Inlägg från: Anonym (Självklart) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Självklart)

Ska mannen betala på första dejten?

Man betalar var för sig på första dejten, nåt annat är otänkbart. Dels för att vi försöker förändra vårt samhälle till ett mer jämställt samhälle där män och kvinnor har samma rättigheter och skyldigheter. Varför då behålla en konstruktion från ett patriarkalt samhälle som försvårar utveckling mot det vi strävar efter?

Dels ( kom visst långt efter första haha) för att på första dejten känner man inte varandra och då är det viktigt att undvika uppkomst av hållhakar som bidrar till en konstig fortsättning känslomässigt.

• Anonym (Självklart)
    Anonym (Finns det) skrev 2021-12-29 08:46:23 följande:

Det bästa vore om notan delades alltså

Jaa alla gånger ! Sen kan det hända nåt oförutsett som t exakt min man hade glömt sin plånbok på vår första dejt?så jag fick betala. Pga såna risker tycker jag också

att det är viktigt att första dejten är nåt billigt, ingen dyr middag.
  • Anonym (Självklart)
    Anonym (Kristen tjej) skrev 2021-12-29 08:55:16 följande:

Vilken hållhake mer konkret anser du om mannen bjuder kvinnan på middag första dejten? "En konstig fortsättning känslomässigt"?

Först att tjejen kan känna en skyldighet att återgälda manen. Sen att det förändrar mannens förväntningar på att få nåt tillbaka om han betalat en dyr middag. ( Undermedvetet för båda!)

Jag tror också att ojämlikheter från början av ett seriöst förhållande kan påverka fortsättningen och vara grogrund för diskussioner och misshälligheter längre fram.

Nu bygger varje par sin unika relation gemensamt och den är aldrig helt klar. Jag menar att byggandet blir enklare om pengar inte är endel av ekvationen från början.

Obs att mitt tänkesätt utgår ifrån två parter som dejtar för att hitta en seriös partner, för det är enda anledningen till att jag själv nånsin dejtat.
  • Anonym (Självklart)
    Anonym (Kristen tjej) skrev 2021-12-29 08:57:30 följande:

Rädslor för att satsa allt rekorderligt all in första dejten? 

Nej tvärtom egentligen! Att redan från första dejten tänka att det här kan vara starten på mitt äktenskap. Det är så jag har tänkt. Börja långsamt och försiktigt för att bygga en hållbar grund.
  • Anonym (Självklart)
    Anonym (Kristen tjej) skrev 2021-12-30 00:55:53 följande:

Summa summarum. Den ekonomiskt starke bjussar inte sant :) Synkat med de kristna buden och den kristna trosläran. 

Vilka förväntningar.. krav på sex?. Känner tjejen som du bjudit ut dem om du stått för notan? nej men ingen kristen kille/gentleman som bjuder ut mig på dejt visar öppna förväntningar. De andra killarna visar mer tydliga anspråk på "happy end" efter middagen men mer i och för sig under uppföljande dejter i bostaden.

Men då undrar jag hur du vet vem som har mest pengar redan på första dejten ? Jag tjänar mer än alla män jag har träffat hittills, men nej jag vill inte betala för dem på första dejten ändå. Och vad vi båda har för ekonomiska förhållanden är inget jag vill ta upp innan jag känner någon lite närmare.

Sen undrar jag hur du får ihop ditt tänk om att mannen borde bjuda och gärna på nåt kostsamt med nån kristen troslära. Jag är också kristen, du får gärna utveckla den delen.

Till sist - det finns inte gigantiska löneskillnader mellan män och kvinnor i Sverige.

www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Jamstalldhet/lonegap/
Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?