Doppler i v 10-12-farligt?
Jag använder min doppler när jag känner mig orolig. Min BM är helt okej med det så länge som jag använder den förnuftigt och inte blir panikslagen om jag inte hittar hjärtljuden. Jag är själv vårdutbildad så hon litar på mitt omdöme.
Jag förstår att en orolig mamma som inte hittar hjärtljuden kan få ångestkänslor som varken är nyttiga för mamman eller bebben, som kanske blir lite stressad av mammans ökade blodtryck (som sker naturligt vid stress).
Dessutom så kan man även märka små arytmier hos bebisen som är helt normala och beror på omognad. Det kan ju också oroa mamman som använder dopplern. Var lite kritisk, bebben rör sig ofta mycket och ljudet kan bli diffust (många ljud samtidigt eller ljud som kommer och går/försvinner) och arytmier växer oftast bort hos ett fysiskt korrekt/friskt hjärta.
Det kan även vara enkelt att förvirra bebbens hjärtljud med navelsträngen då de har samma puls men olika ljud (swosh swosh vs. dunk dunk). Moderkakan låter dock väldigt annorlunda (swiischh swiiischh).
Jag använder inte min doppler jätteofta men ändå regelbundet. Bebisen i min mage har varit superfrisk och fin på RUL. Jag började i vecka 14 iallafall och hittar ALLTID bebben. Hon ligger på höger sida, antingen lite längre ned än naveln eller neråt ljumsken. Jag använder kanske dopplern i en minut per gång.
Det kan ju vara väldigt svårt att hitta parveln i vecka 10-12 däremot men du kan ju alltid försöka. Jag tror personligen inte att det är farligt att doppla (men använd den sunt!). Inlagda mammor får ju köra doppler eller ultraljud på magisen hela tiden, fleeeera gånger om dagen och att sitta uppkopplad på ett CTG i timmar kan ju vara nödvändigt med!
På bruksanvisningen på de flesta dopplers står det ofta att du kan använda den antingen 3 min/3 ggr per dag eller 10 min/per dag. Kanske inte en kvot man måste fylla däremot! I andra länder där jag har vänner används dopplern hej vilt och de har fött friska superbebisar! Lycka till! :)