Carro04 skrev 2018-05-13 00:26:52 följande:
Jag var självklart beredd på sämre siffror pga åldern, men inte på SÅ dåliga siffror.... Det är säkert olika i olika landsting, men här blir man erbjuden nipt vid sannolikhet 1/300-1/50 och mkp eller fvp vid >1/50. Man kan inte själv önska att få vare sig nipt eller mkp/fvp om kub är <1/300. Vi blev erbjudna mkp eftersom vi annars hade varit tvungna att vänta flera veckor innan vi hade kunnat göra fvp. Själva provet kändes knappt. En massa förberedelser, ett litet stick och slutligen känslan av att de "rotade runt lite". Själva provtagningen tog nog inte mer än 10-20 sekunder. Underbar läkare! Det var väntan på svar som höll på att ta knäcken av mig... Men samtidigt är det skönt nu när vi har svart på vitt att hon inte har DS eller någon annan kromosomavvikelse, att det var falskt positivt...
Skönt att ha det gjort men förstår att väntan måste ha varit fruktansvärt jobbig. Det är flera veckor tills vi är där då vi idag är 8+1.
Men fy vad dålig jag blev i magen igår, sambon fick hämta en hink att ha bredvid sängen för jag var övertygad jag skulle spy men idag känns det bättre. Idag blir en vilodag.