• whitestar

Vad ge åt barnens kompisar?

Hej när barnen har kompisar på besök under lediga dagar/helgdagar så kommer dom oftast kring tio halvelva och stannar oftast fram till middagstid. Grejen är att vi brukar antingen äta ordentlig frukost/brunch för att äta tidig middag (ca kl 16) eller så blir det en ordentlig lunch o sen middag/kvällsmat medans kompisarna alltid verkar äta middag kl 17. Häromkring ses det som kutym att ge barnen och dess kompisar en lättare lunch/smörgåsar när dom är på besök. Vi äter aldrig smörgås dagtid utan barnen får ta en frukt isåfall.eller en ordentlig lunch ifall vi ätit tidig frukost.så frågan är hur man gör de dagar barnen har kompisar på besök?om vi gör som vi brukar kommer kompisarna gå hem vrålhungrig eller proppmätta och om jag ger smörgåsar så blir det fel i våran planering för dagen

• Svar på tråden Vad ge åt barnens kompisar?
  • Fru Ve

Jag gör upp med kompisens föräldrar innan. Om det gäller mindre barn alltså. Om vi inte ska äta lunch 12 utan bara något lättare så får de andra föräldrarna se till att deras barn får en macka hemma innan hen kommer hit.

• whitestar
    Fru Ve skrev 2018-05-01 13:12:27 följande:

Jag gör upp med kompisens föräldrar innan. Om det gäller mindre barn alltså. Om vi inte ska äta lunch 12 utan bara något lättare så får de andra föräldrarna se till att deras barn får en macka hemma innan hen kommer hit.

Ok. Här dyker dom bara upp helt plötsligt (10-12årsåldern)
  • Pappa2006

Barnens kompisar får anpassa sig ganska mycket efter våra mattider. Om det är någon som kommer och säger att han eller hon är hungrig så kan de få en smörgås eller en frukt. Ibland så åker kompisar hem hungriga och det är ingen big deal tycker jag. Samma med våra barn. Ibland har de redan ätit när de kommer hem och ibland så kommer de hem hungriga och så får de någonting att äta då.

• LitenBlomma

Men äter barnen bara en frukt på 6 timmar?

Vi äter frukost, lunch, mellis, middag vid 16-17 och sist kvällsmat innan läggdags.

pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
  • whitestar
    Pappa2006 skrev 2018-05-01 13:36:30 följande:

Barnens kompisar får anpassa sig ganska mycket efter våra mattider. Om det är någon som kommer och säger att han eller hon är hungrig så kan de få en smörgås eller en frukt. Ibland så åker kompisar hem hungriga och det är ingen big deal tycker jag. Samma med våra barn. Ibland har de redan ätit när de kommer hem och ibland så kommer de hem hungriga och så får de någonting att äta då.

Ok. Problemet här är ex. Som idag. Kompis dök upp vid halvelva.sonen hade ätit en liten macka precis då han inte var så hungrig till frukost. Erbjöd dom smörgåsar till lunch o nej dom var inte hungriga/sugen. Åt själv en färdigrätt då jag var hungrig. Nyss kom dom o frågade när middan blir!?erbjöd dom smörgås men nej dom ville inte ha det och det blir ju helt fel ge dom mat nu när kompisen ev. Ska äta middag hemma på 3 timmar!
  • whitestar
    LitenBlomma skrev 2018-05-01 13:41:22 följande:

Men äter barnen bara en frukt på 6 timmar?

Vi äter frukost, lunch, mellis, middag vid 16-17 och sist kvällsmat innan läggdags.

På helgerna sover vi länge o har oftast just klivit upp ur sängen då kompisarna dyker upp. Då är sonen sällan hungrig o äter en macka bara.vid lunchtid är ingen av oss hungrig utan vi tar en frukt eller hårdmacka bara så vi stoppar till middan kl16. Eller så äter vi lumi (lunch+middag kring tvåtiden) och gör nåt gott till senare på kvällen.
  • milli79

Hade nog gjort nån enkel lunch. Kanske korv och bröd, hamburgare, omelett och massa grönsaker till

• whitestar
    milli79 skrev 2018-05-01 15:00:46 följande:

Hade nog gjort nån enkel lunch. Kanske korv och bröd, hamburgare, omelett och massa grönsaker till

Ja det fick bli korv med bröd här idag.vi åt hamburgare igår annars hade det blivit dett. Får se till att ha en korvburk hemma.
  • mammalovis

Kotvburk? Det går ju frysa ner korvpaket annars och bara ta upp det man behöver.

Svar på tråden Vad ge åt barnens kompisar?