Farsta2014 skrev 2019-01-15 19:10:21 följande:
Ja, det är så spännande att det snart kommer komma massa bebisar här!
Om jag inte får tidigare igångsättning så räknar jag också med att gå över. Har blivit igångsatt 2 ggr pga överburenhet, det skulle isf betyda bebis runt den 27/2 för mig vilket är superlångt i framtiden!! Hua!
Det har börjat ila i höger ljumske idag när jag går, kan det vara att bebis fixerat sig efter allt möljande igår? Tycker magen ev är lägre men vet inte om jag inbillar mig.
Läste nyss detta:
?En anledning till att barnmorskan kontrollerar om barnet är fixerat är risken för navelsträngsprolaps. Detta är när navelsträngen hamnar före barnets huvud. Det finns då en risk att navelsträngen kläms. Risken för detta är störst om barnets huvud är rörligt när vattnet går. Om detta inträffar ska du genast lägga dig ner på rygg, gärna med rumpan högt, och ringa till förlossningen.?
Så tjejer, om ni vet att barnet är helt ofixerat när vattnet går, ner på rygg och upp med rumpan!
Hopplöst det där med igångsättning! För mig så startade 1a spontant och hon kom på bf+9 och andra så fick jag hinnsvepning vilket hjälpte till att starta det hela och hon kom bf+10. Vill så gärna att denna ska komma i någorlunda tid då det är hemskt att gå över bf. Varje dag blir som en vecka! Skillnaden för mig med denna jämfört mot de andra 2 är att jag kommer jobba tills det är dags, med dom andra har jag varit ledig ett tag innan bf. Känns som jag får sätta huvudet på lite annat än bara graviditeten :) blir så slö utav att bara gå hemma men ändå rastlös.
Bra info för de som inte fått reda på det utav bm! Det där med navelsträngsprolaps har min bm informerat mig om vid varje graviditet då mina töser inte fixerat sig ordentligt någon utav dom, ena va ruckbar och ena rörlig. Däremot haft tur på det sättet att Vattnet gått inne på förlossningen, ena gången vid värk i duschen, andra gången tog de mina hinnor:) hur har dina tidigare gjort?
Carro1992 skrev 2019-01-15 19:13:09 följande:
Ja precis, det är första barnet och typiskt min tur att man lyckas vara en av dom 3-4% där bebisen inte vänder sig haha. Min bebis verkar skifta lite mellan att ligga på tvären eller helt med rumpan ned. Jag valde att inte ens kolla upp om jag skulle kunna föda i säte, det känns lite läskigt och framförallt när jag vet att han kan lägga sig på tvären och då går det ju inte. Fick hem datum för snitt idag och det känns helt sjukt att jag kan säga att jag är mamma om 2 veckor! Blev tårögd när jag öppnade kuvertet.
Jag hoppas att din lilla ligger med huvudet nedåt när ni ska kolla den 1a februari! Hur långt gången är du?
Spännande med första! :) kan säga att jag hade valt snitt med istället för säte även om jag haft 2 relativt lätta förlossningar. Men skulle aldrig klara av att hålla emot krystvärkarna, har inte kunnat det med de andra 2 heller.
Åh förstår att det måste kännas helt fantastiskt med ett satt datum? Tänk, snart har ni ert lilla pyre där i famnen!
Nu är vi i 34+0 så känns fortfarande ganska långt bort, är beräknad till 25e men har sagt att jag tror hon kommer den 6e mars :D hoppas däremot att hon vill kila ut lite innan. Hon får gärna komma runt min födelsedag den 12e feb ;)