• K Kalle

    Vem äger SJ:s tåg?

    Är det SJ som äger tågen de kör och som bestämmer vilka tåg som ska köpas in?

    Anledningen till att jag frågar är deras totala brist på handikappvänlighet. Flygbolagen är ett under i att hjälpa passagerare med funktionsnedsättning. På SJ:s tåg får man klara sig själv. Om man har en elskoter/permobil kan man inte åka med (till skillnad från flygbolagen där det går utmärkt trots mindre plats).

    Om tågen ägs av ett statligt bolag borde väl alla kunna ha möjlighet att åka med?! Särskilt med tanke på att det finns tåg där man bara kan köra in med rullstol eller permobil (eller barnvagn för den delen). Sådana tåg finns i olika delar av Sverige och körs av lokala bolag som exempelvis Skånetrafiken. Inte ens när man köper nya tåg köps denna typ av tåg in av SJ!
  • Svar på tråden Vem äger SJ:s tåg?
  • K Kalle
    Carambolan skrev 2018-04-24 09:10:42 följande:

    Det måste vara riktigt bökigt med de gamla tågen. De nya har väl däremot ofta låga insteg istället för trappor? Jag brukar mest åka med dubbeldäckarna och där slipper man rullstolslift i alla fall, det är bara att rulla ombord.

    Finns det sjukdomstillstånd där man är bunden till just permobil/elscooter eller kan det vara ett alternativ att tillfälligt använda vanlig rullstol vid resa?


    Fördelen med elskoter är dels att jag kan rulla bagaget vid sidan om skotern och köra dem med en hand och dels att jag har kraft att gå när det behövs. Jag kan nämligen gå några meter, men blir dålig av värme och jag blir varm när jag rullar rullstolen.

    Jag har inte sett några SJ-tåg där man kan rulla in och till mig säger de bara att man måste ha särskild lift till elskoter och det finns inte
  • K Kalle
    sextiotalist skrev 2018-04-24 09:14:57 följande:

    Tågen ägs av SJ och övriga utövare (lokaltrafik etc), de nya tågen som produceras ska uppfylla krav för tillgänglighet för funktionshindrade, det gäller även tåg som byggs om. Men många av de tåg som rullar på järnvägen är byggda långt innan dessa krav.

    Nu behöver inte hela tåget vara tillgängligt


    Du kan roa dig med att läsa detta ;)
    https://transportstyrelsen.se/globalassets/global/jarnvag/tsd/svenska/tsd-prm-1300-2014.pdf

    Lite OT, men nu är cykelförbunden på "krigsstigen", för Sverige är urkass när det gäller även detta. I många andra länder kan man ta med sig cykel på tåg utan problem. Så tillgänglighet för andra, som inte är ute i tjänsten (läs lätt handbagage) är rätt svårt, har man dessutom en rullstol, permobil, rullator, barnvagn eller bara en rejäl packning, så blir det genast värre


    Jag chattade med SJ igår och fick då informationen att inte heller de nya tågen tog ombord elskotrar.
  • K Kalle
    sextiotalist skrev 2018-04-24 09:14:57 följande:

    Tågen ägs av SJ och övriga utövare (lokaltrafik etc), de nya tågen som produceras ska uppfylla krav för tillgänglighet för funktionshindrade, det gäller även tåg som byggs om. Men många av de tåg som rullar på järnvägen är byggda långt innan dessa krav.

    Nu behöver inte hela tåget vara tillgängligt


    Du kan roa dig med att läsa detta ;)
    https://transportstyrelsen.se/globalassets/global/jarnvag/tsd/svenska/tsd-prm-1300-2014.pdf

    Lite OT, men nu är cykelförbunden på "krigsstigen", för Sverige är urkass när det gäller även detta. I många andra länder kan man ta med sig cykel på tåg utan problem. Så tillgänglighet för andra, som inte är ute i tjänsten (läs lätt handbagage) är rätt svårt, har man dessutom en rullstol, permobil, rullator, barnvagn eller bara en rejäl packning, så blir det genast värre


    Missade att besvara det sista.

    På Skånetrafikens tåg finns en eller flera låga delar där man kan köra in med hjälp av en ramp (det är ju en liten glipa mellan perrong och tåg). Så jag kan inte åka med SJ:s tåg, men med Skånetrafiken kan jag enkelt åka från Malmö till Göteborg eller till Danmark - och då kunna köra runt med elskotern när jag kommer fram till resmålet. I de låga delarna finns även särskilda anordningar där man kan fästa sin cykel och också särskilda platser för rullstol och barnvagn.



  • K Kalle

    OBS! Detta är inte jag, men jag tycker att SJ är usla när det gäller tillgänlighet. Hur många tåg är äldre än 20-25 år? Man blev väl medveten om handikappades behov och rättigheter på 80-90-talet???

