Min man är en högfungerande alkoholist, snälla hjälp mig hjälpa honom!
Du kan aldrig göra det åt honom. Det är något han måste göra själv för att det ska fungera.
På ett sätt måste du vara tydlig med att du menar 100% allvar och det kan du aldrig backa ifrån om du tänker starta en process. För då kommer han inte ändra sig om han märker att han kan komma undan utan att förändras. Och på ett annat sätt behöver han stöd för att lyckas, så du bör inte lämna honom i sticket. Men du kan ställa ett ultimatum i stil med att du kräver nykterhet och vill hjälpa honom dit, men att du kommer tvingas lämna OM han antingen inte vill eller inte kämpar helhjärtat. Och tro inte att det löser sig över en natt eller är något som går att hantera utan ordentlug hjälp.
I grund och borten kan inte DU göra hans förändringar, men du kan påvisa allvaret genom att sätta ner foten och förklara att du inte vill leva såhär för det är ohållbart. Han kommer behöva ditt stöd men du ska inte vara en syndabock, utan gan måste ta sitt ansvar. Och det finns inga garantier för att han vill eller är redo att ändra sig. Och då får du fundera över hur du vill ha ditt liv och vad som är bäst för dig och barnet (som jag för övrigt lider mest med som påtvingas denna kaotiska tillvaro).