• Anonym (Ls)

Att ha en sambo som sitter inne

Jag har kanske lagt detta i helt fel tråd, men hoppas att någon i min sits hittar hit..

Jag är ca 30 år och sambon likaså.

Vi har 2 barn och han sitter nu anhållen för misstänkt brott. Många frågor.

Jag vet inte så mycket ännu men vad jag kan läsa mig till riskerar han minst 1 års fängelse. Hjälp mig nu!

Har någon varit i denna sitsen? Med barn?

Hur förklarar jag för äldsta? Hur hanterar jag min egen besvikelse och alla känslor?

Skriv gärna här, och dumma kommentarer undanbedes. Jag lever inte med en kriminell, detta var ett stort snedsteg.

• Svar på tråden Att ha en sambo som sitter inne
  • Anonym (Fd kollega som)
    Anonym (Kritisk) skrev 2018-05-03 09:52:35 följande:

Häktad för vad?

Koppleri, det har varit flera fall
  • Anonym (Kritisk)
    Anonym (Fd kollega som) skrev 2018-05-03 09:58:44 följande:
    Koppleri, det har varit flera fall
    Jag vet inte hur du kunnat kontrollera att din fd kollega är/var ostraffad. Men jag tror faktiskt inte på påståendet att en ostraffad man i 40-årsåldern går från att vara laglydig till att plötsligt bjuda ut kvinnors kroppar för försäljning. Det finns troligen tidigare brottslighet i bagaget. En brottsbana trappas nästan alltid upp från småbrott som snatteri och skadegörelse till grövre brott, stölder, ringa narkotikabrott mm innan det blir rån och våldsbrott. Den brottsbanan påbörjas nästan alltid innan mannen, för det är nästan alltid män, är under 25. Koppleri är dessutom väldigt allvarlig brottslighet, det är inget litet "snedsteg".
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Kritisk) skrev 2018-05-03 10:08:08 följande:
    Jag vet inte hur du kunnat kontrollera att din fd kollega är/var ostraffad. Men jag tror faktiskt inte på påståendet att en ostraffad man i 40-årsåldern går från att vara laglydig till att plötsligt bjuda ut kvinnors kroppar för försäljning. Det finns troligen tidigare brottslighet i bagaget. En brottsbana trappas nästan alltid upp från småbrott som snatteri och skadegörelse till grövre brott, stölder, ringa narkotikabrott mm innan det blir rån och våldsbrott. Den brottsbanan påbörjas nästan alltid innan mannen, för det är nästan alltid män, är under 25. Koppleri är dessutom väldigt allvarlig brottslighet, det är inget litet "snedsteg".
    Precis, och man behöver inte ha varit laglydig bara för att man är ostraffad. Man kan helt enkelt haft turen att inte åka fast - förrän man fyllt 40.
  • Anonym (Kritisk)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2018-05-03 10:11:06 följande:
    Precis, och man behöver inte ha varit laglydig bara för att man är ostraffad. Man kan helt enkelt haft turen att inte åka fast - förrän man fyllt 40.
    Eller så är han tidigare straffad, det är bara ingen som känner till det. Belastningsregistret gallras efter tio år om man är dömd till fängelse, eller bara fem år om man är dömd till böter. En chef på en förskola som vill kolla om en 35-årig arbetssökande är ostraffad får alltså ett blankt belastningsregister i handen, även om personen dömdes som 25-åring till åtta års fängelse för grov våldtäkt mot barn. Det är så Sverige fungerar.

Det finns ett helt gäng livstidsdömda mördare som sitter på Hall och Kumla, men som i registren är oskyldiga som lamm. Det har helt enkelt hunnit gå mer än tio år sedan de dömdes.
  • Anonym (Fd kollega som)
    Anonym (Kritisk) skrev 2018-05-03 10:08:08 följande:
    Såklart, men jag förlitade mig på att en annan kollega som arbetat ihop med honom i 15 år hade vetat om detta, eller så har han levt ett dubbelliv redan då. Även att hans familj (syskon och föräldrar) blev chockade. Inte ens flaschback hittade något. Men några kollegor fick reda på en del om dom själva som de inte hade någon aning om.
    Det var några kopplerihärvor som löstes upp under några år där samtliga tillhörde en medelklass med yrken som lärare och annat. Sedan var det väl en högre polis som hittade på lite fuffens inom det området också
  • Anonym (mamma)

Det var någon som tyckte att mamman skulle bryta med sin sambo och hålla barnen ifrån honom eftersom barn till kriminella oftare själva blir kriminella. Men det är ju redan för sent i och med att barnen redan har en far som begått ett brott. Viktigare då är att tänka på vad som är bäst för barn i en liknande situation. Faktum är att barn till föräldrar som sitter inne klarar sig bättre i vuxenlivet om de får ha en tät kontakt med sin förälder, förutom i de fall då föräldern begått grova brott mot barnet. Beroende på vilket brott sambon begått kanske ts vill göra slut, eller så kanske det inte är lämpligt att barnen bor hos sin pappa när han kommer ut, men ifall pappan inte skadar barnen så är fortsatt frekvent umgänge att föredra för barnens bästa. Så berätta samningen enligt barnens nivå och se till att de får kontakta sin pappa. Skriv brev, ring om möjligt, besök fängelset när det är möjligt. Fokusera på att det pappan gjort är fel, inte att pappan är en dålig person. Försök hitta böcker som behandlar ämnet. Har själv läst sådana böcker åt mina barn trots att deras pappa inte suttit inne. Tycker det är viktigt för alla barn att förstå att världen inte är svartvit som den ofta framställs i underhållning riktad till barn. Ibland gör snälla människor dumma saker. Beroende på barnens ålder kan de ha nytta av att prata med någon utomstående om sina känslor. Det kan du också för den delen. Tänk på att även om detta är en hemsk situation för er alla så kommer det att bli bättre. Ni klarar detta!

