Min man är en högfungerande alkoholist, snälla hjälp mig hjälpa honom!
Som andra sagt, det finns tyvärr inte mycket du kan göra utöver att lämna honom. Vet inte huruvida dina chanser för ett hållbart förhållande med denna person är möjligt ett bra tag efter detta. Han kommer antingen bättra sig efter detta eller så går det åt andra hållet.. Men bättrar han sig så är det fortfarande en fråga om du skulle kunna vara med honom utan att han går tillbaks till det gamla.
Samt, du nämnde benzo missbruk också, vilket borde vara extremt alarmerande. Har själv varit omkring vänner som brukat genom livet, är själv en person som respekterar de val andra tar, alla dessa vänner har varit mycket trevliga vare sig de bara rökte på eller drog i sig tyngre droger. En sak jag lärt mig genom detta och som majoriteten som håller på också säger, det är att man ska undvika "piller knaprarna" (vilket syftar på benso missbrukare). Visserligen är din man primärt alkoholist, men vill endast förtydliga att när benso är med i leken så går det endast illa, samt så blir folk rent utsagt galna när dom kombinerar benso och alkohol.