• K Kalle

    Vem äger SJ:s tåg?

    Är det SJ som äger tågen de kör och som bestämmer vilka tåg som ska köpas in?

    Anledningen till att jag frågar är deras totala brist på handikappvänlighet. Flygbolagen är ett under i att hjälpa passagerare med funktionsnedsättning. På SJ:s tåg får man klara sig själv. Om man har en elskoter/permobil kan man inte åka med (till skillnad från flygbolagen där det går utmärkt trots mindre plats).

    Om tågen ägs av ett statligt bolag borde väl alla kunna ha möjlighet att åka med?! Särskilt med tanke på att det finns tåg där man bara kan köra in med rullstol eller permobil (eller barnvagn för den delen). Sådana tåg finns i olika delar av Sverige och körs av lokala bolag som exempelvis Skånetrafiken. Inte ens när man köper nya tåg köps denna typ av tåg in av SJ!
  • Svar på tråden Vem äger SJ:s tåg?
  • sextiotalist
    snedtak skrev 2018-04-24 20:01:39 följande:

    Nu vet jag inte var du bor, men trafikerar någon annan operatör än SJ sträckan?

    Apropå grundfrågan äger SJ de flesta av sina tåg, men för vissa av de linjer där Trafikverket har upphandlat trafiken och SJ inte kör på kommersiell bas så äger Trafikverket själva tågvagnarna. Det gäller framförallt nattågen tror jag.Ganska många av tågen är äldre än 25-30 år. B7 är den vanligaste typen av andraklassvagn och började byggas 1979. Finns även R12 i trafik som byggdes 1968 och framåt.

    Men visst kan jag hålla med om det bättre tillgänglighet behövs.


    Nej, trafikverket driver ingen trafik alls
  • K Kalle
    snedtak skrev 2018-04-24 20:01:39 följande:
    Nu vet jag inte var du bor, men trafikerar någon annan operatör än SJ sträckan?

    Apropå grundfrågan äger SJ de flesta av sina tåg, men för vissa av de linjer där Trafikverket har upphandlat trafiken och SJ inte kör på kommersiell bas så äger Trafikverket själva tågvagnarna. Det gäller framförallt nattågen tror jag.
    K Kalle skrev 2018-04-24 10:16:02 följande:
    OBS! Detta är inte jag, men jag tycker att SJ är usla när det gäller tillgänlighet. Hur många tåg är äldre än 20-25 år? Man blev väl medveten om handikappades behov och rättigheter på 80-90-talet???
    Ganska många av tågen är äldre än 25-30 år. B7 är den vanligaste typen av andraklassvagn och började byggas 1979. Finns även R12 i trafik som byggdes 1968 och framåt.

    Men visst kan jag hålla med om det bättre tillgänglighet behövs.
    Att inte de gamla tågen är tillgängliga fattar jag, men att inte heller de allra nyast inköpta är tillgängliga när nu sådana tåg finns, är en skandal.
  • K Kalle
    snedtak skrev 2018-04-24 20:01:39 följande:
    Nu vet jag inte var du bor, men trafikerar någon annan operatör än SJ sträckan?
    Låt oss säga att jag ska åka från Umeå till Malmö. Jag kan åka med Norrtåg till Sundsvall. Där tror jag att jag kan ha med skotern. De har i alla fall låga vagnar och ramp för barnvagn. Kanske finns flera lokala bolag med handikappvänliga tåg på sträckan från Stockholm till Växjö. Från Växjö kan jag åka med Skånetrafiken.

    Men det det blir många byten, krångligt och dyrt. Enklare och snabbare att flyga. Jag är som du förstår emot flygskatt eftersom jag inte kan välja andra alternativ.
  • sextiotalist
    K Kalle skrev 2018-04-25 09:06:05 följande:
    Att inte de gamla tågen är tillgängliga fattar jag, men att inte heller de allra nyast inköpta är tillgängliga när nu sådana tåg finns, är en skandal.
    Både Reginatågen och Dubbeldäckarna uppfyller de krav för tillgänglighet som finns.
    Att man däremot inte får ha med sig elskoter, permobil etc är troligen SJ´s eget regelverk som styr, eftersom man kan tydligen ha dessa fordon på t.ex Öresundstågen.
    Det är för övrigt de enda tågen som SJ har köpt in de senaste 20 åren, blir spännande hur de tåg som kommer driftsättas 2021 kommer se ut
  • K Kalle
    sextiotalist skrev 2018-04-25 09:17:42 följande:
    Både Reginatågen och Dubbeldäckarna uppfyller de krav för tillgänglighet som finns.
    Att man däremot inte får ha med sig elskoter, permobil etc är troligen SJ´s eget regelverk som styr, eftersom man kan tydligen ha dessa fordon på t.ex Öresundstågen.
    Det är för övrigt de enda tågen som SJ har köpt in de senaste 20 åren, blir spännande hur de tåg som kommer driftsättas 2021 kommer se ut
    Elskoter räknas tydligen som fordon och inte som handikapphjälpmedel. I trafiken räknas i alla fall min skoter som gångtrafikant och jag får köra på trottoarer.
  • sextiotalist
    K Kalle skrev 2018-04-25 10:55:12 följande:
    Elskoter räknas tydligen som fordon och inte som handikapphjälpmedel. I trafiken räknas i alla fall min skoter som gångtrafikant och jag får köra på trottoarer.
    Detta är absolut något som borde ändras, genom direktiv från lagstiftarna.
  • K Kalle
    sextiotalist skrev 2018-04-25 10:58:13 följande:
    Detta är absolut något som borde ändras, genom direktiv från lagstiftarna.
    Det var lite anledningen till min trådstart. Förr var det enklare. SJ ägde rubbet. Nu vet jag inte vems felet är att de köper in fel tågvagnar. Om det är SJ, som är statligt, eller något annat som är statligt, borde det redan finnas skrivningar om tillgänglighet och gör det inte det borde det kritiseras bland annat för att det är statligt. Det borde vara en del av den statliga värdegrunden. Sånt som bekostas av skattemedel måste vara tillgängliga för alla medborgare menar jag!

