Inlägg från: Långväntanefterdig |Visa alla inlägg
  • Långväntanefterdig

IVF Maj 2018, vill ni följas åt?

lizzyli skrev 2018-05-26 10:23:55 följande:

Jag är så nervös inför VUL på måndag när vi ska få se om det blir några ägg därinne. Är idag på sprutdag 4 med gonal-f, korta metoden. Och jag hoppas så innerligt på att vi får fler ägg den här gången, att flera blir befruktade och att vi kan få ett par till frysen. Vill såååå inte att det här ska sluta med ett negativt gravtest, inget i frysen och 40 tusen mindre på kontot. Dessutom är det ju så att ett FET-försök kostar betydligt mindre än en hel stimulering/äp/et-omgång.. Ifall inte lyckas den här gången menar jag *håller tummarna*

Bekostar ni också själva ? Jag och sambom ska ta räntefritt lån på 40.000 för 1 ivf försök... hoppss det tar sig!!
  • Långväntanefterdig

Helt galet, men idag ringde jag till en privat ivf mottagning. Dom hade ett avbok IMORGON! och vi sa ja.

Då är ju bara kruxet det där med att det kostar 40.000 , vi får ett räntefritt lån genom en bank på 1 år. Man vet ju inte försen efteråt om det var värt det. Men att vänta på sahlgrenska till november känns alldeles för långt borta. Sen känner jag också - att även om det inte tar sig nu, så är vi väl förberedda inför vad som sen komma skall på sahlgrenska. Det är ju mer "löpandebandet procedur" på sjukhus, medans du på klinik får bättre bemötande och en jäkligt mycket trevligare miljö. Då kanske man är mer chill sen när man liksom gjort det en gång ?

Sjukaste är att jag ska ha mens om 2-3 dagar och dom planerar att göra ivf:en redan denna cykel. Det går verkligen undan när man gör det privat kan jag säga. Jösses!!

Vad tycker ni om lån för ett försök? Sambon är inte helt med på det egentligen men...

• Långväntanefterdig
    Akira Öken skrev 2018-05-28 14:52:57 följande:

November låter väldigt långt fram i tiden. Har ni hänvisar till vårdgarantin?

Tänker att jag absolut hade betalat 40 000 kr, men inte utan att ha uttömt andra möjligheter först.

Finns inget som heter vårdgarantin på sahlgrenska , dom hänvisar till fria vårdvalet då man själv får uppsöka vård i annat landsting med kortare kö.
  • Långväntanefterdig
    Akira Öken skrev 2018-05-28 15:53:31 följande:

Vårdgaranti är en lagstadgad rättighet enligt Hälso- och sjukvårdslagen. Den gäller för alla landsting, regioner, sjukhus osv. De kan inte välja att ha vårdgaranti eller inte. Mitt förslag är att ni hör av er till vårdgaranti-kansliet för ert landsting.

I samband med att vi skulle göra vår första ivf-behandling blev vi informerade om att det var väntetid (minns inte om det var 6 eller 9 månader). Vi åberopade då vårdgarantin och helt plötsligt dök det upp en tid inom någon dag (vi hade väntat cirka tre månader). Visst, de kan hänvisa er till ett sjukhus långt bort, många verkar försöka skrämma människor till att inte använda sin lagstadgade rättighet genom att deklarera att "man kan hamna vart som helst i landet", men "glömmer" samtidigt att informera om att de ska stå för både resekostnader och förlorad arbetsinkomst.

Fast jag har varit i kontakt med dom och det är så lång kö på sahlgrenska och det finns ingenting dom kan göra åt det , dom kan erbjuda vård inom 3 månader men då är den vården i annat län. Så tyvärr finns det inget dom kan göra... vi har en tid i november och får gå på den om inte det funkar nu privat. Men jag hoppas sååååå!
  • Långväntanefterdig
    Jilka skrev 2018-05-28 17:28:37 följande:

Jag tänker att om man har rimliga möjligheter att betala tillbaka så skulle jag lätt göra det. Däremot kan det väl vara värt att kolla in 3-packen som finns, fast det har ni säkert gjort. Jobbig press tänker jag, ifall inte försöket tar sig. Fast då kanske man kommit längre i någon annan kö. Jag ställde mig ju i kö här i Sverige medan jag gjorde privata försök i Köpenhamn. 

