Inlägg från: annabellelee |Visa alla inlägg
  • annabellelee

Blir osmartare? Hjälp!

Ämnena blir svårare ju högre du kommer. Jag vet inte så mycket om högstadiet, eftersom jag jobbar som gymnasielärare, men på guýmnasiet hadlar det mycket om att du ska kunna resonera och dra slutsatser. Medan det tidare räckt att plugga fakta måste man i högre kurser lära sig se samband, och det är svårt. 

Det jag funderar på är HUR du pluggar. Gör du anteckningar? Tankekartor? Läser du bara igenom läxan eller försöker du sammanfatta med egna ord och göra tankekartor över hur begreppen hänger ihop? Kan föräldrar eller lärare visa dig hur man gör för att reda ut vad som är viktigt i en text och hitta sambanden? OOm du har en mentor i skolan, prata med hen om just detta!

En bra studieteknik kommer att ta dig långt! Det finns studier som visar att flit och ambition är viktigare än att vara "smart" när det gäller att bli framgångsrik (bland annat har Zlatan intygat att han INTE var bäst i laget som 15-åring), så sluta intala dig att du är "osmart" och att det är förklaringen. 

• annabellelee

När det gäller matten finns det bra genomgångar på You tube som man kan titta på om man fastnar när man sitter hemma. 

• annabellelee
    Anonym (En tjej som inte borde vara på familjeliv egentligen heheh) skrev 2018-05-22 21:29:04 följande:

Angående studietekniker har jag som tur är väldigt bra minne så brukar räcka med att läsa igenom en gång... Problemet är väl att jag inte förstår från första början.
    Och jo, jag är superstressad tyvärr. Har nog ärvt det av min mamma som har varit utbränd och har även OCD som påverkar mitt liv dagligen, är lite av en perfektionist hahah.
    Min pappa hjälper mig med matte då han jobbar med det, men inte ens det hjälper. Har testat en massa olika metoder för matten men allt blir bara ett stort frågetecken.

Den taktiken fungerar bara till en viss  gräns. När texter blir mer komplicerade och innehåller mer nyanserade samband på olika nivåer räcker de inte att läsa igenom, utan man måste bena ut alla olika samband för sig själv. Det verkar som du nått den gränsen nu. 

Så du måste hitta en annan studieteknik där du mer aktivt försöker hitta sambanden i texter genom att tex göra tankekartor, punkta ner viktiga begrepp osv. I matte kan du fokusera mer på HUR du gör och VARFÖR och skriva upp det (tex på insidan av pärmen) . Du kan också ha ett särskilt häfte där du skriver ner genomgångarna som läraren har (så att du inte blandar dem med vanliga uppgifter som du räknar), och läsa igenom genomgångarna och försöka förstå tankarna bakom varför uppgifterna löses så här efter varje lektion.
Svar på tråden Blir osmartare? Hjälp!