Om det gäller en bil som är värd lite mer än en tusenlapp så kör man givetvis bilen till Motormännen och testar den innan man köper, om man inte har kunskapen själv.
Och sen är det bra med skriftligt avtal för sådana köp som bilar. För hade din vän ett skriftligt avtal innan han betalade så kunde han nu hävda sin äganderätt till bilen. Nu kan säljaren i princip bara sluta svara i telefon och sälja bilen en gång till om han vill eftersom din vän var så lättlurad.
Jag tycker det låter billigt och bra att slippa den bilen (och säljaren) för 1000 kr ärligt talat...
Till en annan gång:
www.vibilagare.se/reportage/kopa-begagnad-bil-10-basta-tipsen-31845
Det viktigaste:
5. Undersök bilen
Det här är det svåraste momentet, men ju fler bilar du granskar, desto mer lär du dig av vad du ska kontrollera extra noga.
Om du inte har någon bilkunnig person med dig kan det också vara värt pengarna (från 590 kronor och uppåt) att låta en oberoende teststation göra en kontroll. Lämpliga teststationer finns hos Bilprovningen (www.bilprovningen.se), Motormännen (www.motormannen.se) eller Bilcert (www.bilcert.se).
6. Kolla dokumentationen
Serviceboken är en värdehandling. Kontrollera att alla servicebesök är gjorda vid rätt miltal, att eventuella rostskyddskontroller är inprickade och att kamremmen, om bilen har en sådan, är bytt vid rätt milintervall. Tyvärr förekommer förfalskade serviceböcker.
Är du det minsta osäker kan du kontrollera uppgifterna med den verkstad som ska ha utfört servicen. Tänk också på att bilen bör ha varit servad på en auktoriserad verkstad ? nödvändigtvis inte märkesverkstaden ? om eventuell nybilsgaranti ska fortsätta att gälla.
Se också till att bilens instruktionsbok finns med, och de anvisningar som handlar om extrautrustning, typ ljudanläggningen och billarm.
7. Undersök ägaren
Vid privataffär kan det vara läge att undersöka om bilen verkligen står registrerad på den person som säljer den. Legitimation är tryggt att visa upp för båda parter. Tidigare kunde det vara svårt att fastställa om ägaren till fullo ägde bilen, men numera finns i de flesta fall ett äganderättsförbehåll om bilen är köpt på avbetalning eller om den leasas.
Det går alltså inte att skriva över en bil på en ny ägare utan att kreditgivaren godkänner det.
Ett kvitto från säljaren som visar att han eller hon betalt bilen vid en tidigare affär, eller ett samtal till förra ägaren, ger besked om bilen belastas av en skuld. Det är alltid bra att försöka få kontakt med förra ägaren för att få bakgrundsinformation.
Hos Transportstyrelsen (www.transportstyrelsen.se) finns en E-tjänst för att söka uppgifter om annat fordon. Skriv in bilens registreringsnummer och följ anvisningarna. Via fax kan Transportstyrelsen leverera namn och adresser på fordonets två senaste ägare.
Lite mer om bilens historik kan också Carfax (www.carfax.se) bidra med till en kostnad av 49 kronor. Antalet ägare, godkända besiktningar och fordonsidentifiering finns med bland uppgifterna, dock inte eventuell skadehistorik ? uppgifter som försäkringsbolagen håller inne med.
--