Anonym (Kritisk) skrev 2018-05-03 10:08:08 följande:
Jag vet inte hur du kunnat kontrollera att din fd kollega är/var ostraffad. Men jag tror faktiskt inte på påståendet att en ostraffad man i 40-årsåldern går från att vara laglydig till att plötsligt bjuda ut kvinnors kroppar för försäljning. Det finns troligen tidigare brottslighet i bagaget. En brottsbana trappas nästan alltid upp från småbrott som snatteri och skadegörelse till grövre brott, stölder, ringa narkotikabrott mm innan det blir rån och våldsbrott. Den brottsbanan påbörjas nästan alltid innan mannen, för det är nästan alltid män, är under 25. Koppleri är dessutom väldigt allvarlig brottslighet, det är inget litet "snedsteg".
Såklart, men jag förlitade mig på att en annan kollega som arbetat ihop med honom i 15 år hade vetat om detta, eller så har han levt ett dubbelliv redan då. Även att hans familj (syskon och föräldrar) blev chockade. Inte ens flaschback hittade något. Men några kollegor fick reda på en del om dom själva som de inte hade någon aning om.
Det var några kopplerihärvor som löstes upp under några år där samtliga tillhörde en medelklass med yrken som lärare och annat. Sedan var det väl en högre polis som hittade på lite fuffens inom det området också