• Jilka

IVF Maj 2018, vill ni följas åt?

Liten elak och intelligent skrev 2018-05-12 09:07:21 följande:

Efter två dagar med sänkt dos och fyra dagar utan sprutor (sk coasting) pga för många äggblåsor och för höga östrogenvärden får jag nu på ikväll äntligen ta ägglossningssprutan och på måndag är det äggplock. Nu 15-20 blåsor som växer och acceptabla östrogennivåer.    

Vad skönt!  Vet du någonting om ifall du får göra ET i denna cykel? Ska du ta Ovitrelle eller Suprefact? 
  • Jilka
    Sommarhopp skrev 2018-05-14 19:17:44 följande:

PLUUUUS!!! Jag kunde inte hålla mig längre utan köpte ett rfsutest på vägen hem från jobbet. En svagt men tydligt poditivt test! Både på håll och i alla vinklar. Hoppas så att det går vägen den här gången. Det är väldigt tidigt än. Ruvsrdag 6 med en blastis.

Wow! Grattis!!! Åhh jag försöker hålla mig. Är på ruvdag 5 med blastis... Jag ska inte testa jag ska inte testa jag ska inte testa :) 

Grattis igen! Håller tummar och tår!
  • Jilka

Asså... Jag har ännu inte berättat för någon - men jag plussade igår! Efter 7 inseminationer och en IVF. Första gången som gravid! Tänkte först vänta till måndag med att berätta för de som vet att jag håller på med ivf, (testdagen), men kommer nog inte kunna hålla mig från att berätta för min bästis imorgon. Så galet! Har tittat på stickorna och fotona av stickorna säkert femtio gånger för att kolla så jag inte har drömt. 

Så gick det för mig som inte skulle tjuvtesta :P

Nu är det ju suuuuupertidigt så jag försöker att vara glad över det faktum att jag kan bli gravid snarare än att det kanske kommer en bäbis om nio månader, och vänta lite med stora glädjen i några veckor till :) Men ändå, så lycklig jag är just nu!

Håller nu tummarna för er andra, och vill bara säga att jag är imponerad på alla er som klarar av att vänta till testdag :P

• Jilka
    Annha354 skrev 2018-05-15 18:29:51 följande:

Fy vad jobbigt dessa Ruvardagar är! Gjorde en FET den 10/5. Inga symtom och inget tålamod. Svårt att fokusera på annat. När har ni andra testdag? Hur gör ni för att orka vänta? Samtidigt är man ju nervs för vad det skall visa så vet inte om jag vill testa heller!

Haha nu ska jag ju inte svara eftersom jag tjuvtestade fem dagar för tidigt. Men att jag ens klarade mig så länge var för att jag i mitt huvud sa: "Jag ska fundera imorgon på om jag ska testa". Och så tänkte jag så alla dagarna (ehum... 6 st Skäms) till jag testade. Men ja, det är väl inte ett så bra sätt eftersom jag inte lyckades hålla ut till TD. :) 

Det där med att lova sin partner att inte testa verkar också effektivt. Men jag är ensamstående så jag har ingen att lova :)
  • Jilka
    Camwro skrev 2018-05-17 23:06:28 följande:

Av våra 3 resterande befruktade så klarade sig ingen till frysen :(

Så nu får jag hålla hoppet till den lilla som jag ruvar på. Testdag 25:e men ska tjuvtesta på lördag.

Tar lutinus 3 ggr om dagen och har ju hört att de kan ge alla typiska grav symptom. Har ont i brösten och drar i livmodern. I lördags fick jag 2 hugg som varade i ett par sekunder och efter det började ?molvärken?. Men vet ju som sagt inte om det är lutinus, mensen som är på gång ( ska komma på söndag enligt cykeln) eller om det faktiskt är nåt där inne som klarat sig..

så nervöst!

Håller tummarna!
  • Jilka
    Lewaize skrev 2018-05-19 07:10:23 följande:

Vi har också plussat :D Med testet som vi fick med ifrån kliniken men nu är vi påväg till apoteket för att köpa ett digitalt. Känns som att det är mer tillförlitligt.

