Inlägg från: whitestar |Visa alla inlägg
  • whitestar

Vad ge åt barnens kompisar?

Hej när barnen har kompisar på besök under lediga dagar/helgdagar så kommer dom oftast kring tio halvelva och stannar oftast fram till middagstid. Grejen är att vi brukar antingen äta ordentlig frukost/brunch för att äta tidig middag (ca kl 16) eller så blir det en ordentlig lunch o sen middag/kvällsmat medans kompisarna alltid verkar äta middag kl 17. Häromkring ses det som kutym att ge barnen och dess kompisar en lättare lunch/smörgåsar när dom är på besök. Vi äter aldrig smörgås dagtid utan barnen får ta en frukt isåfall.eller en ordentlig lunch ifall vi ätit tidig frukost.så frågan är hur man gör de dagar barnen har kompisar på besök?om vi gör som vi brukar kommer kompisarna gå hem vrålhungrig eller proppmätta och om jag ger smörgåsar så blir det fel i våran planering för dagen

• Svar på tråden Vad ge åt barnens kompisar?
  • whitestar
    Fru Ve skrev 2018-05-01 13:12:27 följande:

Jag gör upp med kompisens föräldrar innan. Om det gäller mindre barn alltså. Om vi inte ska äta lunch 12 utan bara något lättare så får de andra föräldrarna se till att deras barn får en macka hemma innan hen kommer hit.

Ok. Här dyker dom bara upp helt plötsligt (10-12årsåldern)
  • whitestar
    Pappa2006 skrev 2018-05-01 13:36:30 följande:

Barnens kompisar får anpassa sig ganska mycket efter våra mattider. Om det är någon som kommer och säger att han eller hon är hungrig så kan de få en smörgås eller en frukt. Ibland så åker kompisar hem hungriga och det är ingen big deal tycker jag. Samma med våra barn. Ibland har de redan ätit när de kommer hem och ibland så kommer de hem hungriga och så får de någonting att äta då.

Ok. Problemet här är ex. Som idag. Kompis dök upp vid halvelva.sonen hade ätit en liten macka precis då han inte var så hungrig till frukost. Erbjöd dom smörgåsar till lunch o nej dom var inte hungriga/sugen. Åt själv en färdigrätt då jag var hungrig. Nyss kom dom o frågade när middan blir!?erbjöd dom smörgås men nej dom ville inte ha det och det blir ju helt fel ge dom mat nu när kompisen ev. Ska äta middag hemma på 3 timmar!
  • whitestar
    LitenBlomma skrev 2018-05-01 13:41:22 följande:

Men äter barnen bara en frukt på 6 timmar?

Vi äter frukost, lunch, mellis, middag vid 16-17 och sist kvällsmat innan läggdags.

På helgerna sover vi länge o har oftast just klivit upp ur sängen då kompisarna dyker upp. Då är sonen sällan hungrig o äter en macka bara.vid lunchtid är ingen av oss hungrig utan vi tar en frukt eller hårdmacka bara så vi stoppar till middan kl16. Eller så äter vi lumi (lunch+middag kring tvåtiden) och gör nåt gott till senare på kvällen.
  • whitestar
    milli79 skrev 2018-05-01 15:00:46 följande:

Hade nog gjort nån enkel lunch. Kanske korv och bröd, hamburgare, omelett och massa grönsaker till

Ja det fick bli korv med bröd här idag.vi åt hamburgare igår annars hade det blivit dett. Får se till att ha en korvburk hemma.
  • whitestar
    mammalovis skrev 2018-05-01 21:47:27 följande:

Kotvburk? Det går ju frysa ner korvpaket annars och bara ta upp det man behöver.

Sonen är gode kräsen med mat o accepterar bara bullens korv:)
  • whitestar
    Wench85 skrev 2018-05-02 13:37:11 följande:

Med yngre barn pratar jag med deras föräldrar. Med äldre barn skulle jag anta att de klarar av att prata sjävla. Om jag säger att vi ska äta nu, eller äta mycket senare eller vad det nu är skulle jag föra ett samtal med kompisen. Om det inte passade med hens dagsplan skulle vi väl lösa det, antingen genom att kompisen gick hem tidigare/senare eller genom att prata med föräldrarna, eller genom förändrad plan. 

Jag skulle inte heller låta mitt barn vara hos en kompis 6-8 timmar utan att prata med kompisens föräldrar om matplan, eller möjligen via barnet om det var så stort att jag visste att det kunde ta ansvar för sin matsituation och vara tacksam och artig.

Jag ser inte att det är ett så stort problem. Vi brukar exempelvsi äta middag klockan 18. Om barnet kommer hem från en kompis 17:45 och säger att de åt middag klockan 17 brukar barnet få sitta med vid middagen och bara äta några gurkskivor eller dylikt. Det är inte hela världen...

