Jag gjorde KUB med mitt andra barn. Fick då 1:530 för T21. Enligt min ålder och utan att ta hänsyn till alla de faktorer man gör i KUB skulle siffran eg varit 1:460 ungefär. Så eg bättre. Men efter att ha hört så många få 1:>2000 osv plus att man i mitt landsting eg hade erbjudit NIPT eftersom det va sämre än 1:1000 skapade detta ändå en oro som malde lite resten av grav. Gjorde KUB privat o blev därmed inte erbjuden NIPT. Med facit i hand skulle jag gärna tagit även den kostnaden för att lugna mig.
Det är ju ett etiskt dilemma det här, att kunna (inom situationstecken) välja mellan barn. För min del gjorde jag det med barn nr 2 av den anledningen att jag hade ett barn sen tidigare. Jag är införstådd med att tex T21 är absolut kan vara förenat med ett bra liv, men det kan ju faktiskt bli andra motsatsen. Det kan finnas andra fel som förekommer i större utsträckning i samband med en kromosomavvikelse, tänker tiden man kanske behövt spendera på sjukhus o som man får känna dåligt samvete gentemot det första barnet osv. Detta va mina hjärnspöken, säger inte att jag absolut hade gjort abort vid en bekräftad kromosomavvikelse men hade nog velat kunna göra de valet med vetskap om så mkt som möjligt. Skulle inte gjort KUB igen utan hade gått direkt på NIPT med ett ultraljud.
Jag hoppas att du får ett lugnande resultat trots det du redan fått veta, men försök o håll dig positiv. Sannolikheten överlag ör ju att det föds överlägset mer friska än sjuka barn. Lycka till.