Inlägg från: Anonym (hygien) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hygien)

Samma tandborste till barnen?

Anonym (Jag) skrev 2018-05-02 09:00:03 följande:

Vi ska köpa eltandborstar till barnen, men blir osäkra på hur många vi ska köpa.

Kan man använda samma ?motor? till alla och bara ha olika borsthuvuden eller bör de ha helt olika?

Tänkte att det går ju att köra alcogel emellan dem om det är en hygienfråga. Det är tre barn mellan 3-9 år.

Man kan använda samma motor, men in erfarenhet är att man inte vill det. Det kan rinna tandkräm och saliv längs skaftet och kännas rätt ofräscht efter ett tag. Och om barnen är förkylda eller magsjuka känns det osäkert om det verkligen är så rent och hygieniskt.

Vi har en tandborste (motordelen alltså) till var och en i familjen. Visst är det en kostnad, men den håller ju länge också.

Men prova er fram och se hur ni vill ha det.
  • Anonym (hygien)
    phillipha skrev 2018-05-02 14:13:36 följande:
    Vår tandläkare var väldigt noga med att det ändå inte var bra och att man inte bör ha det innan 6år trots att det står 3 på förpackningen.
    Inga problem alls enligt mina barns tandläkare. Vi har använt från 3-4 års ålder, lika bra att vänja dem så tidigt som möjligt.
  • Anonym (hygien)
    Anonym (Ylva) skrev 2018-05-02 16:21:50 följande:

Anonym (äckligt) skrev 2018-05-02 15:37:31 följande:
    Äckligt.... Kör hellre på vanliga då om det är en prisfråga.

Hur hanterar ni era eltandborstar egentligen? Om man är den sorten som inte känner igen smuts när man ser den och följaktligen inte bryr sig ett skvatt, så är det klart att även tandborstmotorn kan bli riktigt äcklig, men vill man hålla den ren så går det ju. Bara att skölja den ordentligt under kranen efter varje användning!
    Våra blir rätt äckliga så vi kanske sköter dem dåligt. Men det är inget problem för vi har en eltandborste var i familjen. Det är även så att jag (och de andra) tar med eltandborsten när vi tex är på resa så det vore dumt om vi alla delade på en så det inte finns till alla om en i familjen är bortrest.

Men man gör såklart hur man vill med den saken. 
  • Anonym (hygien)
    Anonym (Klara) skrev 2018-05-02 20:04:30 följande:
    Men du, de flesta människor sköljer av tandborsten efter användning, så det sitter inte en massa rester eller bakterier på den. Så se det som ett tips Flört
    Ja våra tandborstar blir rätt äckliga, vi sköter dem säkert inte så noga som du skulle göra.

Och det är inget problem för vi har varsin, så man får ha sin egen tandborste så ren eller skitig som det passar en själv. 
  • Anonym (hygien)
    Anonym (X) skrev 2018-05-03 08:46:21 följande:

Jag har aldrig hört talas om att man skulle ha var sin eltandborste i en familj! :D Eget tandborsthuvud har man, men motor delar man. Aldrig stött på.någonting annat. Är ju bara att skölja av motorn efter varje användning.

Nu har du det Flört
  • Anonym (hygien)
    Anonym (X) skrev 2018-05-03 08:52:13 följande:
    Haha ja! :D

Tar de inte mycket plats när.ni har så många? Har ni dem uppställda på rad? :o SKöljer ni era efter användning?
    Vi har två badrum, och är två vuxna och två barn 12 och 14 år gamla. Oftast har vi två tandborstar i vardera badrum, men barnen flyttar runt sina lite. Det finns gott om plats för både tandborstar och en hel del annat i våra badrum så det är inget problem alls.

När barnen är på läger eller jag/mannen är på jobbresa eller egen resa så vill vi ha med vår eltandborste och då är det bra om alla har varsin så inte någon blir utan. 

Vi provade att ha samma motor men det blev bökigt att hålla på och byta borsthuvud, hålla reda på borsthuvudena, den kunde ladda ur innan alla borstat, man fick vänta på varann etc. Mycket enklare nu när alla har sin och var och en ansvarar för hur ren den ska vara och att den är laddad.
  • Anonym (hygien)
    Anonym (En räcker) skrev 2018-05-03 08:51:45 följande:

Det räcker med en motor, helt klart. Det blir absolut inte ohygieniskt om man klarar av att skölja tandborsten efter sig.

Vi låter aldrig en borste sitta kvar utan tar av den direkt efter borstning, sköljer motor och borste och ställer "på tork". Inga problem med att någon tar fel, inga problem med hygienen.

Var har ni borsthuvudena när de inte sitter på borsten? Har ni nåt slags hållare eller ligger de nånstans?