    Jag drömmer om den dag när handikappade kan åka tåg lika enkelt som man åker med flyg. Att man får åka både med rullstol och elskoter/permobil och att man kan få assistans på och av tåg och till och från tåg (det finns en typ av  ledsagningsservice, men den fungerar inte så bra).
  • sextiotalist
    K Kalle skrev 2018-04-25 11:06:56 följande:
    Det var lite anledningen till min trådstart. Förr var det enklare. SJ ägde rubbet. Nu vet jag inte vems felet är att de köper in fel tågvagnar. Om det är SJ, som är statligt, eller något annat som är statligt, borde det redan finnas skrivningar om tillgänglighet och gör det inte det borde det kritiseras bland annat för att det är statligt. Det borde vara en del av den statliga värdegrunden. Sånt som bekostas av skattemedel måste vara tillgängliga för alla medborgare menar jag!

    Jag drömmer om den dag när handikappade kan åka tåg lika enkelt som man åker med flyg. Att man får åka både med rullstol och elskoter/permobil och att man kan få assistans på och av tåg och till och från tåg (det finns en typ av  ledsagningsservice, men den fungerar inte så bra).
    Man kan ha samma regelverk oavsett operatör.
    Det är transportstyrelsen som hanterar det regelverk som alla måste följa. Du märker med svaren att det är ett generösare inställning bland de operatörer som inte är statliga.
    Så mitt förslag är att man försöker påverka de som sitter med regelverket, dvs lagstiftarna (och man kan absolut lyfta det till transportstyrelsen). Nu är jag rätt säker på att handikapporgnisationerna arbetar med dessa frågor, men det är bara att fortsätta.
    Så förutsättningarna till att göra även elskoter och sådana fordon tillåtna på samtliga tåg finns i teorin. Hur det är med lagstiftarna och deras medhjälpare är en annan sak.
  • snedtak
    sextiotalist skrev 2018-04-25 06:11:28 följande:
    Nej, trafikverket driver ingen trafik alls
    Nej, det vet jag att du inte gör. Men i vissa fall äger Trafikverket vagnarna som de hyr ut till operatören som trafikerar sträckan. Det sker mig veterligen endast på de linjer där Trafikerket upphandlat trafiken, som man gör med tex. tåg mellan Göteborg och Luleå. Anledningen som jag förstår är att operatörerna inte är beredda att ta de stora investeringarna i vagnspark som det innebär att vinna en sådan upphandling, om de riskerar att bli av med trafiken om fem år. Vilket då resulterar i att det inte finns en operatör som skulle lägga ett anbud om möjligheten att hyra vagnar inte fanns.
  • snedtak

    Jag tycker också rätt väg att gå vore att skärpa kraven på transportörer, på samma sätt som Boverket ställer tillgänglighetskrav på bostäder som byggs oavsett om det är ett kommunalt bostadsbolag eller ett privat.

  • K Kalle
    snedtak skrev 2018-04-25 18:47:38 följande:

    Jag tycker också rätt väg att gå vore att skärpa kraven på transportörer, på samma sätt som Boverket ställer tillgänglighetskrav på bostäder som byggs oavsett om det är ett kommunalt bostadsbolag eller ett privat.


    Är det SJ som räknas som transportör?

    Vilken soppa! Inte lätt att lämna in klagomål, eller DO-anmäla i värsta fall, om man inte vet vem som är ansvarig.
  • snedtak
    K Kalle skrev 2018-04-26 08:47:01 följande:
    Är det SJ som räknas som transportör?

    Vilken soppa! Inte lätt att lämna in klagomål, eller DO-anmäla i värsta fall, om man inte vet vem som är ansvarig.
    Transportör kanske var en lite slarvig benämning eftersom det vanligen rör sig om ett företag som transporterar gods. SJ är en tågoperatör, på samma sätt som Öresundståg eller MTR: sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A5goperat%C3%B6r 

    Du som kund har alltid avtalet med den tågoperatör du åker med, så det är främst tågoperatören du ska klaga hos eller anmäla. Vill man ha till långsiktig förändring i lagstiftning kanske det är lobbyverksamhet mot myndighet som funkar. Du kanske kan påpeka problemet till DHR som kan driva frågan?
Svar på tråden Vem äger SJ:s tåg?