-
Nej men du har väl skrivit att du tycker den som initierar och frågar om en dejt är den som bör betala för båda, och den som gör det är enligt våra normer oftast mannen. Därför är det en aning sexistiskt.Mella-Bella skrev 2018-04-23 20:04:05 följande:och jag har sagt att jag tycker inte heller att mannen ska förväntas betala på första dejten, så då antar jag att vi är överens.
-
Jag tycker inte alls det är svårt att hänga med. Det är klart och tydligt och dessutom logiskt.legomum skrev 2018-04-23 20:16:30 följande:Du har inte trampat på några tår alls. Försöker hänga med i dina resonemang men du vinklar dem så märkligt hela tiden. Inga raka tankebanor alls.
-
Lite som att du betalar för att få ligga med henne då?Anonym (Micke) skrev 2018-04-24 14:55:18 följande:påsättningsbar
-
Men du tycker ändå att den som frågar om den andre vill gå på en dejt ska betala för den andre på dejten?Mella-Bella skrev 2018-04-24 20:32:38 följande:Precis som en man kan välja att bjuda ut en kvinna, eller tvärtom. Det är ju valfritt när allt komner omkring. Ingen av dom måste pga traditioner.
-
Johnny brukar vara ett killnamn också, men det kan ju finnas undantag.Anonym (Ja.) skrev 2018-04-24 20:45:51 följande:Sättet du skrev på
-
Av ren tristess på kvällskvisten så gjorde jag en lite sammanfattning av olika inlägg där kvinnor vill eller kräver att mannen ska betala (skulle säga det är ung 50/50 som tycker man ska dela och som tycker mannen ska betala):Mella-Bella skrev 2018-04-25 20:01:09 följande:hittar ingen som skriver att de kräver att han betalar men ge gärna ett exempel.
Om dessa kvinnor är intresserade av jämställdhet i andra frågor framgår väl inte direkt men de kanske isåfall är särartsfeminister. Eller så tycker man att vissa frågor är mer angelägna än andra och kanske att det blir löjligt att gå till ytterligheter. Man kan ju vara höger men för den skull inte är högerextrem.
-Jag må låta gammeldags men ja,mannen ska betala.
-Det tycker jag. Jag är traditionell.
-Såklart ska han betala hela notan och verkligen insistera på det om man kommer med något annat. Det är ju bara så det ska vara.
Gör han inte det tappar jag totalt intresset och tycker han är snål och omanlig.
-Det känns mycket trevligare om han bjuder på första dejten och har det i sig.
-Ja jag tycker att mannen ska betala. För mig är det en gentlemannagrej och han känns även för snål om han inte gör det. Betalar inte mannen på första dejten blir det ingen andra dejt
-Som man tycker jag man ska betala samtidigt som det är väldigt tydligt att man förväntar sig absolut ingenting i gengäld utom en from förhoppning om att få bjuda en gång till (ifall det hela var trevligt dårå)
-Som man tycker jag absolut mannen ska bjuda på första dejten, det är en självklarhet för mig.
-För mig är det en självklarhet att jag som man på den första dejten.
Står för notan.
-Nu har jag bara läst TS, men ja absolut ska han betala. Även om hon "försöker protestera" så ska han insistera på att få bjuda henne.
Det hör till allmänt hyfs. Så gör en bra man. Han visar att han kan ta hand om henne, är seriös och gillar henne.
-Jag skulle inte dejta en man fler gånger som inte bjuder på första dejten. Bjuder han inte tolkar jag honom som ointresserad eller så är han inte min typ av man som är generös, uppvaktande och omtänksam mot sin kvinna.
-Ja mannen ska bjuda på dejten. Då blir ialfall jag mer intresserad . Handlar om att visa respekt för sin kvinna
-
Samt några män...Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-25 22:52:05 följande:Av ren tristess på kvällskvisten så gjorde jag en lite sammanfattning av olika inlägg där kvinnor vill eller kräver att mannen ska betala (skulle säga det är ung 50/50 som tycker man ska dela och som tycker mannen ska betala):
-Jag må låta gammeldags men ja,mannen ska betala.
-Det tycker jag. Jag är traditionell.
-Såklart ska han betala hela notan och verkligen insistera på det om man kommer med något annat. Det är ju bara så det ska vara.
