Inlägg från: MaxMamma17 |Visa alla inlägg
  • MaxMamma17

Hur ofta ramlar era bebisar och slår i huvudet?

Jag har en son på 13 månader och minst en gång i veckan slår han sig i huvudet... han har en skyddshjälm men den tar han bara av sig. Jag eller hans pappa håller full koll på honom när han leker, men ändå ska han ramla... han kan ställa sig upp med eller utan stöd och han kan ta 2-3 steg framåt, men då är han alltid duktig på att försiktigt landa. Däremot helt oförberett mitt under leken, även om jag eller hans pappa sitter precis bredvid och leker med honom, så ramlar han och slår sig i huvudet. Panna, tinningar, bakhuvud, kinder. Jag har ringt 1177 flera gånger ang detta o även frågat på BVC men får bara svaret att "det är så det är". 1177 gav mig tecken jag skulle leta efter men dessa tecken har jag aldrig hittat vilket då skulle betyda att slaget var ofarligt. Hur ofta skadar era bebisar sig? Hur kan jag få min son att acceptera skyddshjälmen?

• Svar på tråden Hur ofta ramlar era bebisar och slår i huvudet?
  • MaxMamma17
    Anonym (Sällan.) skrev 2018-04-22 20:27:13 följande:

Mitt barn ramlade så illa så hon råkade slå i huvudet totalt två-tre gånger när hon var i den åldern. Hon var kanske ovanligt försiktig och tog inte risker förrän hon behärskade motoriken lite bättre. Men skyddshjälm? Det låter ju extremt! Är det BVC som tycker att grabben ska behöva ha hjälm?

Nej det är jag som är orolig. Är rädd att det ska bli bestående skador. Tydligen var jag lika vårdslös när jag var liten. Slog i huvudet hela tiden, så mamma köpte en hjälm till mig.
  • MaxMamma17

Tack så mycket för alla svar! Nu känns det mycket lugnare. Jag visste att barn ramlar, men var orolig för att min son ramlade lite för ofta... han är så vårdslös, han har ju börjat att gå lite smått men han har så bråttom så han springer och snubblar hela tiden. Igår ramlade han två gånger på raken trots att jag satt precis bredvid, han är ju så snabb så man hinner ju inte med... om en vecka ska han börja på förskola, undrar hur det kommer gå.

Svar på tråden Hur ofta ramlar era bebisar och slår i huvudet?