donationstockholm skrev 2018-05-02 20:27:12 följande:
Det är kanske inte värt det men kolla med dina kollegor som är experter på fertilitetsbehandling utomlands. Och kolla på Hslf - FS 2016:21 kap4 som vi fick tips från FK. Vi pratade även med vitanova om det och de sa att se är rätt vana vis att skriva intyg till FK och efter vårt samtal fick vi ett bedömningsintyg från en av deras läkare. Lite oklart om det är tillräckligt, vill inte ge falska förhoppningar.
Tror vi väljer vitanova också :) har ni bestämt om ni väljer donator själva eller om de väljer? Alla dessa beslut! Men känns skönt att prata med någon som är i samma sits.
Jag ska göra det i morgon. Undrar bara hur jag ska ta upp det på ett sätt så det inte väcker misstankar, jag jobbar inom sjukförsäkringen. Har pratat med FK om det också men då fick jag flera ggr höra att samtalet ska ske i Sverige utifrån våra lagar. Frågade nämligen om det gick att ha samtalet i Danmark men det skulle ske i Sverige. Ska faktiskt testa att ringa igen! Kom ihåg att du är tvungen att välja en öppen donator om du ska söka om ersättning förresten.
Jag tycker du ska välja Vitanova! Har gjort en lång research på kliniker och landa på Vitanova. Den andra kliniken är förvisso billigare men många upplever det hela som en fabrik. Vi behöver inga tända ljus osv men jag vill ändå göra det bästa av situationen och göra det till ?fina? tillfällen med min man när vi åker ner. Vi vill välja donator själva, dels för det känns fruktansvärt obehagligt att bli inseminerad med någon man inte vet något alls om, men även för vi har utländskt påbrå och de flesta donatorer hos Vitanova har danskt ursprung. Vi har hittat två kandidater på Cryos. Har Vitanova eller någon annan läkare nämnt något om att testa din CMV-status inför val av donator?