Gör han inte det tappar jag totalt intresset och tycker han är snål och omanlig.
-Det känns mycket trevligare om han bjuder på första dejten och har det i sig.
-Ja jag tycker att mannen ska betala. För mig är det en gentlemannagrej och han känns även för snål om han inte gör det. Betalar inte mannen på första dejten blir det ingen andra dejt
-Som man tycker jag man ska betala samtidigt som det är väldigt tydligt att man förväntar sig absolut ingenting i gengäld utom en from förhoppning om att få bjuda en gång till (ifall det hela var trevligt dårå)
-Som man tycker jag absolut mannen ska bjuda på första dejten, det är en självklarhet för mig.
-För mig är det en självklarhet att jag som man på den första dejten.
Står för notan.
-Nu har jag bara läst TS, men ja absolut ska han betala. Även om hon "försöker protestera" så ska han insistera på att få bjuda henne.
Det hör till allmänt hyfs. Så gör en bra man. Han visar att han kan ta hand om henne, är seriös och gillar henne.
-Jag skulle inte dejta en man fler gånger som inte bjuder på första dejten. Bjuder han inte tolkar jag honom som ointresserad eller så är han inte min typ av man som är generös, uppvaktande och omtänksam mot sin kvinna.
-Ja mannen ska bjuda på dejten. Då blir ialfall jag mer intresserad . Handlar om att visa respekt för sin kvinna -
Det finns flera exempel där det skriver att han ska betala (ett krav är att hon vill att han ska betala annars blir det ingen mer dejt typ)Mella-Bella skrev 2018-04-26 07:59:42 följande:Precis s vad jag sa, de önskar och föredrar att mannen betalar. De tycker att mannen ska betala. Men kräver, hur skulle det ens gå till?
Sen vet jag inte varför du ger exempel där män skriver att de ska betala, jag frågade efter exempel där kvinnan kräver att mannen betalar.b
"Jag må låta gammeldags men ja,mannen ska betala."
"Nu har jag bara läst TS, men ja absolut ska han betala."
Det kan inte bli mer krav än det.
Ja jag tog upp män och för jag ville visa hur många det vart som tyckte att mannen skulle betala. Bara för att jag citerade dig så betyder det inte att jag enbart riktar mig till dig.
Varför försöker du hela tiden slingra i den här frågan? Det står ju tydligt i tråden ca hälften tycker att män ska betala på första dejten. Vi behöver inte argumentera det mera. -
Ett krav är ju förstås i det här sammanhanget att det inte kommer bli en mer dejt eller fortsättning om han inte betalar.Mella-Bella skrev 2018-04-26 08:33:58 följande:Ok. Och hur läser du ut av sammanhanget att det är ett krav menar du?
-
Men en dejt är inte alltid den ena eller andra bjuder ut, utan det kan vara en träff man kommer överens om båda två.PH76 skrev 2018-04-26 10:40:39 följande:
Är det inte jäkligt enkelt? Den som bjuder ut på dejt betalar.
-
Det finns ingen som sagt något annat i denna tråden.Mella-Bella skrev 2018-04-26 10:53:26 följande:Håller med helt. Bjuder jag ut nånågon och sedan vill dela notan skulle jag skämmas ögonen ur mig.
-
De skriver i stil med att om han inte betalar så är han inte gentleman och då blir det ingen nästa dejt. Det är ett krav för mig. "Han ska betala" är det inget krav? Hur definierar du krav?Mella-Bella skrev 2018-04-26 10:50:17 följande:De har "gentleman" som preferens för att mannen ska vara intressant att gå vidare med. Det är inte samma sak som att sitta där och kräva att han betalar.
-
Jo det räknas ändå som ett krav från hennes sida, han behöver inte veta om det.Mella-Bella skrev 2018-04-26 11:41:50 följande:Kräver gör hon om hon till honom framför kravet att han ska betala, antingen på dejten eller innan ställer det som ett villkor för att hon ska följa med.
T ex en person kanske har ett krav att dejten inte ska röka, men ibland kanske du inte vet om det innan dejten och det är inget du frågar honom heller av ren hyfs. Men likväl är det ett krav och när middagen är slut så tar han fram cigaretten och då är det ungefär som de som vill att han ska betala, det märks inte förrän på slutet. Men det är ju ändå ett krav och en dealbreaker för vissa.
