Inlägg från: Mella-Bella |Visa alla inlägg
  • Mella-Bella

Ska mannen betala på första dejten?

Den som har tagit initiativet till dejten oavsett man eller kvinna.

• Mella-Bella
    Pissarro2 skrev 2018-04-22 21:19:32 följande:

Vari finns det någon logik i det? Eller är det bara det som du blivit upplärd att så ska det vara.

Frågar jag den jag är intresserad av om han vill göra nåt så står jag också för kalaset. Det känns logiskt i min hjärna iallafall och kan nog inte flrklara det så mycket bättre. Är man intregisserad och tar ett sånt initiativ så känns det givet att då vill man uppvakta, man vill bjuda. (för övrigt brukar det inte kallas flr "bjuda ut någon"? Fast då kanske man uttryckligen ska säga ordet bjuda?)
  • Mella-Bella
    annabellelee skrev 2018-04-23 07:19:00 följande:

Jag har alltid insisterar på att betala min del, dels för att jag tror på ett jämlikt förhållande fullt ut, dels för att mannen inte ska känna att han bör få sex eftersom han var så snäll och betalade.

En enda man har protesterat, och han visade sig vara en "gentleman" som också förväntade sig att kvinnan skulle ha huvudansvaret för familjen ( läs: göra allt hushållsarbete själv).

Vad får dig att tänka att mannen känner att han ska få sex om han betalar?
  • Mella-Bella
    Anonym (Amy) skrev 2018-04-23 09:53:22 följande:

Kanske för att det ofta är en dold förväntan om sex med i bilden.

Det är inte för att vara snäll som mannen står för notan, det finns alltid ett pris att betala, på det ena eller andra sättet.

Nej man måste inte betala något pris för att han självvalt har bjudit på en middag.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-23 09:39:57 följande:

Ni kommer båda överens om att gå ut och äta tillsammans = förvänta dig inte att han kommer betala för dig bara för att du är kvinna.

Det håller jag med dig om. Många män föredrar att betala dockck, därför tänker jag att chansen att det slutar med att jag betalar är liten. Därför kan man ändå med stor sannolikhet förvänta sig att han kommer betala. Det betyder inte att jag inte är beredd att betala eller att jag blir kränkt om han inte betalar.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-23 10:24:21 följande:

Jo hon kan, men det sker sällan då det finns en norm att det är mannen som ska fråga kvinnan om en dejt. Jag tror aldrig jag varit med om eller sett eller hört om att en kvinna betalat för mannen på en första dejt.

Vill vi uppnå jämställdhet så ska båda parterna förvänta att var och en ska betala, oavsett om den ene eller andre initierade dejten.

men den gamla normen att det är just mannen som ska fråga kvinnan om en dejt acepterar du? Var är jämställdhetstänket du verkar sträva efter? om du menar allvar med att vägra traditionella förväntningar på mannen alltså.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-23 10:32:43 följande:

Jovisst, men det borde ändå inte vara något man ska räkna med. Om den ena vet att den andra har dålig ekonomi så tycker jag det är artigt att betala för middagen ifall det är en dyr middag. Däremot om de är ute och tar en fika så kan det uppfattas som nedvärderande att betala för den andre tycker jag, då det handlar om så lite pengar.

Jag tänker också att om man betalar för någon annan så hamnar den andre i en slags osynlig skuld till den som betalade, och man vet sällan om den som betalade gjorde det för att vara snäll och generös, för att han följer den klassiska normen eller för att han faktiskt förväntar sig något i gengäld (vad nu det kan vara...). 

Eller så tackar man artigt för mmiddagen utam att misstänka att det finns dolda motiv eller känna sig skyldig något. Det är faktiskt valfritt att bjuda och förväntar man sig något i gengäld så får man se till att man uttryckligen blivit lovad det.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-23 12:19:44 följande:

Absolut inte!

Vilket av det jag skrev är absolut inte?
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-23 14:21:23 följande:

Att jag accepterar den gamla normen att män ska fråga ut kvinnor.

Men då blir det ju ändå jämt. Om du inte accepterar att fråga en kvinna så behöver du ju heller inte betala för hennes mat.
  • Mella-Bella
    Anonym (Självständig kvinna) skrev 2018-04-23 15:47:03 följande:

Så om jag är den som kommer på att vi kan äta på en sushibar imorgon du och jag, då ska jag betala automatiskt anser du?

Läskigt med osynliga regler som tvingar andra att kosta på sig någon annans val tycker jag. Då blir det indirekt en tjänst och en belastning att vara den som är mest engagerade med andra ord, i mitt sällskap är ju ett initiativ i sig något någon gett mig, att dessutom kräva pengar av den personen känns fruktansvärt självupptaget.

Om du gör det för att du är intresserad av mig så antar jag att du vill uuppvakta och bjuda på aktiviteten som du önskar att jag följer med på. Resten är en halmgubbe du har byggt, jag skulle inte kräva pengar av personen.
Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?