Ska mannen betala på första dejten?
Dels ( kom visst långt efter första haha) för att på första dejten känner man inte varandra och då är det viktigt att undvika uppkomst av hållhakar som bidrar till en konstig fortsättning känslomässigt.
Dels ( kom visst långt efter första haha) för att på första dejten känner man inte varandra och då är det viktigt att undvika uppkomst av hållhakar som bidrar till en konstig fortsättning känslomässigt.
Skulle inte ha något emot att betala, men i så fall av egen vilja och absolut inte för att det förväntas att jag som man ska göra det. Kvinnor som lever kvar i tankesättet att männen ska passa upp dem lever kvar i det patriarkala samhälle som vi försöker komma ifrån, och sådana kvinnor är jag inte alls intresserad av.
Har inte varit på mer ett par dejter. På första dejten var det hon som insisterade på att betala. Det var nog för att det var hon som tagit initiativ till dejten. Men jag blir ofta bjuden i många andra sammanhang också så jag vet inte om det bara är så att jag har lätt för att bli omtyckt (även om jag inte precis har särskilt stor erfarenhet av förhållanden).
Jag har däremot varit med om tjejkompisar som förväntar sig att jag ska betala för att jag är kille. Men jag vägrar hamna i den fällan. Särskilt som jag är permanent arbetslös och har sjukersättning så känns det inte rätt.
Jag kan visst då bjuda, men när det rör sig om olika kön är jag rätt rädd för eventuella konstiga förväntningar. Mera naturligt är det om jag haft en kvinnlig vän som bjudit på middag ute en dag och jag vill vara den som bjuder nästa gång.