ceeciiliia100 skrev 2018-07-21 10:20:54 följande:
I Örebro får man göra kub om man vill oavsett ålder. Väljer man att inte göra kub så får man ändå göra ett ul i typ samma veckor för att kunna datera graviditeten. Är toppen tycker jag!
Så hade jag önskat att vi hade här, är tufft att gå ända till rul och fundera på om allt är bra där inne. Samtidigt som ett kub kanske inte är rätt om man inte ligger i riskzon. Min förra graviditet hade jag massa extra kontroller innan rul och efter så jag graviditeten innan fick missfall i v17-18. Det kändes tryggt att ha koll på hur de va där inne men denna graviditeten blir det troligtvis bara de vanliga rutinerna då jag hade en normal graviditet efter.
Jojjans skrev 2018-07-21 09:40:56 följande:
Ja jag var jättekluven jättelänge. Är såklart rädd för vad man kommer känna vid en hög risk osv. jag är nog mest bara rädd för att det ska dyka upp grejer som gör att barnet inte kommer kunna leva alls, då vill jag veta det så tidigt som möjligt så vi kan få börja om igen...
Men är fortfarande kluven. Vill hellre bygga upp tillit till att allt är bra hellre än späda på rädslor.
Det förstår jag, man vill ju känna sig trygg i graviditeten. Har några kompisar som gjort kub och fått dåliga siffror medans nipt sen visat att allt vart bra. Därför kan jag tycka att det är synd att det inte alltid görs nipt direkt då det inte är en större risk för graviditeten än kub.