• Törnrosa87

Hög sannolikhet

Hej! Behöver verkligen få bolla lite. Är 19 år och väntar mitt första barn och är överlycklig. I förrgår var vi iväg på kub-test och det kommer jag aldrig att göra om igen. Det visade sig att bebis hade bred nackspalt, men provsvaren från blodprovet hade inte kommit in än. Men oavsett blodprovet så va hon säker på att det skulle bli hög risk iallafall.

Hur har det gått för er på kub? Allt är välkommet

• Svar på tråden Hög sannolikhet
  • Anonym (A)

Första graviditeten fick vi låg risk på 8500.

Denna gång fick vi låg risk på 620. Blodproverna visade att allt var bra men det fick inte att utföra ultraljudet ordentligt då hon inte kunde se allt ordentligt på barnet så der slutade med att hon hon fick göra vul. Trotts det kunde hon inte mäta så bra. Nackspalten var väl det ända hon såg tillräckligt bra för att kunna mäta.

Jag var jättenervös fram till ultraljudet som visade att allt var jättebra.

Vi kommer inte göra kub vid en tredje graviditet. Det skapade bara en större oro

• Anonym (A)

Denna gång fick vi låg risk på 620. Blodproverna visade att allt var bra men det fick inte att utföra ultraljudet ordentligt då hon inte kunde se allt ordentligt på barnet så der slutade med att hon hon fick göra vul. Trotts det kunde hon inte mäta så bra. Nackspalten var väl det ända hon såg tillräckligt bra för att kunna mäta.

Vi kommer inte göra kub vid en tredje graviditet. Det skapade bara en större oro

• Törnrosa87
    Anonym (A) skrev 2018-05-20 09:45:28 följande:

Förstår oron men skönt att det gick bra till slut!
  • Anonym (A)
    Törnrosa87 skrev 2018-05-20 10:09:32 följande:

Förstår oron men skönt att det gick bra till slut!

Ja det var väldogt skönt med tanke på att jag har en risk graviditet. Har anatomiskt fel på livmodern och försvagad livmoderhals så nu kunde man iaf plocka bort ett orosmoment
  • Anonym (H)

Jag gjorde KUB med mitt andra barn. Fick då 1:530 för T21. Enligt min ålder och utan att ta hänsyn till alla de faktorer man gör i KUB skulle siffran eg varit 1:460 ungefär. Så eg bättre. Men efter att ha hört så många få 1:>2000 osv plus att man i mitt landsting eg hade erbjudit NIPT eftersom det va sämre än 1:1000 skapade detta ändå en oro som malde lite resten av grav. Gjorde KUB privat o blev därmed inte erbjuden NIPT. Med facit i hand skulle jag gärna tagit även den kostnaden för att lugna mig.

Det är ju ett etiskt dilemma det här, att kunna (inom situationstecken) välja mellan barn. För min del gjorde jag det med barn nr 2 av den anledningen att jag hade ett barn sen tidigare. Jag är införstådd med att tex T21 är absolut kan vara förenat med ett bra liv, men det kan ju faktiskt bli andra motsatsen. Det kan finnas andra fel som förekommer i större utsträckning i samband med en kromosomavvikelse, tänker tiden man kanske behövt spendera på sjukhus o som man får känna dåligt samvete gentemot det första barnet osv. Detta va mina hjärnspöken, säger inte att jag absolut hade gjort abort vid en bekräftad kromosomavvikelse men hade nog velat kunna göra de valet med vetskap om så mkt som möjligt. Skulle inte gjort KUB igen utan hade gått direkt på NIPT med ett ultraljud.

Jag hoppas att du får ett lugnande resultat trots det du redan fått veta, men försök o håll dig positiv. Sannolikheten överlag ör ju att det föds överlägset mer friska än sjuka barn. Lycka till.

• Törnrosa87

Har nu fått svaren 1:2 på alla trisomier pga bred nackspalt 4mm.. någon som har någon historia där det gått bra trots detta, behöver verkligen pepp! Ska göra moderkaksprov imorgon men väntetiden blir lång..

• Linneisen
    Törnrosa87 skrev 2018-05-21 11:33:43 följande:

Har nu fått svaren 1:2 på alla trisomier pga bred nackspalt 4mm.. någon som har någon historia där det gått bra trots detta, behöver verkligen pepp! Ska göra moderkaksprov imorgon men väntetiden blir lång..

Här har du några gamla trådar att läsa i. Fleta har skrivit att de fick 1:2 men barnet var friskt! <3

www.familjeliv.se/forum/thread/77250553-sannolikhet-12-pa-kub

www.familjeliv.se/forum/thread/78184068-fortvivlad-12-pa-kub-finns-det-hopp/1

www.familjeliv.se/forum/thread/77514929-kub-hogrisk-12

www.familjeliv.se/forum/thread/70862798-nagon-som-fatt-12-pa-kub-hur-gick-det/1
  • Törnrosa87
    Linneisen skrev 2018-05-21 21:41:06 följande:

Flera menar jag. Inte fleta. :)

TUSEN TACK!!
  • Linneisen
    Törnrosa87 skrev 2018-05-21 11:33:43 följande:

När får du svar?
  • Törnrosa87

Fick svar nu imorse och det visa sig att barnet hade trisomi 18 och hade dött oavsett vad vi bestämt oss för att göra, så det får bli en abort..

• annabellelee
    Törnrosa87 skrev 2018-05-30 10:06:20 följande:

Fick svar nu imorse och det visa sig att barnet hade trisomi 18 och hade dött oavsett vad vi bestämt oss för att göra, så det får bli en abort..

Vilket tungt besked. Jag beklagar sorgen av hela mitt hjärta.
  • Anonym (Snart KUB)

Usch, gråter för er skull! Har KUB om 2 timmar och har sån ångest inför detta!!

Beklagar verkligen beskedet ni fick! Hjärta

• Anonym (Kub)

Beklagar så mkt. Hoppas aborten gick bra. Önskar lycka till med nya försök
Svar på tråden Hög sannolikhet