Hjälp tyda ultraljud!
Jag hade poitivt gravtest den 24 april,men vet ej riktigt när jag blivit gravid. Ja man såg en stor gulesäck med mycket vitt runt om. I högra hörnet fär uppe var det mer tjockt med vitt,gyn kunde dock inte se om det var ett foater eller ej och inga hjärtljud. Hade ju senaste mens den 22 mars. Inte samlag åtminstone 1 vecka efter det.
Ser man inget foster med hjärtslag i v. 8+0 eller senare, så är det MA tyvärr (MIssed abortion). Då är fostret dött och det kommer bli missfall, men kroppen har inte förstått det än och stött ut det. Man kan då vänta på att kroppen stöter ut det själv (kan i vissa fall ta flera veckor) eller så erbjuds man Cytotectabletter för att stöta ut graviditeten eller i vissa fall blir det skrapning.
Tyvärr ökar risken att få missfall ju äldre kvinnan blir, risken för missfall ökar mycket efter 35år. Jag har själv haft 6 missfall och har nu gått över på äggdonation istället, eftersom det ökar chanserna rejält att få ett levande fött barn om man får en ung donators ägg (i 20-års åldern) istället.
I v. 7-8 borde ditt hcg ligga mellan 7650 - 229.000 om det är en levande normal graviditet. Om ditt hcg är endast 11 eller 21 så är det inte normalt för en graviditet i dessa veckor tyvärr.