Jag vet folk som undersöker om de kan få ersättning av försäkringskassan i efterhand. Några har lyckats tror jag. Det ska vara möjligt om man får privat vård utomlands (t.ex. Danmark) men är mycket pappersarbete och saker som ska gå "rätt" till, men det kan ju vara värt att undersöka. Men då blir det ju återigen en del resande förstås. 

Ja möjligheterna är rimliga , om vi gör detta försöket nu så står vi fortfarande kvar i kön till sahlgrenska. Känner mest att jag vill ha gjort det en gång innan jag blir ett personnummer och löpande bandet procedur.... bara det kan vara värt 40.000 i lån faktiskt.... jag hoppas såklart att det tar sig på första men är väldigt medveten om chanserna för det. Och känner väl att det blir som det blir , men mer än 1 försök gör vi inte privat. Då kommer man upp i 70.000 kroners klassen helt plötsligt och det blir värre att betala av...
  • Långväntanefterdig
    Akira Öken skrev 2018-05-28 18:13:22 följande:

Jag förstår. Men måste ni just till Sahlgrenska då? Det ligger ju på deras ansvar att erbjuda annan klinik samt att stå för alla era omkostnader.

Nej det är inte deras ansvar enligt dom , vi kan åka till örebro om vi vill men först efter sommaren så det är för långt att åka.. så vi gör såhär i väntan på sahlgrenska.
  • Långväntanefterdig

Då var första besöket med massa info å behandlingsupplägg klart. Har mer spottings nu och troligtvis kickar mensen igång ordentligt imorgon... så sprutstart fredag eller lördag...

Ställer till det lite med jobbet men ska berätta för chefen nu så vi kan hjälpas åt och planera. Återbesök för ultraljud nästa onsdag troligtvis, samt fredag, på sista ultraljudet bekräknas dag för äggplock meddelas. Åh det är verkligen SÅ pirrigt nu.... Läkaren sa att prognosen ser bra ut då det är manlig faktor. Fick en låg dos gonal pga risk för överstimulering. Alla var helt underbara idag och det känns helt galet att vara igång

I mitten på juli typ så vet vi hur det gick!

• Långväntanefterdig
    Akira Öken skrev 2018-05-29 19:16:53 följande:

Inte mot dig utan mot kliniken: skitsnack, rent ut sagt. Det är deras ansvar. De ljuger.

Fast jag har ju givetvis kollat upp allt innan jag gjordr privat val! Dom erbjuder vård inom 3 månader, men då i annat län. Dom kan ju inte trolla fram en plats till en inom 3 månader med alla sökande. Sorgligt men sant så ser vården ut i göteborg.
  • Långväntanefterdig
    AgnesONutter skrev 2018-06-01 20:30:25 följande:

Det är underbart att ha en sådan här tråd, där man verkligen känner att man inte är ensam med allt IVF innebär.

Lärt mig en massa under min resa så här långt, bland anant att jag är väldigt bra på att sticka mig själv och att tygbindor är jättebra till Lutinuskladdet då de går att tvätta och inte känns fuktiga som vanliga bindor gör nu i värmen. Den sjuksköterska som föreslog vanliga trosskydd har nog aldrig använt Lutinus själv. :P

Har egentligen testdag på onsdag. Bara ruvardag 10 idag...men kunde inte låta bli att testa då idag är den dag vi skulle kunna få veta om det skett naturligt.

Positivt.

Första gången jag sett ett positivt resultat någonsin. Känns overkligt.

Hoppas, hoppas, hoppas att jag inte behöver användning för mina nya kunskaper framöver.

Grattis!!!!
  • Långväntanefterdig
    lizzyli skrev 2018-06-03 21:15:35 följande:

Vi hade sparat 40k till det här försöket. Vi har dock inte pengar själva till ett till om det här inte tar sig, så då kommer vi spara i tre månader själva och sen låna resten av min mamma för ett nytt försök. Vi har innan bestämt oss för att vi max ska göra tre försök, sen ger vi oss.

Bra jobbat där med sparandet! Vi kör 1 privat sen om det inte går väntar vi på landstinget..
Svar på tråden IVF Maj 2018, vill ni följas åt?