  • K Kalle

    kundo.se/org/sj/d/elektriska-rullstolar/

    Nej, El-scooter/El-moped (finns både som 3- och 4-hjulingar) och El-cykel räknas som fordon och är inte tillåtna att ta med ombord.

    Jag kan alltså åka tåg till Danmarks huvudstad, med Skånetrafiken, men inte åka tåg till Sveriges huvudstad.

  • K Kalle
    snedtak skrev 2018-04-24 20:01:39 följande:
    Nu vet jag inte var du bor, men trafikerar någon annan operatör än SJ sträckan?

    Apropå grundfrågan äger SJ de flesta av sina tåg, men för vissa av de linjer där Trafikverket har upphandlat trafiken och SJ inte kör på kommersiell bas så äger Trafikverket själva tågvagnarna. Det gäller framförallt nattågen tror jag.
    K Kalle skrev 2018-04-24 10:16:02 följande:
    OBS! Detta är inte jag, men jag tycker att SJ är usla när det gäller tillgänlighet. Hur många tåg är äldre än 20-25 år? Man blev väl medveten om handikappades behov och rättigheter på 80-90-talet???
    Ganska många av tågen är äldre än 25-30 år. B7 är den vanligaste typen av andraklassvagn och började byggas 1979. Finns även R12 i trafik som byggdes 1968 och framåt.

    Men visst kan jag hålla med om det bättre tillgänglighet behövs.
    Att inte de gamla tågen är tillgängliga fattar jag, men att inte heller de allra nyast inköpta är tillgängliga när nu sådana tåg finns, är en skandal.
  • K Kalle
    snedtak skrev 2018-04-24 20:01:39 följande:
    Nu vet jag inte var du bor, men trafikerar någon annan operatör än SJ sträckan?
    Låt oss säga att jag ska åka från Umeå till Malmö. Jag kan åka med Norrtåg till Sundsvall. Där tror jag att jag kan ha med skotern. De har i alla fall låga vagnar och ramp för barnvagn. Kanske finns flera lokala bolag med handikappvänliga tåg på sträckan från Stockholm till Växjö. Från Växjö kan jag åka med Skånetrafiken.

    Men det det blir många byten, krångligt och dyrt. Enklare och snabbare att flyga. Jag är som du förstår emot flygskatt eftersom jag inte kan välja andra alternativ.
  • K Kalle
    sextiotalist skrev 2018-04-25 09:17:42 följande:
    Både Reginatågen och Dubbeldäckarna uppfyller de krav för tillgänglighet som finns.
    Att man däremot inte får ha med sig elskoter, permobil etc är troligen SJ´s eget regelverk som styr, eftersom man kan tydligen ha dessa fordon på t.ex Öresundstågen.
    Det är för övrigt de enda tågen som SJ har köpt in de senaste 20 åren, blir spännande hur de tåg som kommer driftsättas 2021 kommer se ut
    Elskoter räknas tydligen som fordon och inte som handikapphjälpmedel. I trafiken räknas i alla fall min skoter som gångtrafikant och jag får köra på trottoarer.
  • K Kalle
    sextiotalist skrev 2018-04-25 10:58:13 följande:
    Detta är absolut något som borde ändras, genom direktiv från lagstiftarna.
    Det var lite anledningen till min trådstart. Förr var det enklare. SJ ägde rubbet. Nu vet jag inte vems felet är att de köper in fel tågvagnar. Om det är SJ, som är statligt, eller något annat som är statligt, borde det redan finnas skrivningar om tillgänglighet och gör det inte det borde det kritiseras bland annat för att det är statligt. Det borde vara en del av den statliga värdegrunden. Sånt som bekostas av skattemedel måste vara tillgängliga för alla medborgare menar jag!

    Jag drömmer om den dag när handikappade kan åka tåg lika enkelt som man åker med flyg. Att man får åka både med rullstol och elskoter/permobil och att man kan få assistans på och av tåg och till och från tåg (det finns en typ av  ledsagningsservice, men den fungerar inte så bra).
  • K Kalle
    snedtak skrev 2018-04-25 18:47:38 följande:

    Jag tycker också rätt väg att gå vore att skärpa kraven på transportörer, på samma sätt som Boverket ställer tillgänglighetskrav på bostäder som byggs oavsett om det är ett kommunalt bostadsbolag eller ett privat.


    Är det SJ som räknas som transportör?

    Vilken soppa! Inte lätt att lämna in klagomål, eller DO-anmäla i värsta fall, om man inte vet vem som är ansvarig.
Svar på tråden Vem äger SJ:s tåg?