Delad vårdnad
Ni ska givetvis dela på dotterns fritidsaktiviteter, kläder osv, men möbler osv får ni diskutera. När jag skilde mig betalade jag en del till mitt ex för att han behövde handla nya möbler till barnen eftersom jag bodde kvar i det gamla hemmet, så det kom vi överens om. Dock blev det diskussioner om hur mycket, för han tyckte att tex en halvdyr tavla skulle ingår (en tavla som barnen inte brydde sig om eller behöver för att ha ett adekvat rum att bo i) medan jag ansåg att det nödvändiga som sängar, skrivbord var det jag skulle bidra till, jag bidrog även till hans nya köksmöbler.
Om han sedan ville köpa en matta till barens rum eller då den där tavlan, det ansåg jag inte att jag skulle bidra till. Han fick acceptera det eftersom det inte är nödvändigheter. Jag motiverade det med att jag inte hade köpt en tavla och hängt i barnens rum om det varit omvänt.
Det ni gör på sikt är att dela upp barnbidraget så att ni får halva var direkt till era egna konton. Ingen betalar underhåll om ni har varannan vecka