Min man är en högfungerande alkoholist, snälla hjälp mig hjälpa honom!
Min man är en högfungerande alkoholist, och har varit i ungefär 1,5 år nu. Innan dess hade han ibland problem med alkohol, men nu är det dagligen.
Problemet är att jag hatar honom när han är full. Han blir narcissistisk, hemsk, skriker skällsord, blir arg över nästan ingenting och beter sig vidrigt om han inte får precis som han vill. Detta både mot mig och sonen som går i mellanstadiet.
Det har gått så långt att jag inte klarar av detta längre, för hur det får mig att må, men även vår son.
Min man fungerar ganska bra i övrigt, klarar av jobbet (men har ibland tagit "sjukdagar" p.g.a. att han drack för mycket dagen innan). Han har ett socialt höguppsatta yrke, mycket som står på spel och jag oroar mig över hur bra han faktiskt gör ifrån sig. Men ibland har han liksom bara inte gått till jobbet, och om det blir ett återkommande beteende så kommer han ju tillslut få problem även där.
Han vägrar söka hjälp. Jag har sökt hjälp men vågar inte prata öppet om hur illa det är med drickandet och speciellt med hans jobb, eftersom dom kommer att kontakta arbetsgivare (det är ett arbete där dom MÅSTE larma om sådana problem) och ev. socialtjänsten (p.g.a. sonen). Jag vill inte att han ska få problem på jobbet, och absolut inte ha problem med socialen.
Han har sagt flera gånger att det är MITT fel att han dricker. För att jag inte är tillräcklig bra, han tycker inte om att komma hem till mig och att jag inte gör någonting, är lat osv. Men även när jag försöker så gott jag kan så hittar han något som är fel. Han är extremt retlig. Detta även när han varit nykter. Men då undrar jag om det verkligen ÄR mitt fel, eller om det är abstinensen som spökar, och att han försöker hitta anledningar att dricka/inte vill vara ansvarig för sitt beteende själv.
Jag är EXTREMT medberoende. Jag köper uteslutande all alkohol. Om jag inte köper den blir han jättearg och grinig och även aggressiv (verbalt). Kan kalla mig värdelös som inte ens kan se till att det finns vin osv. Han ber mig även oftast att servera den, även där blir han arg om det inte händer på stört. Jag dricker sällan i veckorna, men ibland tar jag ett glas vin eller två för att orka mig då jag mår så dåligt av hela situationen. Han tog även någon benzo för att sluta med alkoholsproblemen, men blev istället beroende av benzos också. Det har dock blivit bättre p.g.a. att han måste hitta läkare som kan skriva ut och det är svårt.
Jag har även börjat med medicin mot ångest som har blivit sååå hemsk att jag inte orkar med alls. Har ångestproblem som är oberoende av honom och hans beteende, men situationen blir för mig för jobbig att klara av. Jag har även gått upp i vikt för att jag tröstäter, vilket han också pikar mig för regelbundet (jag är ändå inte tjock, men skulle kunna gå ner 5-6 kg för att bli riktigt smal och snygg).
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag älskar honom. Jag har en utrymmningsplan typ ... eller dvs, jag kan vara självständig om jag behöver. Jag är egentligen inte beroende av honom ekonomiskt (även om vi såklart har det bättre ekonomiskt tillsammans). Men jag älskar honom och vill inte göra slut. Jag vill att allt ska bli bra igen. Vad kan jag säga till honom för att han ska förstå? Hjälp mig!!