I ditt exempel ovan kom en kompis 10:30. Ett tag senare dukade du fram smörgåsar som lunch men de åt inte. Hos oss skulle de fått sitta vid maten och om de inte åt något då skulle jag säga att de får klara sig til nästa måltid. Men det låter på dig som att de fick välja att istället äta senare, coh när de senare efterfrågade mat blev det ett problem? Varför inte bara servera dem den planerade lunchen, smörgåsar, klockan 13:40?

Häromkring så är det kutym att barnen bara dyker upp o stannar fram till middagen som föräldrarna anser dom äter hemma. En av kompisarna sa rakt ut att han äter aldrig lunch hemma på helger utan bara hos kompisar!? En förälder blev upprörd när hon hörde att jag inte ens hade gett hennes barn en smörgås på hela dagen!

Jag dukade aldrig fram smörgås utan frågade om dom ville ha en och nej dom var inte hungriga förräns 2 timmar senare.kompisen ville då ha nå mer matigt så då fick han korv med bröd medans sonen nöjde sig med smörgås
  • whitestar
    milli79 skrev 2018-05-02 08:51:18 följande:

Håller med korv på burk låter inte så kul. Inte heller hot dog gillar mina barn. Ska va riktig korv med hög kötthalt el vegokorv

Jaha men då hade ditt barn fått gå hungrig hos oss eller fått ta en smörgås. Hos oss är det bullens korv som gäller
  • whitestar
    Gryntroll skrev 2018-05-02 13:45:29 följande:

Jag brukar bjuda på något "lätt men matigt". Lite beroende pä tid jan det vara våfflor, bananpannkakor el liknande med keso, grädde, bär eller sylt. Eller typ pasta med oliver, varma mackor/pizza, korv m bröd, pyttipanna av rester och grönsakstavar....

Hade tänkt våfflor men hade inget margarin hemma .problemet med att kompisarna bara dyker upp o inget hemma att bjuda på. Pizza skulle vi göra till middan:)
  • whitestar
    Wench85 skrev 2018-05-09 10:42:35 följande:

Då låter det ju som att du och barnens kompisars föräldrar har gjort någon slags överenskommelse. Barn som är hos kompis över lunchtid får lunch och sedan går de hem framåt 17. 

Mitt tips är att nästa gång dukar du fram lunch vid lunchtid och säger åt alla barn att komma och sätta sig. Ta fram en sorts mat - mackor eller korv med bröd eller uppvärmd färdigmat (om jag förstod det som att det var alternativen den berörda dagen) och så äter de så mycket som de äter. Inför regeln att de sitter kvar tills alla har ätit upp, så de inte tackar nej för att de inte "hinner" på grund av att de vill leka. 

Att hålla på och ge barnen alternativet att inte äta eller att de ska få välja själva vad de ska få äta låter som att du ger barnen för många alternativ för att de ska klara av att fatta hälsosamma beslut, samt ger dig själv alldeles för mycket jobb.

Med kompisen som säger att han bara äter hos kompisar skulle jag, om jag upplevde att det var ett problem, trevligt fråga föräldern om det funkar att barnen leker och äter lunch där en dag eftersom det blivit ganska ofta hos oss på sistone. Och om en förälder blev upprörd över brist på lunch låter det som ett utmärkt tillfälle att diskutera vad som förväntas, vems ansvar och hur det bäst kommuniceras. Exempelvis skulle du i det fallet kunna be föräldern att informera om matstatus och komma övernes om huruvida barnet ska få mat och/eller gå hem och äta och/eller ha med något att äta nästa gång de leker.

Först o främst vill jag påpeka att vi har inte kommit överens om nåt vi föräldrar emellan utan barnen dyker bara upp o stannar hela dagen.men tack för alla goda råd! Kompisen som alltid äter lunch hos sina vänner är inte välkommen hit längre pga andra orsaker. Den andra kompisen kommer jag skicka meddelande till o kolla av matläget hädanefter. Det finns andra kompisar också där vi föräldrar har ett bra samspel och kommunikation så där blir det aldrig problem.
  • whitestar
    Katten47 skrev 2018-05-09 18:24:11 följande:

Men du måste ju ge dina qqbarn lunch :s kompisarna får äta hemma

Vi äter aldrig lunch på helgerna då vi sover så länge utan det blir tidig middag istället.
  • whitestar
    Wench85 skrev 2018-05-14 11:55:50 följande:

Det låter som en överenskommelse er föräldrar emellan, mer eller mindre formell? Eller  menar du med att det är kutym bland er att barnen bara dyker upp och stannar till middagen, utan att få mat? 

För mig är inte överenskommelse samma som kutym. För mig betyder kutym att det är nåt som är vanligt men och jag har ej kommit överens utan en överenskommelse är skriftlig eller muntlig.bara för att man dyker upp tidigt på morgon o tänkt stanna hela dagen så kan man inte räkna med att få mat utan då bör man ju göra en överenskommelse om det. Annars kan man gott pallra sig hem om man är hungrig o vill ha riktig lunch ist för en macka/frukt
Svar på tråden Vad ge åt barnens kompisar?