• Anonymsju

Fingrar i bebis mun, äckligt?

Hej! Jag har två frågor till er föräldrar här inne :) Jag har frågat detta bland mina vänner och åsikterna är delade, så är nyfiken på vad majoriteten tycker!

Så till frågan - Vad hade ni tyckt om andra faniljemedlemmar (farmor, mormor) stoppade in fingrarna i eran lilla bebis mun o låta han/hon suga på fingret länge? Inte av anledning att trösta, och inte för att bebisen själv letar efter nåt att suga på, utan instinktivt stoppa in fingret för att dom själv tycker det känns mysigt. (Otvättade fingrar med lösnaglar, precis tagit i pengar och smutsig disk.

Är ni känsliga för sådant, och säger ni till isåfall? Eller tycker ni att det är lugnt?

• Svar på tråden Fingrar i bebis mun, äckligt?
  • Anonymsju
    Anonymsju skrev 2018-04-27 19:32:35 följande:

Hej! Jag har två frågor till er föräldrar här inne :) Jag har frågat detta bland mina vänner och åsikterna är delade, så är nyfiken på vad majoriteten tycker!

Så till frågan - Vad hade ni tyckt om andra faniljemedlemmar (farmor, mormor) stoppade in fingrarna i eran lilla bebis mun o låta han/hon suga på fingret länge? Inte av anledning att trösta, och inte för att bebisen själv letar efter nåt att suga på, utan instinktivt stoppa in fingret för att dom själv tycker det känns mysigt. (Otvättade fingrar med lösnaglar, precis tagit i pengar och smutsig disk.

Är ni känsliga för sådant, och säger ni till isåfall? Eller tycker ni att det är lugnt?

Jag har EN* fråga. Gick inte att redigera.
  • Anonymsju

Tack för svar! Jag håller med er om att det är äckligt och onödigt, speciellt när man bara gör de för sin egna skull (som i detta fall min svärmor) som inte tvättar sig o kan ta i pengar och annat äckligt sen hålla i min 5 månaders och "smygstoppa" in sitt finger i munnen på honom.

Jo jag kan passa på att ställa en annan fråga också (på tal om morföräldrar, i detta fall farmorn till mitt barn)

Vi kom in på när hon ska vara barnvakt senare i livet åt vårat barn, då säger hon: men en sak ska du ha klart för dig och det är att hos farmor så är det farmors regler som gäller!! Allt vad de gäller godis, glass o sånt hon gärna proppar i sina andra större barnbarn.)

Hon sa detta inte så gulligt som det kanske låter, utan väldigt bestämt och rakt på.

Tyckte de va lite störigt sagt, som hon formulerade sig men svara typ: aja det är lugnt! Men med vidare eftertanke kan jag tycka att det är väl ändå vi som föräldrar som bestämmer om han ska få glass till middag eller massa godis 3:e dagen irad.

Hur hade ni tänkt gällande det och den kommentaren?

• Anonymsju
    äldreochklokare skrev 2018-04-27 21:34:36 följande:

Men varför? Du menar att du själv väljer att stoppa in fingret trots att bebisen INTE uppvisar något sugbehov? 

Va? Hur har du fått fram det genom min text?

Jag har inte skrivit någonstans att jag själv gör det. Läs om, tolka rätt!
  • Anonymsju
    äldreochklokare skrev 2018-04-27 21:36:23 följande:

jag menade inte specifikt du, TS, skulle ha skrivit "man" hellre 

Aha, då fattar jag!

För att svara på din fråga så tror jag hon gör det för att hon tycker det är mysigt, hon vill bonda/knyta an till honom, få honom att tycka om henne typ.

Han kan sitta helt lugn i hennes knä och hon börja pilla in sina fingrar i hans mun, och det är klart han börjar suga/bita på dom.
  • Anonymsju
    erikaABC skrev 2018-04-27 22:10:59 följande:

Ingen har någonsin stoppat in ett finger i något av mina barns munnar. (Undantaget tandläkare) Det är ju enormt ohygieniskt. Din sambo får säga åt sin mamma, det är oacceptabelt. Gör hon det ändå tar du tillbaka ditt barn.

Som någon i tråden sagt, anlita inte svärmor som barnvakt om hon inte förstår att det är ni som bestämmer. Ni bestämmer vad barnet ska äta vare sig ni är hemma, hos svärmor eller på månen. Din sambo får prata med sin mamma om detta. Det är inte hon som bestämmer vad barnet ska äta.

Hon låter respektlös.  

Det ska han få göra!

