Ska mannen betala på första dejten?
Den som har tagit initiativet till dejten oavsett man eller kvinna.
Den som har tagit initiativet till dejten oavsett man eller kvinna.
Vari finns det någon logik i det? Eller är det bara det som du blivit upplärd att så ska det vara.
Jag har alltid insisterar på att betala min del, dels för att jag tror på ett jämlikt förhållande fullt ut, dels för att mannen inte ska känna att han bör få sex eftersom han var så snäll och betalade.
En enda man har protesterat, och han visade sig vara en "gentleman" som också förväntade sig att kvinnan skulle ha huvudansvaret för familjen ( läs: göra allt hushållsarbete själv).
Kanske för att det ofta är en dold förväntan om sex med i bilden.
Det är inte för att vara snäll som mannen står för notan, det finns alltid ett pris att betala, på det ena eller andra sättet.
Ni kommer båda överens om att gå ut och äta tillsammans = förvänta dig inte att han kommer betala för dig bara för att du är kvinna.
Jo hon kan, men det sker sällan då det finns en norm att det är mannen som ska fråga kvinnan om en dejt. Jag tror aldrig jag varit med om eller sett eller hört om att en kvinna betalat för mannen på en första dejt.
Vill vi uppnå jämställdhet så ska båda parterna förvänta att var och en ska betala, oavsett om den ene eller andre initierade dejten.
Jovisst, men det borde ändå inte vara något man ska räkna med. Om den ena vet att den andra har dålig ekonomi så tycker jag det är artigt att betala för middagen ifall det är en dyr middag. Däremot om de är ute och tar en fika så kan det uppfattas som nedvärderande att betala för den andre tycker jag, då det handlar om så lite pengar.
Jag tänker också att om man betalar för någon annan så hamnar den andre i en slags osynlig skuld till den som betalade, och man vet sällan om den som betalade gjorde det för att vara snäll och generös, för att han följer den klassiska normen eller för att han faktiskt förväntar sig något i gengäld (vad nu det kan vara...).
Absolut inte!
Att jag accepterar den gamla normen att män ska fråga ut kvinnor.
Så om jag är den som kommer på att vi kan äta på en sushibar imorgon du och jag, då ska jag betala automatiskt anser du?
Läskigt med osynliga regler som tvingar andra att kosta på sig någon annans val tycker jag. Då blir det indirekt en tjänst och en belastning att vara den som är mest engagerade med andra ord, i mitt sällskap är ju ett initiativ i sig något någon gett mig, att dessutom kräva pengar av den personen känns fruktansvärt självupptaget.