• Jilka

IVF Maj 2018, vill ni följas åt?

Kom hem från äggplocket för 2 timmar sen. 16 ägg fick de ut, vilket ju låter lovande. Bara att hoppas att några blir befruktade också. Det gjorde inte alls ont, men det är ju säkert individuellt beroende på hur bedövningen tar och så vidare. 

Fick även en dos Ovitrell just för att slemhinnan skulle fortsätta vara fin, så de planerar inför återföring. Men jag ska lämna blodprov för att se hur hormonnivåerna ligger. Så nu håller vi tummarna för några befruktade ägg imorgon! 

• Jilka
    Inalina skrev 2018-05-04 08:44:40 följande:
    jag känner igen mig med att allt verkar ta sådan tid! Jag har också stött på ganska många komplikationer som du beskriver, första gången vi skulle göra insemination kom de inte in i livmodern pga ärrbildning på livmoderhalsen :( Har därför gjort en operation där de vidgat den och samtidigt tog de bort en cysta också. 
    Har ju dock inte hänt något (på naturlig väg) sedan dess (sep -17) men hoppas nu att allt går fint för andra IVF:en :)

Sen ville min klinik ha uppdaterade blodprover på mig (senast tog jag dec 2016) och det har givetvis sammanfallit på långhelger etc (man måste ta provet dag 2-4 i cykeln grrrr), men nu lyckades jag ta nya prover i lördags så äntligen är vi på G igen!
    Vi valde inte att göra fler inseminationer då det också kostar skjortan här, lägger våra besparingar på IVF istället :) Kram!
    Ja, dessa långhelger! Det låter smart att lägga besparingarna på IVF. Jag ångrar lite att jag inte gjorde det direkt privat i Köpenhamn. Hann ju ändå göra 5 inseminationen där innan jag kom in i Svenska systemet, och här sa  de att de ville att jag skulle göra två inseminationen till innan IVF. Men nu är ju bollen i rullning igen så att säga så nu spelar det ju mindre roll :) 
  • Jilka

6 befruktade ägg blev de av de 16. Skönt att få svar så tidigt. Planerat blodprov och insättning på onsdag. Nu börjar nästa läskiga väntan, men jag försöker tänka att: Mina ägg blev befruktade! Det betyder att jag kan bli gravid. Någon gång. Och det är en skön tanke. Är också så glad att jag inte behövde vänta hela dagen på meddelandet!

Håller tummarna för dig nu Lewaise. 

• Jilka
    Sommarhopp skrev 2018-05-05 15:04:51 följande:

Jag hoppar gärna in här. Gör en FET på tisdah omnågon av våra eskimåer klarar upptiningen. Har 3 i frysrn sedan förra gången. Då blev jag gravid, men ägget fortsatte inte att utvecklas som det skulle och jag fick missfall i v 7. Nu äntligen får vi försöka igen. Så nervös och pendlar mellan att vara säker på att det inte kommer funka till att hoppas jättemycket. Dagarna går då lååångsamt...

Välkommen Sommarhopp! Tungt med missfall. Håller tummarna för att det ska gå vägen denna gång. 3 i frysen låter ju lovande inför upptining iallafall! 
  • Jilka

Nu har även jag ett embryo, en blastocyst i min livmoder! Jag har inte ens vågat skriva för det känns som att jag skulle jinxa nåt. Har varit livrädd för att telefonen skulle ringa och säga att alla embryona var döda eller nåt. Men det gick bra. Tog blodprov i morse och hormonvärdena ser nu bra ut, så det gick med återföring. Fick även en blastis till frysen! 

Jag är så glad just nu. Även om det inte går vägen denna gång så vet jag ju att jag har ägg som verkar fungera och kunna bilda embryon som utvecklas, och det är så himla skönt. Vaknade säkert fem gånger inatt och hade drömt att de inte kunde göra en återföring, så jag kommer sova gott inatt :D

Testdag 21/5. Vi är många som ska testa ungefär samtidigt. Spännande!

• Jilka
    Maria T Larsson skrev 2018-05-09 19:58:12 följande:

Spännande! Vi har testdag 23/5. Förra gången v0gade jag inte testa innan men vet inte om jag klarar att vänta denna gången.

Lycka till!

Jag har bestämt att jag ska försöka hålla ut .Men det brukar jag bestämma och så brukar jag inte hålla det sen :P Lycka till själv!
  • Jilka
    Sommarhopp skrev 2018-05-08 21:21:24 följande:

Nä man tinar ett i taget. Tar ca en timme. Och klarar inte det sig så tinar man upp ett nytt så länge det finns kvar något att tina. På ett sätt är jag ändå glad att det gick som det gick idag. Då vet vi det och om det inte tar sig så får vi börja om med spray och sprutor. Tänk om de tagit den som överlevde upptiningen först, men det tar sig inte och vi måste görs ett nytt försök. Då hade den cykeln varit helt förgäves eftersom vi då fått ett samtal på återföringsdagen att inget av de kvarvarande två eskimåerna överlevde. Det hade varit ännu värre.