Just gällande att det är "farmor som bestämmer hos farmor" har jag känt mig osäker till, tänkt lite hur det är med andra, jag tyckte det var störigt sagt av henne, men har också tänkt att det kanske man får ta om hon ska vara barnvakt, att man lämnar över ansvaret gällande allt, och att det liksom "hör till" när morföräldrar är barnvakt
  • Anonymsju
    Jsv17 skrev 2018-04-27 23:32:16 följande:

Hade sagt till pronto! Tillhör föräldrakategorin som steriliserar nappen när den ramlat på golvet så nåns äckliga finger då hade jag typ svimmat haha särskilt om det är någonting medvetet en vuxen gör, att min son vill stoppa ALLT i munnen det kan ju inte nån annan rå för men ?tycka det är mysigt? och stoppa in fingret själv är konstigaste jag hört....

Skönt att höra att andra tycker det är lika äckligt som mig, hade väntat mig kommentarer som att jag är överdriven, lite bakterier skadar inte och att jag ska slappa av.

Hon är sån man känner att man måste klä honom i hennes kläder hon har köpt när vi hälsar på henne, hon blev avundsjuk när min mamma fick ta en promenad med vagnen själv när han va nyfödd, när jag säger att jag gillar färgglada babykläder så köper hon ändå bara vita/svarta. Jämfört med min mamma som frågar vad jag gillar, inte beter sig som att det är någon tävling om honom osv.

Så jag tror hon tänker att om sonen får suga på hennes fingrar kanske han kommer gilla henne mest och knyta an till nu, typ nästan lite moderaktigt..

Det är ju en självklarhet att det är min mamma jag kommer känna mig tryggast med att lämna sonen hos.
  • Anonymsju
    anonym4 skrev 2018-04-27 23:50:06 följande:

Alltså nej nej och mer nej.

Man stoppar inte fingrarna i ett barns mun någonsin, skulle barnet visa sugbehov lämnar man över barnet till föräldrarna. Varför tvättar kvinnan inte händerna?! Hade inte låtit henne röra mitt barn ens om hon inte klarar att sköta sin hygien. Hade mina svärföräldrar eller föräldrar sagt så hade jag kort sagt att just därför kommer du aldrig få vara barnvakt.

Han visar inte ens sugbehov när hon gör det, utan sitter helt lugnt och tittar på något runt omkring, då liksom tar hon sitt fonhet o gnider vid hans mun o stoppar in så han såklart börjar suga på det.

Vi besökte hennes jobb, där hon har hand om smutsig disk, tar emot pengar och tar i livsmedel. Vad jag vet så tvättade hon inte händerna innan hon höll i honom och stoppade in sitt finger. Tycker det känns extra äckligt att hon har läsnaglar också där de samlas alla möjliga bakterier.
  • Anonymsju
    legomum skrev 2018-04-28 09:52:31 följande:

JAvisst farmor bestämmer hos farmor MEN du bestämmer över barnen, oavsett var de är.

Enkelt kan jag tycka

Men är det rimligt att bestämma över vad sitt barn ska äta hos farmor?

Jag ser att hon gärna erbjuder glass och godis till hennes två andra barnbarn som är 3 år respektive 5 år, det kan räcka med att 3 åringen inte vill äta, istället för att få honom att äta maten eller något annat matigt så erbjuder hon glass direkt till middag. Jag och min sambo, (mest jag) äter aldrig godis, så vi kommer inte vilja trycka i vårat barn det när han knappt vet vad det är.

För ett tag sedan sa hennes barnbarns mamma att nu räcker det med glass till hennes barn, då sitter farmor bredvid och säger att det är klart du ska få mer, och skiter i att mamman tyckte det räckte, o öser på mer. Känns som hon vill köpa deras kärlek med godsaker ibland.. haha
  • Anonymsju
    erikaABC skrev 2018-04-28 10:56:25 följande:

Du kan ju stoppa in fingrarna i svärmors mun och se hur hon reagerar?

Jag känner ingen redovisningsplikt riktigt, men hon ställer mycket frågor om allt möjligt, så hon får ju reda på det mesta genom att hon gärna vill lägga sig i, och av ren nyfikenhet ibland också antar jag.

Ja ibland har man lust att köra med samma saker tillbaka, jag vill inte ha någons fingrar i min mun, varför skulle en bebis vilja det? Han vill ju helst suga på allt, men bara för de så går han ju inte det. Hon tror säkert att eftersom han suger så vill han det, som att han vet vad han gör..
Svar på tråden Fingrar i bebis mun, äckligt?