-
Utgår du från att alla dejter är en bjudning från den ena parten?Mella-Bella skrev 2018-04-26 11:50:45 följande:Dit jag ville komma var att jag har svärt att förstå varför man skulle skämmas för att bli bjuden på middag, om jag bjuder dig med ett romantiskt intresse betyder inte att jag ser ner på dig eller tänker att du inte är kapabel att betala din egen mat.
Bjuder jag så är det självklart jag betalar, skulle insistera med hänvisning att det var ju jag som bjöd ut dig, men är du väldigt envis så får du väl betala då skulle inte tvinga på en bjudning. -
Men de är ju flera som skriver ungefär "Han ska betala på första dejten", betyder inte det att han ska betala då enligt dig? Eller "Om han inte betalar så blir det ingen andra dejt", det låter som ett krav i mina öron.Mella-Bella skrev 2018-04-26 12:09:43 följande:Du pratar om preferenser, det betyder inte att hon faktiskt kräver att mannen hon varit på EN dejt med ska betala eller vara ickerökare.
-
Det är väldigt vanligt idag att man gör så.Mella-Bella skrev 2018-04-26 12:12:12 följande:Nej det kan väl vara som du skrev också att man gemensamt kommer fram till det, på något sätt.
-
Om hon inte vill fortsätta dejta en man som inte betalar på första dejten, då är det ett krav för att få fortsätta dejta. Spelar ingen roll om han vet om det eller inte.Mella-Bella skrev 2018-04-26 12:54:22 följande:Hur ska hon kunna kräva det av honom om hon inte framför kravet?
-
Jag menar ju förstås att hon kräver det för sin dejt och en eventuell fortästtning. Inte att han har ett krav på sig enligt lagen, eller hur nu det ens skulle fungera, att betala. Och det är inte en preferens utan det är ett krav när man skriver att "han ska betala annars blir det ingen fortsättning".Mella-Bella skrev 2018-04-26 13:51:25 följande:Fortfarande kräver hon inte att han verkligen betalar. Krav som ska uppfyllas för att personen ska vara intressant att gå vidare med har nog de flesta. Det betyder inte att man kräver att en person på första dejten måste vara tex ickerökare, rolig, kvicktänkt, underhållande eller vad det nu kan vara.
-
Ja precis, och hur ofta nu för tiden brukar den ena verkligen BJUDA ut den andre på middag på första dejten? För mig ringer det "smickra någon med pengar" i mina öron. Det är väl snarare något man gör när man lärt känna varann lite, eller något som kanske kommer helt spontant.enola skrev 2018-04-27 09:08:56 följande:
Jag skullen gärna bjuda ut en annan kvinna och betala för maten, om jag vågade då. Bjuda ut en man har jag som kvinna gjort, och även tvärtom. Det är trevligt att kunna bjuda och bli bjuden utan att någon av oss behöver bli kränkt av det eller fundera över politiska perspektiv som eventuellt skulle kunna tillämpas.[/quote]
Det är det jag menar. Varför ska det vara en självklarhet att mannen ska betala? Bjuder man ut någon på dejt, det vill säga, "får jag bjuda dig på middag/fika/whatever?" så tycker jag att det är underförstått att man betalar. Men kommer två personer överens om att gå på dejt så förstår jag inte varför det är självklart att mannen ska betala, och att han till och med är omanlig och ingen gentleman om han inte gör det.
-
Jag vet inte om du förstår hur jag tänker, men ja snålhet och girighet är inget vidare alls.Mella-Bella skrev 2018-04-27 11:28:05 följande:Nu börjar jag förstå din inställning lite bättre tror jag. Själv har jag inte tänkt så mycket på själva pengarna utan mer gesten att vilja bjuda. Men snålhet är usch för mig eller vara ute efter just pengarna.
Hade det inte funnits en gammal norm på att mannen ska betala på första dejten så hade den här diskussionen nog inte existerat. Det hade varit en självklarhet hur saker och ting fungerar. Likadant som att det nog aldrig funnits en diskussion om den som föreslår en lunch två kollegor emellan är förväntad att betala för den andre för lunchen. Det är ju självklart att var och en och en betalar för sin lunch, och om man vill vara generös en gång så kan man betala den andre, för att visa en slags uppskattning.