Wench85 skrev 2018-05-02 13:37:11 följande:
Med yngre barn pratar jag med deras föräldrar. Med äldre barn skulle jag anta att de klarar av att prata sjävla. Om jag säger att vi ska äta nu, eller äta mycket senare eller vad det nu är skulle jag föra ett samtal med kompisen. Om det inte passade med hens dagsplan skulle vi väl lösa det, antingen genom att kompisen gick hem tidigare/senare eller genom att prata med föräldrarna, eller genom förändrad plan.
Jag skulle inte heller låta mitt barn vara hos en kompis 6-8 timmar utan att prata med kompisens föräldrar om matplan, eller möjligen via barnet om det var så stort att jag visste att det kunde ta ansvar för sin matsituation och vara tacksam och artig.
Jag ser inte att det är ett så stort problem. Vi brukar exempelvsi äta middag klockan 18. Om barnet kommer hem från en kompis 17:45 och säger att de åt middag klockan 17 brukar barnet få sitta med vid middagen och bara äta några gurkskivor eller dylikt. Det är inte hela världen...
I ditt exempel ovan kom en kompis 10:30. Ett tag senare dukade du fram smörgåsar som lunch men de åt inte. Hos oss skulle de fått sitta vid maten och om de inte åt något då skulle jag säga att de får klara sig til nästa måltid. Men det låter på dig som att de fick välja att istället äta senare, coh när de senare efterfrågade mat blev det ett problem? Varför inte bara servera dem den planerade lunchen, smörgåsar, klockan 13:40?
Häromkring så är det kutym att barnen bara dyker upp o stannar fram till middagen som föräldrarna anser dom äter hemma. En av kompisarna sa rakt ut att han äter aldrig lunch hemma på helger utan bara hos kompisar!? En förälder blev upprörd när hon hörde att jag inte ens hade gett hennes barn en smörgås på hela dagen!
Jag dukade aldrig fram smörgås utan frågade om dom ville ha en och nej dom var inte hungriga förräns 2 timmar senare.kompisen ville då ha nå mer matigt så då fick han korv med bröd medans sonen nöjde sig med smörgås