FrökenFlower skrev 2018-06-16 08:01:58 följande:
Gaaah jag hatar sprutor med och trots att jag vant mig med åren så blir man inte van så stora.....men drt får gå om det måste. Tack för ditt ärlkga svar. Bra att veta hur det är istället för att bli överraskad.
Värst är nog missfallsrisken, hur länge håller den i sig?
Hoppas det går bra!
Grattis till provsvaret!
Jag måste ändå få protestera lite mot att det alltid skulle göra så ont att göra mkp. Det är självklart individuellt hur man upplever smärta och precis som när man tar blodprov så kan det lite bero på hur sticket hamnar i förhållande till nerverna och därmed till hur mycket det känns. När vi gjorde mkp så gjordes UL före provtagningen (för att se att bebis mår bra + se hur de ska sticka). Sedan desinficeras området noga. Efter det valde jag att blunda och fokusera på att bara slappna av. Jag är inte spruträdd alls, men det gör mer ont när man spänner sig (vilket kan vara lättare sagt än gjort, jag vet). Jag brukar säga till mina barn att armen ska vara avslappnad som en kokt spaghetti när de vaccinerar sig och jag körde på samma princip. Jag minns inte att det gjorde ont alls. Det kändes ett stick, sedan gick det några få sekunder och det avslutades med att sprutan "rotade runt" en sekund eller två vilket var ganska rejält otrevligt men gjorde inte ont. Provtagningen tog inte mer än max 10 sekunder (jag räknade). De gjorde UL under själva provtagningen för att följa nålen, och min man fick se allt på tv (jag också men valde som sagt att blunda). Sedan fick jag ett litet plåster på magen och så gjordes ytterligare ett UL. För mig var det själva situationen som var extremt jobbig och väntetiden efteråt, men inte själva provtagningen. Observera att jag på intet sätt försöker förringa hur andra upplever smärtan vid provtagningen, jag vill bara nyansera bilden lite eftersom jag inte upplevde någon smärta alls... Missfallsrisken är tydligen som störst första dygnet (då ska man inte lyfta tungt etc, men jag tvivlar på att det egentligen påverkar utgången), men jag kunde inte börja slappna av förrän efter två-tre veckor när vi hade fått alla svaren. För vår del gjordes både en snabbanalys (som ger svar på trisomi 13, 18 och 21 + kön om så önskas) samt en utvidgad analys (analyserar resten av kromosomerna). Vi gjorde provet på torsdag em och svaret på snabbanalysen kom måndag fm. Svaret på den utvidgade analysen dröjde ytterligare ett par dagar (kan ta upp till två veckor om jag minns rätt).