Allt är bara helt sjukt och overkligt! Även om det är extremt tidigt så glädja vi åt att vi faktiskt kan bli gravida vilket vi inte trodde innan :)

Testdag är 20/5 men 1 dag hit eller dit gör väl inte så mycket ;)

Grattis!!! Vilken plustråd so far. Så vill vi fortsätta!
  • Jilka
    Liten elak och intelligent skrev 2018-05-19 15:02:20 följande:

Blandade känslor efter dagens besök då återföring skulle ske. Fem  av sju befruktade ägg fortsatte utvecklas. Av dem blev två stycken helt optimala och verkligen toppenblastocyster. En skulle jag få tillbaka och en skulle frysas Tre av dem ska få till imorgon på sig för att se om de också är värda att frysa. 

Men.....jag hade vätska i buken. Det i kombination med hur det såg ut med mina höga östrogenvärden, många äggblåsor, att man fick coasta osv gjorde att man bedömer att det är risk för överstimulering . Därmed Ingen återföring och totalfrys. :-/ Det är på ett sätt jättebra att man inte riskerar min hälsa men ändå så snopet.....

Så....nu slutar jag med Lutinus och inväntar mens och senare ägglossning.... Så får man återföra en fryst blastocyst istället.

Åh. Tufft för dig ändå. Jag var ju så orolig för just detta. Kommer du hinna ha en återföring innan sommaren? Det är ju jättebra med toppblastocyster dock, det visar ju verkligen att dina ägg "fungerar". Men jag förstår att det är en seg väntan!
  • Jilka
    LillaAw skrev 2018-05-22 09:38:02 följande:

På äggplocket igår fick jag ut 16 ägg. Idag ringde de och sa att 3 klarat sig. Samt att de gjorde icsi på alla pga det va lite lite spermier. Va var ju oförklarligt barnlösa men känns som de nu hittat anledningen att det inte går typ. Känner mig ledsen idag. Imorgon ska jag få tillbaka ett om något överlever till imorgon :/ stor oro just nu.

Var så hoppfull igår när de fick ut 16 ägg.

Så jobbigt att hela tiden slitas mellan hopp och förtvivlan.

Jag förstår besvikelsen. Förhoppningsvis går det vägen ändå, det är väl inte allt för ovanligt att bara få ut 3 befruktade ägg (men klart, jag hade också varit besviken om det var 3/16 som befruktades). Håller tummarna för er!
  • Jilka
    Solstrål1 skrev 2018-05-23 11:32:50 följande:

Ni som satt in blastocyst, hur många dagar från isättning till testdag? Jag fått testdag en vecka efter förväntat mens, tre veckor efter uttag. Förväntat mens i morgon. Skulle så gärna vilja testa tidigare.. vill bara veta. Eller vill egentligen bara plussa. Ni som plussat, efter hur många dagar tog ni test?

Jag hade 17 dagar efter äggplock. Jag testade på rd 6 men blastocyst och hade då ett svaaaaaaagt plus. Lycka till :)
  • Jilka
    Solstrål1 skrev 2018-05-25 06:17:13 följande:

Fikk en liten blödning i går på beräknat mens. Storgråtade hela dagen. Satte in tampong men hade inte kommit så mycket mer. Men nog för att det var blod i trosan. Brukar blöda rikligt första dagen. Tog test i dag bara för att bekräfta och ladda om för nya tag. Men det var positivt! Och har än så länge inte blödd mer. Overkligt!!! Ruvdag 12 i dag (blastocyst).

Grattis!!! Underbart. Vilken bergochdalbana det är!

Själv fick jag tid till första VUL (iaf med nåt annat än äggblåsor att titta på ;) ) den 20/6! Blev så glad för första planen var att det skulle vara veckan efter, men då har jag bokat en resa till Spanien :/ Men jag frågade snällt och de svarade snällt. :) 
  • Jilka
    Loven skrev 2018-05-25 11:03:54 följande:

Vet ni hur det funkar med BIM vid ivf?

Kan man räkna som vanligt även nu (efter insättning av blastocyst)?