Vi sköljer också våra tandborstar men de blir ändå lite äckliga och jag gillar att ha mina "mungrejer" för mig själv.

Om nån av er reser bort, tar ni inte med eltandborsten då? Jag kan inte leva utan min, känner mig inte fräsch i munnen om jag använder vanlig tandborste så jag vill ha med min om jag reser bort. Samma för min man och barnen, eltandborsten följer med om vi sover borta.
  • Anonym (hygien)
    Anonym (En räcker) skrev 2018-05-03 09:07:38 följande:
    Det följde med ett "ställ" där borstarna får vara, de ligger bredvid varandra men i avgränsade fack. Denna sköljer jag av en gång i veckan ungefär.

Om vi reser brukar vi ta vanliga borstar, jag orkar inte släpa med motorn. Håller med dog om att el-borsten är bättre men en vecka här eller där klarar jag mig utan den.
    Ja, det funkar ju. Men jag har blivit smått beroende av min så jag lämnar den inte ens för en natt eller två Glad inte mannen eller barnen heller.
  • Anonym (hygien)
    Anonym (Jag) skrev 2018-05-03 09:08:24 följande:
    När de är så stora kommer mina garanterat ha egna också, men så länge det är jag som sköter borstningen så borde det fungera bra med en.
    Ja, det är kanske skillnad med småbarn. Vi hade iofs varsin redan när de var mindre, vi provade med att dela på en men övergav det snabbt. Men prova er fram, det går ju att omvärdera och göra så som det blir bra för er!
  • Anonym (hygien)
    Anonym (Klara) skrev 2018-05-05 15:47:36 följande:

Så barnen får inte lära sig att hålla den ren? Ja, där ser man.

Konstigt att du tar fram hygien som ett skäl, när du sedan skriver att i er familj behöver man inte göra rent tandborsten. Den får vara ren eller smutsig, man bestämmer själv. Gud vad äckligt, varför inte lära barnen att vara hygieniska med sina saker, även om de inte ska delas?

Det är en smaksak hur många man vill ha, tycker jag. Våra hade vars en. Men att skylla på att det är ohygieniskt är bara tramsigt. Eftersom man sköljer av den efter användning. Trodde jag. Nu vet jag att vissa föräldrar är OK med   smutsiga  tandborstar.
    Ja så är det nog - jag har både dålig hygien och bedriver uselt föräldraskap.Solig  

Och därför känns det så mycket fräschare att vi har varsin tandborste, då får var och en hålla sin tandborste så ren som de vill. Också smidigt för mig och min man som oftast ockuperar varsitt badrum, på varsin våning för våra toalettbestyr. Känns smidigare att då ha varsin tandborste istället för att springa upp och ner i huset - där missar vi dock en del vardagsmotion.

Och nu när jag ska iväg på kongress hela veckan - smidigt för mig att ta med min tandborste och mannen och ungarna har sina motorer + borsthuvuden hemma. Eller jag kanske ska kolla med kollegan som jag ska dela rum med om hon vill dela tandborste med mig och ta med sin motor och jag bara tar med borsthuvudet?

Jag är också helt OK med att du gör ren din tandborste precis så som det passar dig.
  • Anonym (hygien)
    Anonym (Klara) skrev 2018-05-05 15:47:36 följande:

Så barnen får inte lära sig att hålla den ren? Ja, där ser man.

Konstigt att du tar fram hygien som ett skäl, när du sedan skriver att i er familj behöver man inte göra rent tandborsten. Den får vara ren eller smutsig, man bestämmer själv. Gud vad äckligt, varför inte lära barnen att vara hygieniska med sina saker, även om de inte ska delas?

Det är en smaksak hur många man vill ha, tycker jag. Våra hade vars en. Men att skylla på att det är ohygieniskt är bara tramsigt. Eftersom man sköljer av den efter användning. Trodde jag. Nu vet jag att vissa föräldrar är OK med   smutsiga  tandborstar.
    Ja så är det nog - jag har både dålig hygien och bedriver uselt föräldraskap.Solig  

Och därför känns det så mycket fräschare att vi har varsin tandborste, då får var och en hålla sin tandborste så ren som de vill. Också smidigt för mig och min man som oftast ockuperar varsitt badrum, på varsin våning för våra toalettbestyr. Känns smidigare att då ha varsin tandborste istället för att springa upp och ner i huset - där missar vi dock en del vardagsmotion.

Och nu när jag ska iväg på kongress hela veckan - smidigt för mig att ta med min tandborste och mannen och ungarna har sina motorer + borsthuvuden hemma. Eller jag kanske ska kolla med kollegan som jag ska dela rum med om hon vill dela tandborste med mig och ta med sin motor och jag bara tar med borsthuvudet?

Jag är också helt OK med att du gör ren din tandborste precis så som det passar dig.
Svar på tråden Samma tandborste till barnen?