Jag förstår den känslan! Jag har nu en i frysen. Kommer vara mycket läskigt när/om jag ska återinföra den! Hoppas det tar sig för dig!
  • Jilka
    LillaAw skrev 2018-05-11 08:32:25 följande:

Jag är gärna med i den här tråden :) är kanske lite efter er andra men är på sprutdag 3 idag kort protokoll. Känner mig spänd och hoppfull. På tisdag ska vi på ultraljud och se hur det ser ut med äggblåsorna. Det är mitt första IVF-försök så allt känns nytt och läskigt. Tycker inte alls om att ge mig själv sprutorna.

På vår klinik verkar det som att de alltid vill odla i 5 dagar om möjligt tills det blir blastocyst. Gör alla kliniker det? Känns som många dagar att odla. Är rookie på detta så kanske någon vet lite mer än jag hehe. Lycka till alla som ruvar!

Välkommen LillaAw :)

Jag förstår detta med nytt och läskigt. Jag hade inga problem med sprutorna, (i ärlighetens namn tycket jag det var lite fascinerande att få sticka mig själv :P ) men jag tyckte det var oerhört läskigt att vänta och se hur ens kropp reagerade och hur kvalitén på äggen var. Om det blir flera omgångar tror jag att jag iallafall kommer vara lugnare i att veta att jag har ägg som kan bli befruktade och utvecklas. Hoppas sprutor och annat känns mindre läskigt allteftersom för dig. 

Jag har googlat en massa på blastocyster nu efter att ha fått en insatt. Och graviditetschanserna verkar nästan fördubblas, så det är ju inte konstigt att de vill odla. Det finns lite olika forskning på det som stödjer detta verkar det som. Har läst siffror om att 1/5 ägg kan leda till graviditet (läst dessa siffror på FL dock, men det stämmer bra med annan statistik jag läst), och då är det ju klart att man får en tydligare indikation på vilket av alla embryon som är denna femtedel om de hinner utvecklas längre. Väljer man rätt ägg på dag två så spelar det ju dock ingen roll att det inte odlades längre. Men de dagarna till återföringen var bland de mest nervösa dagarna i mitt liv, ska erkännas. 

Denna sida har en del information. Om man klickar sig vidare kan man också se olika bilder, vilket jag tyckte var spännande :)

Lycka till på UL på tisdag!
  • Jilka
    LillaAw skrev 2018-05-11 13:28:20 följande:

Tack för bra info! Men sidan verkar ha försvunnit eller länken :)

tänkte också att det är bra att odla för då ser man vilka som "faller ut" och de kanske inte hade klarat sig i livmodern heller. Hoppas på flera fina som ska klara sig i odlingen. Det jobbiga är att man inte kan påverka så mycket, man kan vara ta sina sprutor och hoppas att kroppen svarar som det är tänkt.

Min läkare sa att det där man prata om att ägget fastnar eller inte är en myt. Alla ägg som är bra fastnar men att det ofta är något litet fel på ägget, kromosomerna eller liknande och då stöts det ut. Det tyckte jag var spännande..

Det känns fortfarande som science fiction att man ens kan genomföra detta!

Asså, det var nog jag som glömde trycka "paste", hehe. www.advancedfertility.com/blastocystpregnancyrates.htm 

Där är den iaf. 

Jag har också hört att det är en myt. Och ja, det känns som science fiction att detta kan göras, och samtidigt känns det nästan mer som science fiction att så många lyckas bli gravida på egen hand :) 
  • Jilka
    Sommarhopp skrev 2018-05-12 06:20:32 följande:

Åh jag blir så trött på mig själv! Jag hade lovat mig själv att inte börja analysera tidiga eventuella gravsymptom innan det gick att testa med gravtest. Och ändå ligger jag här i sängen och kn inte sova utan googlar istället på alt möjligt. Jag är på ruvardag 4 idag med en blastis. Tycker mig känna igen vissa saker från sist jag blev gravid, men där jag tyvärr fick missfall. Vaknar tidigt, fastän jag vanligtvis är väldigt morgontrött, har fått finnar i pannan, magen är mee svullen på kvällen och jag svettas massor på nätterna. Alla de symptomen hade jag sist också. MEN det kan ju lika gärna bero på lutinus, och det plötslig blivit varmt ute och att jag ätit mycket på kvällen. Tempen är inte riktigt lika hög som sist så det talar ju emot. Jag blir knäpp av att bara gå och vänta! Kan det inte bli testdag snart!

Haha, exakt samma för mig. Jag har dessutom aldrig varit gravid, så jag har ingenting att jämföra med. Under mina tidigare 7 inseminationen har jag haft massa symptom alla gånger utan att vara gravid, så jag borde ju verkligen inse att jag inte kommer veta innan testet är taget. 

Mina bröst gjorde ont av Lutinus redan innan ET, så det kan jag ju inte räkna som symptom direkt. Det spänner och drar i livmodertrakten och har gjort det sedan ET, men jag har förstått att det kan göra det av själva ET:n, oavsett vad den leder till. Och sen igår har jag en konstant hungers-ihålighets-känsla, men det känns som för tidigt för att känna det som ett grav.symptom (är nu på RD 3 med blasto). Brukar ha denna känsla precis när jag ska få mens också så kan vara Lutinus (för det är för tidigt för mens nu om inte min kropp är helt knäpp!). Sedan ET drömmer jag också mer än jag brukar. Men det är ju kanske inte så konstigt med tanke på att man går och ältar mer än man brukar...

Så mycket för att jag bara ska ta det som det kommer :). 9 dagar till testdag...
Svar på tråden IVF Maj 2018, vill ni följas åt?