• sextiotalist

    Vem äger SJ:s tåg?

    K Kalle skrev 2018-04-24 08:43:44 följande:
    Är det SJ som äger tågen de kör och som bestämmer vilka tåg som ska köpas in?

    Anledningen till att jag frågar är deras totala brist på handikappvänlighet. Flygbolagen är ett under i att hjälpa passagerare med funktionsnedsättning. På SJ:s tåg får man klara sig själv. Om man har en elskoter/permobil kan man inte åka med (till skillnad från flygbolagen där det går utmärkt trots mindre plats).

    Om tågen ägs av ett statligt bolag borde väl alla kunna ha möjlighet att åka med?! Särskilt med tanke på att det finns tåg där man bara kan köra in med rullstol eller permobil (eller barnvagn för den delen). Sådana tåg finns i olika delar av Sverige och körs av lokala bolag som exempelvis Skånetrafiken. Inte ens när man köper nya tåg köps denna typ av tåg in av SJ!

    Tågen ägs av SJ och övriga utövare (lokaltrafik etc), de nya tågen som produceras ska uppfylla krav för tillgänglighet för funktionshindrade, det gäller även tåg som byggs om. Men många av de tåg som rullar på järnvägen är byggda långt innan dessa krav.

    Nu behöver inte hela tåget vara tillgängligt


    Du kan roa dig med att läsa detta ;)
    https://transportstyrelsen.se/globalassets/global/jarnvag/tsd/svenska/tsd-prm-1300-2014.pdf

    Lite OT, men nu är cykelförbunden på "krigsstigen", för Sverige är urkass när det gäller även detta. I många andra länder kan man ta med sig cykel på tåg utan problem. Så tillgänglighet för andra, som inte är ute i tjänsten (läs lätt handbagage) är rätt svårt, har man dessutom en rullstol, permobil, rullator, barnvagn eller bara en rejäl packning, så blir det genast värre

  • sextiotalist
    K Kalle skrev 2018-04-24 10:16:02 följande:

    OBS! Detta är inte jag, men jag tycker att SJ är usla när det gäller tillgänlighet. Hur många tåg är äldre än 20-25 år? Man blev väl medveten om handikappades behov och rättigheter på 80-90-talet???


    Men regelverket gäller först sedan 2009 eller så har jag för mig.
    Har inte läst igenom vad som gäller för det rullande materialet (dvs tågen), men jag vet vad som gäller för plattformar.

    Men Skånetrafiken är ett föredöme där, både för cyklar och funktionshindrade (tror generellt att lokaltågen är bättre än SJ). SJ får ständigt kritik för detta, förut kunde man pollettera gods (cyklar, väskor etc), det går inte nu för tiden tyvärr.
  • sextiotalist
    snedtak skrev 2018-04-24 20:01:39 följande:

    Nu vet jag inte var du bor, men trafikerar någon annan operatör än SJ sträckan?

    Apropå grundfrågan äger SJ de flesta av sina tåg, men för vissa av de linjer där Trafikverket har upphandlat trafiken och SJ inte kör på kommersiell bas så äger Trafikverket själva tågvagnarna. Det gäller framförallt nattågen tror jag.Ganska många av tågen är äldre än 25-30 år. B7 är den vanligaste typen av andraklassvagn och började byggas 1979. Finns även R12 i trafik som byggdes 1968 och framåt.

    Men visst kan jag hålla med om det bättre tillgänglighet behövs.


    Nej, trafikverket driver ingen trafik alls
  • sextiotalist
    K Kalle skrev 2018-04-25 09:06:05 följande:
    Att inte de gamla tågen är tillgängliga fattar jag, men att inte heller de allra nyast inköpta är tillgängliga när nu sådana tåg finns, är en skandal.
    Både Reginatågen och Dubbeldäckarna uppfyller de krav för tillgänglighet som finns.
    Att man däremot inte får ha med sig elskoter, permobil etc är troligen SJ´s eget regelverk som styr, eftersom man kan tydligen ha dessa fordon på t.ex Öresundstågen.
    Det är för övrigt de enda tågen som SJ har köpt in de senaste 20 åren, blir spännande hur de tåg som kommer driftsättas 2021 kommer se ut
  • sextiotalist
    K Kalle skrev 2018-04-25 10:55:12 följande:
    Elskoter räknas tydligen som fordon och inte som handikapphjälpmedel. I trafiken räknas i alla fall min skoter som gångtrafikant och jag får köra på trottoarer.
    Detta är absolut något som borde ändras, genom direktiv från lagstiftarna.
  • sextiotalist
    K Kalle skrev 2018-04-25 11:06:56 följande:
    Det var lite anledningen till min trådstart. Förr var det enklare. SJ ägde rubbet. Nu vet jag inte vems felet är att de köper in fel tågvagnar. Om det är SJ, som är statligt, eller något annat som är statligt, borde det redan finnas skrivningar om tillgänglighet och gör det inte det borde det kritiseras bland annat för att det är statligt. Det borde vara en del av den statliga värdegrunden. Sånt som bekostas av skattemedel måste vara tillgängliga för alla medborgare menar jag!

    Jag drömmer om den dag när handikappade kan åka tåg lika enkelt som man åker med flyg. Att man får åka både med rullstol och elskoter/permobil och att man kan få assistans på och av tåg och till och från tåg (det finns en typ av  ledsagningsservice, men den fungerar inte så bra).
    Man kan ha samma regelverk oavsett operatör.
    Det är transportstyrelsen som hanterar det regelverk som alla måste följa. Du märker med svaren att det är ett generösare inställning bland de operatörer som inte är statliga.
    Så mitt förslag är att man försöker påverka de som sitter med regelverket, dvs lagstiftarna (och man kan absolut lyfta det till transportstyrelsen). Nu är jag rätt säker på att handikapporgnisationerna arbetar med dessa frågor, men det är bara att fortsätta.
    Så förutsättningarna till att göra även elskoter och sådana fordon tillåtna på samtliga tåg finns i teorin. Hur det är med lagstiftarna och deras medhjälpare är en annan sak.
Svar på tråden Vem äger SJ:s tåg?