Doppler i v 10-12-farligt?
Hej. Jag undrar om någon vet om det är farligt att lyssna på bebisens hjärtljud i v 10-12?
Ni som har gjort det, hur ofta lyssnade ni och fick era bebisar några men?
Hej. Jag undrar om någon vet om det är farligt att lyssna på bebisens hjärtljud i v 10-12?
Ni som har gjort det, hur ofta lyssnade ni och fick era bebisar några men?
Nej det är inte farligt. Nej det finns inget raporterat fall där barn fått men av ultraljud. Men man ska inte lyssna för ofta ändå, har för mig det var max 15 minuter per gång och helst inte varje dag?
Min bm sa att man inte ska göra ultraljud/använda doppler för ofta eftersom energi skickas in och ut till fostret och man vet inte hur det påverkar. Om man är rädd om sin unge så är det bäst att låta bli! Jag förstår heller inte vitsen med det, visst det är jättemysigt. Men om du en dag inte hör hjärtljuden längre så finns det ändå inget du kan göra åt det tyvärr då är det bättre att upptäcka fosterdöd hos en utbildad så att de kan svara på alla tusen frågor man har.
Det finns ingen forsknings som tyder på att fostret tar skada av den. Rekommendationen är att inte använda för ofta och för länge.
Jag har en som jag har använt ca 1-2 gånger i veckan sedan v12, hörde först i v14 dock, är i v18 nu. Jag hör ljudet på exakt samma ställe varje gång. Det var till en början svårt att skilja skilja sina egna hjärtljud från bebisens, men den slår ju iofs mycket snabbare.
Jag har inställningen att den är en bonus, om jag hör så är det fantastiskt men om jag inte hör så ska jag inte stressa upp mig. Det betyder inte som den ovan skriver att bebis inte lever längre, den kan ha lagt sig så att det är svårare att höra. Så försök ha en sund inställning, om du hör så är det en bonus, om inte så är det inte nödvändigtvis något son hänt.
Jag älskar den, varje gång jag hör bebisens hjärta så slår mitt lite extra snabbt.
Hoppas du får nytta av den. :)
Det finns ingen forsknings som tyder på att fostret tar skada av den. Rekommendationen är att inte använda för ofta och för länge.
Jag har en som jag har använt ca 1-2 gånger i veckan sedan v12, hörde först i v14 dock, är i v18 nu. Jag hör ljudet på exakt samma ställe varje gång. Det var till en början svårt att skilja skilja sina egna hjärtljud från bebisens, men den slår ju iofs mycket snabbare.
Jag har inställningen att den är en bonus, om jag hör så är det fantastiskt men om jag inte hör så ska jag inte stressa upp mig. Det betyder inte som den ovan skriver att bebis inte lever längre, den kan ha lagt sig så att det är svårare att höra. Så försök ha en sund inställning, om du hör så är det en bonus, om inte så är det inte nödvändigtvis något son hänt.
Jag älskar den, varje gång jag hör bebisens hjärta så slår mitt lite extra snabbt.
Om man inte hör hjärtljuden av en eller annan anledning så skulle nog de flesta stressa upp sig och få panik väldigt osunt. Är man gravid så är man gravid, man behöver inte köpa en doppler och kolla hjärtljuden varje dag! Tänk OM man får missfall, då tänker jag att man anklagar sig själv för att man missbrukade den där satans dopplern men ja, det är upp till var och en förstås
Det är din åsikt och den har du rätt till men du kan inte tvinga på den åsikten på någon annan. Alla tycker inte likadant.
Jag har fått missfall utan att ha en doppler. Man skyller på sig själv oavsett vad. Och som sagt, det finns INGEN forskning som visar att en doppler påverkar fostret på någpt sätt, än mindre orsakar missfall!!!
Som du såg så skrev jag också att man bör ha en sund inställning till den :)
Jag använder min doppler när jag känner mig orolig. Min BM är helt okej med det så länge som jag använder den förnuftigt och inte blir panikslagen om jag inte hittar hjärtljuden. Jag är själv vårdutbildad så hon litar på mitt omdöme.
Jag förstår att en orolig mamma som inte hittar hjärtljuden kan få ångestkänslor som varken är nyttiga för mamman eller bebben, som kanske blir lite stressad av mammans ökade blodtryck (som sker naturligt vid stress).
Dessutom så kan man även märka små arytmier hos bebisen som är helt normala och beror på omognad. Det kan ju också oroa mamman som använder dopplern. Var lite kritisk, bebben rör sig ofta mycket och ljudet kan bli diffust (många ljud samtidigt eller ljud som kommer och går/försvinner) och arytmier växer oftast bort hos ett fysiskt korrekt/friskt hjärta.
Det kan även vara enkelt att förvirra bebbens hjärtljud med navelsträngen då de har samma puls men olika ljud (swosh swosh vs. dunk dunk). Moderkakan låter dock väldigt annorlunda (swiischh swiiischh).
Jag använder inte min doppler jätteofta men ändå regelbundet. Bebisen i min mage har varit superfrisk och fin på RUL. Jag började i vecka 14 iallafall och hittar ALLTID bebben. Hon ligger på höger sida, antingen lite längre ned än naveln eller neråt ljumsken. Jag använder kanske dopplern i en minut per gång.
Det kan ju vara väldigt svårt att hitta parveln i vecka 10-12 däremot men du kan ju alltid försöka. Jag tror personligen inte att det är farligt att doppla (men använd den sunt!). Inlagda mammor får ju köra doppler eller ultraljud på magisen hela tiden, fleeeera gånger om dagen och att sitta uppkopplad på ett CTG i timmar kan ju vara nödvändigt med!
På bruksanvisningen på de flesta dopplers står det ofta att du kan använda den antingen 3 min/3 ggr per dag eller 10 min/per dag. Kanske inte en kvot man måste fylla däremot! I andra länder där jag har vänner används dopplern hej vilt och de har fött friska superbebisar! Lycka till! :)
Om man inte hör hjärtljuden av en eller annan anledning så skulle nog de flesta stressa upp sig och få panik väldigt osunt. Är man gravid så är man gravid, man behöver inte köpa en doppler och kolla hjärtljuden varje dag! Tänk OM man får missfall, då tänker jag att man anklagar sig själv för att man missbrukade den där satans dopplern men ja, det är upp till var och en förstås
Tycker det är lite onödigt att skrämma mammor med missfall pga. doppler då den konstateringen är out of this world-dum. Ursäkta mig. Istället kan vi uppmuntra en sund men kritisk syn på dopplern utan att göra väntande mammisar rädda för att mista sina barn pga. enstaka användningstillfällen av dopplern.
Det finns om något absolut inga rapporter som konstaterar fosterdöd pga. doppler eller ultraljud. Inte ens i närheten. Jag tror att de flesta mammisar som dopplar har det i baktanken. Det låter ganska absurt? Det finns mycket saker som kan relatera till ett missfall men jag skulle nog tro att en doppler är så långt ifrån du kan komma.