Inlägg från: Anonym (Kristen tjej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kristen tjej)

Ska mannen betala på första dejten?

Anonym (Självklart) skrev 2021-12-29 08:44:08 följande:

Dels ( kom visst långt efter första haha) för att på första dejten känner man inte varandra och då är det viktigt att undvika uppkomst av hållhakar som bidrar till en konstig fortsättning känslomässigt.

Vilken hållhake mer konkret anser du om mannen bjuder kvinnan på middag första dejten? "En konstig fortsättning känslomässigt"?
  • Anonym (Kristen tjej)
    Anonym (Självklart) skrev 2021-12-29 08:55:16 följande:
    Jaa alla gånger ! Sen kan det hända nåt oförutsett som t exakt min man hade glömt sin plånbok på vår första dejt?så jag fick betala. Pga såna risker tycker jag också

att det är viktigt att första dejten är nåt billigt, ingen dyr middag.
    Rädslor för att satsa allt rekorderligt all in första dejten? 
  • Anonym (Kristen tjej)
    Anonym (Micke) skrev 2021-12-29 14:43:59 följande:
    Ja en rejäl satsning brukar få en date att " visa korten "

Jag har tonat ner middagar, promenad runt Djurgården, besök på fotografiska m.m.
    Tar tusen år att komma någon vart och 3 av 4 leder ingen till utom borttappad tid.

Om det är någon som verkar fin så bjuder jag snabbt på resa.

- På fredag åker jag till paris/london på ett möte men har planer på att kanske
    vara kvar över helgen och åka hem på söndag i stället.
    Men det är ju inte så kul att åka själv, har du lust att åka med ?

50 % säger ja.
    Dina rejäla satsningar super bra! :) Släkting till mig hängde med på ett sånt initiativ av killen som landade i bröllop :) 
  • Anonym (Kristen tjej)
    Anonym (Lika för alla) skrev 2021-12-29 13:52:09 följande:

Skulle inte ha något emot att betala, men i så fall av egen vilja och absolut inte för att det förväntas att jag som man ska göra det. Kvinnor som lever kvar i tankesättet att männen ska passa upp dem lever kvar i det patriarkala samhälle som vi försöker komma ifrån, och sådana kvinnor är jag inte alls intresserad av.

Nja delade din inställning tidigare. Med tanke på att patriarkala samhället ännu avspeglar sig i gigantiska löneklyftor mellan kvinnor och män anser jag det okej om mannen står för fiolerna första dejten. Om jag inte endast är intresserad av vänskap, isf vill jag betala min del av notan. 
  • Anonym (Kristen tjej)
    Anonym (Självklart) skrev 2021-12-29 09:04:55 följande:
    Nej tvärtom egentligen! Att redan från första dejten tänka att det här kan vara starten på mitt äktenskap. Det är så jag har tänkt. Börja långsamt och försiktigt för att bygga en hållbar grund.
    Bygga en hållbar grund genom 50/50 som i första dejten. Samhällsekonomin och löneutveckling ser ut så att tjejer tyvärr inte har samma löneutrymme som killar har. Innebär faktumet att tjejen alltid ska stå för hälften? På nåt vis ser jag mig som less uppvaktad om en kille avstår erbjuda sig middagen under dejten. Sen är det upp till mig att artigt tacka nej om jag främst ser vänskap i min relation till killen. Gör bedömningen relativt snabbt på ett ögonblick. I alla andra fall om ett intresse väcks tackar jag vänligt ja tack:)  
  • Anonym (Kristen tjej)
    prospicientia skrev 2021-12-30 00:20:50 följande:

Har inte varit på mer ett par dejter. På första dejten var det hon som insisterade på att betala. Det var nog för att det var hon som tagit initiativ till dejten. Men jag blir ofta bjuden i många andra sammanhang också så jag vet inte om det bara är så att jag har lätt för att bli omtyckt (även om jag inte precis har särskilt stor erfarenhet av förhållanden).

Jag har däremot varit med om tjejkompisar som förväntar sig att jag ska betala för att jag är kille. Men jag vägrar hamna i den fällan. Särskilt som jag är permanent arbetslös och har sjukersättning så känns det inte rätt.

Jag kan visst då bjuda, men när det rör sig om olika kön är jag rätt rädd för eventuella konstiga förväntningar. Mera naturligt är det om jag haft en kvinnlig vän som bjudit på middag ute en dag och jag vill vara den som bjuder nästa gång.

Summa summarum. Den ekonomiskt starke bjussar inte sant :) Synkat med de kristna buden och den kristna trosläran. 

Vilka förväntningar.. krav på sex?. Känner tjejen som du bjudit ut dem om du stått för notan? nej men ingen kristen kille/gentleman som bjuder ut mig på dejt visar öppna förväntningar. De andra killarna visar mer tydliga anspråk på "happy end" efter middagen men mer i och för sig under uppföljande dejter i bostaden.
  • Anonym (Kristen tjej)
    Anonym (Självklart) skrev 2021-12-30 09:17:19 följande:
    Men då undrar jag hur du vet vem som har mest pengar redan på första dejten ? Jag tjänar mer än alla män jag har träffat hittills, men nej jag vill inte betala för dem på första dejten ändå. Och vad vi båda har för ekonomiska förhållanden är inget jag vill ta upp innan jag känner någon lite närmare.

Sen undrar jag hur du får ihop ditt tänk om att mannen borde bjuda och gärna på nåt kostsamt med nån kristen troslära. Jag är också kristen, du får gärna utveckla den delen.

Till sist - det finns inte gigantiska löneskillnader mellan män och kvinnor i Sverige.

www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Jamstalldhet/lonegap/
    Vem som har god inkomst eller starka ekonomiska tillgångar är såklart inget jag äger kännedom om på första dejten. De män jag dejtar är utan undantag generösa från start. Dejtar killar från USA, Sverige, Frankrike, Iran och så vidare som ofta men inte alltid är vad man benämner som "etablerade" på arbetsmarknaden. Om jag tänker efter har det inget knussel varit om restaurangnotan. En amerikansk eller persisk kille tar det som en förolämpning om han "inte får" stå för hela kalaset!... jo, en amerikansk student fick en gång i tiden trubbel med betalningen men då satte vi oss på ett enkelt kafé..... :) 

I tråden nämnde du något om din arbetslöshet och hur gifter det sig i så fall med att du tjänar mer än alla män du har träffat hittills? Vill du inte i så fall dela med dig av ditt överflöd till kvinnan/tjejen du bokar in en dejt tillsammans med? Det var just vad jag syftade på i generositet ur ett kristet perspektiv. Personligen bjuder jag vänner på luncher om de är sämre bemedlade än jag själv är. Så kunde jag också göra med en kille utan inkomst. I vissa kretsar jag gästspelar i (absolut inte för närvarande) är löneklyftorna mellan kvinnor och män än idag mycket stora när männen höginkomsttagare. Det ligger närmast i sakens natur att den med bäst ekonomi står för nöjet. 

Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?