• Anonym (.)
    Anonym (Ls) skrev 2018-05-03 08:51:18 följande:

Jag har kanske lagt detta i helt fel tråd, men hoppas att någon i min sits hittar hit..

Jag är ca 30 år och sambon likaså.

Vi har 2 barn och han sitter nu anhållen för misstänkt brott. Många frågor.

Jag vet inte så mycket ännu men vad jag kan läsa mig till riskerar han minst 1 års fängelse. Hjälp mig nu!

Har någon varit i denna sitsen? Med barn?

Hur förklarar jag för äldsta? Hur hanterar jag min egen besvikelse och alla känslor?

Skriv gärna här, och dumma kommentarer undanbedes. Jag lever inte med en kriminell, detta var ett stort snedsteg.

En fråga, har soc lagt sig i erat liv eftersom ni har barn också? Typ orosanmälan?
  • Anonym (Hej)

Mina barns pappa sitter inne. Vi separerade kort innan. De är nu 6&4 år och han har suttit drygt ett år hittills, och har ett drygt halvår kvar. Jag har valt att vara ärlig mot barnen, men friserat sanningen så den ska vara lätt för dem att förstå. Då pappan efter straffet kommer bo på annan ort är det även där mer för dem att hantera runt separationen osv.

Sanningen kommer alltid fram. Besvikelsen över att inte få träffa föräldern finns där redan och att dessutom senare tvingas hantera en lögn är orättvist mot barnen, tycker jag, om nu inte straffet är typ en månad och allt väldigt snabbt kommer bli som vanligt igen är sanningen, om än en barnvänlig version, absolut att föredra.

• Anonym (.)
    Anonym (Hej) skrev 2018-05-16 12:44:28 följande:

Mina barns pappa sitter inne. Vi separerade kort innan. De är nu 6&4 år och han har suttit drygt ett år hittills, och har ett drygt halvår kvar. Jag har valt att vara ärlig mot barnen, men friserat sanningen så den ska vara lätt för dem att förstå. Då pappan efter straffet kommer bo på annan ort är det även där mer för dem att hantera runt separationen osv.

Sanningen kommer alltid fram. Besvikelsen över att inte få träffa föräldern finns där redan och att dessutom senare tvingas hantera en lögn är orättvist mot barnen, tycker jag, om nu inte straffet är typ en månad och allt väldigt snabbt kommer bli som vanligt igen är sanningen, om än en barnvänlig version, absolut att föredra.

Men har soc lagt sig er erat liv pga det? Har liknande problem
  • Anonym (Hej)
    Anonym (.) skrev 2018-05-16 12:45:54 följande:

Men har soc lagt sig er erat liv pga det? Har liknande problem

Ja det blev en akut orosanmälan då exet hade ansvar för barnen (var på väg hämta dem fr fsk)då han greps och pga brottets art, narkotika. Orosanmälan gällde även mig då vi ännu var skrivna på samma adress (han hade flyttat och inte bytt). De inledde utredning hos mig som de avslutade lika fort. Två hembesök, ett direkt efter exets gripande av bedömningsteamet och ett efter typ nån månad av ett utredningsteam som efter ett negativt urinprov från mig inte ansåg de hade nåt att utreda. Kändes dock oengagerat och slarvigt från deras sida så jag hade nog kommit undan med vad som helst.
  • Anonym (.)
    Anonym (Hej) skrev 2018-05-16 16:54:19 följande:

Ja det blev en akut orosanmälan då exet hade ansvar för barnen (var på väg hämta dem fr fsk)då han greps och pga brottets art, narkotika. Orosanmälan gällde även mig då vi ännu var skrivna på samma adress (han hade flyttat och inte bytt). De inledde utredning hos mig som de avslutade lika fort. Två hembesök, ett direkt efter exets gripande av bedömningsteamet och ett efter typ nån månad av ett utredningsteam som efter ett negativt urinprov från mig inte ansåg de hade nåt att utreda. Kändes dock oengagerat och slarvigt från deras sida så jag hade nog kommit undan med vad som helst.

Hade ni haft med soc att göra tidigare innan orosanmälan?
  • Anonym (Pi)

Vadå inte kriminell, varför sitter han anhållen då?

• Anonym (Hej)
    Anonym (.) skrev 2018-05-16 17:14:53 följande:

Hade ni haft med soc att göra tidigare innan orosanmälan?

Nej, aldrig.
Svar på tråden Att ha en sambo som sitter inne