Vet inte riktigt hur du menar. Det jag vet är att man pga progesteronet man tar inte alltid får mens den dagen den brukar komma även om man inte är gravid. Om man skriver in i appar och sånt har jag hört att man ska räkna "sista mensens första dag" som 2v innan äggplock. 
  • Jilka
    Loven skrev 2018-05-25 13:35:35 följande:
    Nej, kass förklarat men du svarade ändå på min fråga :)
    MAO, man kan inte gå efter sitt egentliga BIM datum vid IVF utan jag får helt enkelt tålmodigt vänta till nästa torsdag då jag har min testdag.
    Ja jag tror tyvärr det :) Eller tjuvtesta och vara osäker på resultatet :). Men så klart är det ju positivt om mensen inte kommer på BIM, jag menar, det måste ju inte bero på progesteronet. Jag har läst någonstans (här på familjeliv ;) ) att det kan ta lite längre tid för HCG att synas i urinen vid IVF, men att man inte vet varför. Så risken är väl att det inte syns lika tidigt som det skulle ha gjort. Haha men den mesta av min information kommer nog från familjeliv, så det ska man ha i åtanke :)
  • Jilka

Jag vet flera som kommer till Malmö av det skälet, då det inte är den sorters köer (ännu) här. Men verkar ju vara ett himla meck att ta sig hit och dyrt med hotell och annat, så det ska ju vara värt det rent ansträngningsmässigt också. Jag tror inte jag hade orkat ett avstånd längre än Köpenhamn :) (Bor i Malmö). 

• Jilka
    Långväntanefterdig skrev 2018-05-28 14:27:21 följande:

Helt galet, men idag ringde jag till en privat ivf mottagning. Dom hade ett avbok IMORGON! och vi sa ja.

Då är ju bara kruxet det där med att det kostar 40.000 , vi får ett räntefritt lån genom en bank på 1 år. Man vet ju inte försen efteråt om det var värt det. Men att vänta på sahlgrenska till november känns alldeles för långt borta. Sen känner jag också - att även om det inte tar sig nu, så är vi väl förberedda inför vad som sen komma skall på sahlgrenska. Det är ju mer "löpandebandet procedur" på sjukhus, medans du på klinik får bättre bemötande och en jäkligt mycket trevligare miljö. Då kanske man är mer chill sen när man liksom gjort det en gång ?

Sjukaste är att jag ska ha mens om 2-3 dagar och dom planerar att göra ivf:en redan denna cykel. Det går verkligen undan när man gör det privat kan jag säga. Jösses!!

Vad tycker ni om lån för ett försök? Sambon är inte helt med på det egentligen men...

Jag tänker att om man har rimliga möjligheter att betala tillbaka så skulle jag lätt göra det. Däremot kan det väl vara värt att kolla in 3-packen som finns, fast det har ni säkert gjort. Jobbig press tänker jag, ifall inte försöket tar sig. Fast då kanske man kommit längre i någon annan kö. Jag ställde mig ju i kö här i Sverige medan jag gjorde privata försök i Köpenhamn. 

Jag vet folk som undersöker om de kan få ersättning av försäkringskassan i efterhand. Några har lyckats tror jag. Det ska vara möjligt om man får privat vård utomlands (t.ex. Danmark) men är mycket pappersarbete och saker som ska gå "rätt" till, men det kan ju vara värt att undersöka. Men då blir det ju återigen en del resande förstås. 
  • Jilka
    Loven skrev 2018-05-30 09:01:12 följande:

Testdag imorgon men kunde inte hålla mig riktigt så körde en ?billiga tester sticka? i morse utan sambons vetskap (sparar testet jag fick från Livio tills imorgon då officiell testdag är).

Tycker mig se ett positivt resultat????

Vad tycker ni?

