• Anonym (Nuläget)

Han vägrar skriva på att dottern får mitt efternamn. Vad gör jag?

Eftersom ni inte är gifta så fick du automatiskt enskild vårdnad när barnet föddes. Om du inte har skrivit på om gemensam vårdnad än så behövs endast din underskrift på namnpappren. Du kan därför skicka in dem direkt och hans underskrift är inte nödvändig

• Anonym (Nuläget)

Bara som en parentes så kommer du också att behöva hans godkännande för att flytta med barnet om du skriver under för gemensam vårdnad.

• Anonym (Nuläget)
    Johan H skrev 2018-05-13 19:39:34 följande:

Herregud vad många egoistiska kvinnor vi har i landet som tar mammans försvar istället för barnet. Feminismen har verkligen gått överstyr. Tänker inte kommentera utan som jag sagt tidigare ingen av oss känner varken mamman eller pappan här. Hans otrohet lyfts fram men vad vet vi vad hon gjort mot honom ingen aning. Men däremot om man ska lösa problem i förhållanden så gäller det kommunikation. Om hon sätter hinder i vårdnadsfrågor istället för som någon skrev hämndbegär då anser jag att ingen part i mogen nog. Jag tar varken parti för mamman eller pappan utan barnet. Där skall fokus ligga.

Av vilket konkret skäl anser du att det självklart är i barnets(1mån gammal) bästa intresse att ha gemensam vårdnad?

Det är inte som att inläggen ovan har sagt att TS bör sabotera, undanhålla barnet, lämna landet etc. Tvärtom så skriver ju de allra flesta att målet borde vara maximalt med umgänge och i framtiden gemensam vårdnad.

Det har även tagits upp exempel på hur en oansvarig och frånvarande vårdnadshavare faktiskt har möjlighet att skapa problem för boendeförälder och indirekt även barnet.

Du skriver även att vi inte vet något om TS och hennes ex. Men vi har ju faktiskt fått informationen att exet hittills inte visat något intresse för barnet.

Var ligger det hemska i att avvakta en 3,4,6 eller flera månader för att se hur exet förhåller sig till barnet innan man väljer att skriva på såpass viktiga och oåterkallerliga papper? Exet får ju alla chanser att visa att han är intresserad av ett föräldraansvar
Svar på tråden Han vägrar skriva på att dottern får mitt efternamn. Vad gör jag?