Farsta2014 skrev 2019-01-29 12:04:36 följande:
Får jag fråga vilket landsting du tillhör? Till mig sa de att 22% är överst på kurvan men inom normala kurvan så jag blir nyfiken då de verkar vilja att du blir igångsatt tidigare fast du är omföderska och inte verkar jätteivrig för detta. Har du haft någon typ av möte på spec MVC eller förlossningen?
Jag har +25,9% och hoppas så att de hjälper mig så jag slipper gå till v 42. Vad jag läst på nätet verkar det som sagt tveksamt att de gör något när man är omföderska så länge bebis inte beräknas bli över 5kg. Väntar så på förlossningsplaneringsmötet så jag får veta hur det blir.
Jag bor i Finland, här är det 20% som är gränsen för stort barn, men vårt nationella genomsnitts index som det räknas mot är inte exakt samma dom i sverige, så i beräknad födelsevikt tror jag det är ganska samma. Jag bor på Åland (ögrupp mellan Sverige och finland) och vårt BB är litet med begränsade resurser, så de tar gärna det säkra före det osäkra. Jag är kraftigt överviktig vilket i sig är en riskfaktor, och jag tror att det bidrar. Men även att mina förlossningar gått väldigt fort, och det i kombination med stort barn/huvud ökar risken för stora bristningar.
Ja, om du endå blivit igångsatt förstår jag att du hellre vill bli det runt bf än några veckor senare