Grattis!!!
  • Jilka
    Challe2018 skrev 2018-06-01 07:52:11 följande:
    TACK!!! Japp, använder alltid det. Men nu är det ÄNTLIGEN sista Lutinus-dagen idag!! Kommer inte sakna det;) Tror det är för att det är så svullet där uppe som det tar stopp. Vilken dag är du på?
    Grattis! Jag hade inga problem med att stoppa upp dem, men en sjuksköterska på rmc sa detta, och det var ganska skönt: "Du kommer tro att det inte blir något kvar för att det rinner hela tiden. Det blir det, du behöver inte oroa dig. Du kommer undra om du har stoppat upp den högt nog, och det har du. Den behöver inte alls komma högt in, som en tampong ungefär." För mig var det väldigt skönt att höra detta! Så om det är svårt kanske du inte måste stoppa upp den så långt upp i värsta fall? 
  • Jilka
    AgnesONutter skrev 2018-06-01 20:30:25 följande:

Det är underbart att ha en sådan här tråd, där man verkligen känner att man inte är ensam med allt IVF innebär.

Lärt mig en massa under min resa så här långt, bland anant att jag är väldigt bra på att sticka mig själv och att tygbindor är jättebra till Lutinuskladdet då de går att tvätta och inte känns fuktiga som vanliga bindor gör nu i värmen. Den sjuksköterska som föreslog vanliga trosskydd har nog aldrig använt Lutinus själv. :P

Har egentligen testdag på onsdag. Bara ruvardag 10 idag...men kunde inte låta bli att testa då idag är den dag vi skulle kunna få veta om det skett naturligt.

Positivt.

Första gången jag sett ett positivt resultat någonsin. Känns overkligt.

Hoppas, hoppas, hoppas att jag inte behöver användning för mina nya kunskaper framöver.

Grattis!!! 
  • Jilka
    Inalina skrev 2018-06-25 07:46:17 följande:

Lyckan var nog tyvärr väldigt kort för mig :( haft bruna spottings sen i lördags som tilltagit och i morse var det lite blod på pappret. Känns lite som att mensen kommer när som helst och tog ett nytt test som var mkt svagare än i helgen :(

Vet att det är vanligt med missfall men blir ju ändå knäckt på att det bara inte kan funka för en gångs skull!! Fortsätt kämpa alla ni där ute, det ska vi göra men måste bryta ihop lite först bara. Mannen åkte precis i väg på en resa ett par dagar, han hann trösta lite innan han åkte dock. Kram!

Fy! Så orättvist det är, att behöva kämpa för att sedan få missfall :( Ta hand om er!
  • Jilka
    Inalina skrev 2018-06-26 11:09:25 följande:
    Tack snälla, ja får försöka se det positivt att det gick att få ett plus i alla fall. men tungt är det såklart.

Hur går det för dig? några grav symptom eller mår du bra?
    Man måste inte alltid se saker positivt! Man kan också bryta ihop (iallafall ett tag) först. Sedan är jag själv en sån som är dålig på att inte tänka konstruktivt, och du har ju helt rätt - du kan bli gravid! Dina ägg verkar utvecklas till det kritiska dag 5, och de verkar kunna fästa! Och det är ju lovande att ni fick fler blastisar till frysen. Det innebär ju att det är många kritiska steg som faktiskt fungerar. Håller så tummarna för er när det väl är dags igen. 

Det går bra för mig. Har fått se ett pickande hjärta och en sprattlande krabat i v.8+5 och verkar fortfarande gravid :) Mår illa, förut rätt mycket och nu när jag fått medicin är det helt ok. Nu vill jag ju bara att tiden ska gå till vecka 12. 
  • Jilka
    Inalina skrev 2018-06-27 14:48:30 följande:
    jodå om ett par dagar kommer det nog vara ordentligt starkt ska du se :)! men så härligt med ett riktigt tidigt plus!

jodå det går rätt bra, har ju testat både igår morse och i morse och har rätt starka plus också, men tror det är på väg bort snart och hoppas inte det är ngt som satt sig på fel ställe eller så. men ska till gyn nästa vecka där de får kolla allt. kram :) fortsätt gärna med dina uppdateringar ;)
    Hur gick det idag? Förstår att chanserna nog är/var små men håller ändå tummarna!
Svar på tråden IVF Maj 2018, vill ni följas åt?