Akira Öken skrev 2018-05-28 15:53:31 följande:
Vårdgaranti är en lagstadgad rättighet enligt Hälso- och sjukvårdslagen. Den gäller för alla landsting, regioner, sjukhus osv. De kan inte välja att ha vårdgaranti eller inte. Mitt förslag är att ni hör av er till vårdgaranti-kansliet för ert landsting.
I samband med att vi skulle göra vår första ivf-behandling blev vi informerade om att det var väntetid (minns inte om det var 6 eller 9 månader). Vi åberopade då vårdgarantin och helt plötsligt dök det upp en tid inom någon dag (vi hade väntat cirka tre månader). Visst, de kan hänvisa er till ett sjukhus långt bort, många verkar försöka skrämma människor till att inte använda sin lagstadgade rättighet genom att deklarera att "man kan hamna vart som helst i landet", men "glömmer" samtidigt att informera om att de ska stå för både resekostnader och förlorad arbetsinkomst.
Fast jag har varit i kontakt med dom och det är så lång kö på sahlgrenska och det finns ingenting dom kan göra åt det , dom kan erbjuda vård inom 3 månader men då är den vården i annat län. Så tyvärr finns det inget dom kan göra... vi har en tid i november och får gå på den om inte det funkar nu privat. Men jag hoppas sååååå!