paket i storlek 1.

Annat som jag tycker behövs:

sovplats för barnet (babynest, bedside crib eller spjälsäng) + lakan och filtar.

Stor filt/täcke så barnet kan magligga på golvet när det är vaket.

Badbalja ev med insats + badtermometer. En del säger att de känner på vattnet men jag skulle inte lita på det.

Babysitter.

Vagn och/eller bärsele.

Termometer som kan användas i stjärt eller mun. Har aldrig sett en örontermometer som fungerar bra.

Torra tvättlappar + tvättkräm för att rengöra vid blöjbyte. Tvättkrämer är mycket milda och skapar oftast inga eksem eller allergiska reaktioner som vatten och våtservetter kan göra.

Nagelsax. Går bra att använda samma som för vuxna. Superdåligt om man råkar köpa babynagelsaxar i dålig kvalitet, de klipper inte.

Någon form av skötväska, 99kronors väskan från stadium fungerar utmärkt. Behövs ingen väska för tusenlappen.

Babyskydd om man har bil + Chassi/vagn till babyskydd. Bebis + babyskydd väger snabbt mer än 7kg.

Jag har köpt och använt massor av grejer utöver ovan, men om man ska utgå från någon nödvändighetslista så räcker ovan långt till första tiden.

Onödiga inköp:

Gåstol

Pandakudde

Finkläder

Blöjhink

Särskilda blöjpåsar, (2-3l fryspåsar/plastpåsar går minst lika bra).

Beklagar det långa inlägget men jag är i sån total gravidbubbla att jag knappt tänker på annat.
  • Farsta2014
    Carolinebffeb19 skrev 2018-12-04 00:46:55 följande:

Du svarade betydligt bättre och mer utförligt än mig ;) Kan bara instämma. Jag har dock köpt ett par plagg i storlek 50, för att typ åka hem i. Men bebis lär säkert hamna runt 4 kg så vet e sjutton hur det blir! Har ju större storlekar i värsta fall :)

Ja, ha ha, inlägget tog så lång tid att skriva att jag inte hann se ditt svar innan jag var klar. Tänkte när jag såg ditt inlägg att jag hade kunnat göra som du...
  • Farsta2014
    AK78 skrev 2018-12-04 10:11:37 följande:

Man kan nog räkna med att få en hel del kläder också av alla som kommer på besök. Mina ungar har aldrig kräkts mycket och vi har bra tvättmöjligheter så har aldrig känt mig utan något. Men det där är olika och svårt att veta innan. Håller med om att gåstol är onödigt. Liksom hoppgunga.. åtminstone här hemma. Men jag har köpt allt begagnat eller fått så har i alla fall inte blivit ruinerad. Pandakudde är nog bara ett sätt att tjäna pengar.. som så mycket annat. Köpte en Bumbostol på Blocket men den har heller knappt använts.. men får väl se med fyran som kommer nu! Kanske blir helt annorlunda?!

Jo, man får en hel del kläder i present, tyvärr har jag fått många bodies som inte varit omlott samt klänningar och andra finkläder, så många presentkläder har blivit oanvända. Det är lite synd. Jag har fått bra kläder också, men mest finkläder... så för den som känner att de kan, försök önska det ni skulle vilja ha så minskar risken för felköp. Jag har aldrig vågat önska/säga till ?om du ska köpa present, köp gärna det eller det?.
  • Farsta2014
    NellaH skrev 2018-12-04 19:53:49 följande:

Hejsan!

Hoppar in i tråden lite sent, är 31år och vi väntar vårt första barn 24/2. (28+1)Har varit sjukskriven sen v6 pga kraftig illamående och kräkningar. Har i princip varit sängliggandes hela tiden så det här med att vara gravid var inte helt glamoröst!

Fler som fortfarande mår illa så här sent i graviditeten?

Välkommen! Det måste vara tufft! Usch, lider med mig! Jag har aldrig mått illa alls när jag varit gravid så kan inte ens föreställa mig hur det är. Med barn 2 blev jag sjukskriven i v32 för svår foglossning men nu med 3:an verkar jag inte ha någon. Har hittills mått ganska bra. Lider endast av dålig sömn pga kramp i benen samt numera att det börjar göra ont i revbenen.
  • Farsta2014

Fick tid för TUL idag, det blir den 17 januari. Jag ska få TUL för att se hur stort barnet är, inte om det är litet. Jag hoppas därefter att få tid för igångsättning utifrån hur stort barnet beräknas vara. Måtte de uppskatta vikten rätt!! Jag har blivit igångsatt båda mina tidigare gånger pga. överburenhet, dvs. i v 42-43. Tvåan (tjej) vägde 4,6kg så nu hoppas jag på tidigare igångsättning och mindre barn, eller i vart fall inte större barn då detta är 3:an och en pojke!

• Farsta2014
    T90 skrev 2018-12-17 11:20:40 följande:

Hallå där :)

Är gravid i vecka 35 och har i stort sett hela graviditeten varit ljudkänslig samt haft extremt bra hörsel. Störs av grannarna, blir både irriterad och stressad....Är otroligt lättväckt och fastän jag sover med öronproppar verkar jag höra allt...

Funderar över om man blir mer ljudkänslig, får bättre hörsel och blir mer lättväckt som gravid...?

Någon som haft / har liknande? Är det hormonellt eller vad handlar det om?

Har inte haft bättre hörsel men kan väl ha varit lite känsligare mot ljud då man sover så dåligt av kramper, drömmar, toabesök mm. Jag är också mer lättväckt och allmänt lite trött och då blir man kanske lite småirriterad på dåliga dagar. Rent allmänt kan jag säga att jag har mycket mindre PMS-liknande symtom nu när jag väntar pojke. När jag väntat tjejerna så har jag i princip haft PMS i 9 månader...

Jag tänker att din hörsel säkert blivit superbra på samma sätt som de flesta får superbra luktsinne. Det är säkert hormoner som kickar igång det men jag tänker att ursprunget är biologiskt, försvar...

Jag tänker också att det snart är era grannar som kommer störas av er bebis så då är ni kvitt!
  • Farsta2014
    AK78 skrev 2018-12-18 13:02:09 följande:

Hej från Neonatal!

Natten till lucia valde vår dotter att komma till världen, i vecka 32+5, femtio dagar för tidigt. Storebror Elton fyllde ett i onsdags och efter kalaset åkte vi in eftersom jag hade värkar. De kom från ingenstans och började utan någon förvarning alls. På grund av tvärläge och hjärtformad livmoder som inte lämpar sig för vändningsförsök blev det akutsnitt precis som förra året med storebror. Hon vägde 2340 g och var 45 cm lång så stor för sin ålder och stark. Blir antagligen hemgång redan till helgen med fortsatt inskrivning och sjuksköterska på hembesök. Nu återstår namn och att hämta sig från chocken, inte bara att hon kom nu, utan också att hon var just en hon. Ha, ha! Efter tre killar var jsg säker på en kille till.

God Jul och Gott nytt År på er!

Stort grattis och tack för meddelandet! Kul att höra att hon är stor och stark för åldern. Och det måste vara kul med en tjej efter tre killar. Tänk att det redan tittat fram ett liv i denna tråd! Hurra Hurra Hurra! Stort grattis igen!
Svar på tråden BF Februari 2019